Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mortel i sten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mortel i sten

    Fick tag i den här morteln i går kväll. Den är inte speciellt gammal men jag vill inte undanhålla Er den.
    Svarvad i Ölandskalksten (en del kallar den Ölandsmarmor) Gjord i Löttorp på Öland. Jag tycker att det är ett bra arbete.
    DG
    Bifogade filer

  • #2
    Kul.
    Jag har inte sett en mönstrad stenmortel tidigare. Mycket fin.
    Ölandskalksten, är det samma som ortocerkalksten?

    Comment


    • #3
      Inte helt fel, den hade kunnat vara betydligt sämre.
      Du får fixa till den "nya" ytan invändigt, skulle tro att en blandning av bonvax och lite spillolja som du smörjer in den med skulle göra underverk. En finslipning och polering skulle heller inte skada.

      Comment


      • #4
        Kecke det kan man kanske kalla kalkstenen på Öland Det är ju ortoceratiter i den även om den här morteln saknar sådana.
        766 den skall nog inte vara polerad invändigt. När man använder en stenmortel får den en naturlig polering invändigt. Den river bättre om den inte är polerad
        DG

        Comment


        • #5
          Bra rubrik så jag fyller på med en liten mortel. Den är 6 cm hög och 5,5 cm Ø. Stöten är 6,5 cm lång. Frågan är vilken sten eller mineral?
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Här en lite större, Ø 11,5 cm, h 8,5. Kolsvart utan färgskiftningar, högglanspolerad. Samma fråga: vilken sten?

            Click image for larger version

Name:	svart-mortel.jpg
Views:	1
Size:	83,4 KB
ID:	547515

            Comment

            Working...
            X