Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal Rörstrand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Stämmer bra med två utgåvor av EVA...Den äldre, 1937-1946, flintgods, benfärgad massa, odekorerade med gröna hänklar, Gunnar Nylund. Den yngre EVA, 1948-1954, flintgods benfärgad massa, färgtrycksdekor.
    ILSE, 1932-1937, flintgods, benfärgad massa, brun gravyr......

    Comment


    • #32
      Tack Andres! Du har ordning på damerna!

      Comment


      • #33
        Sista frågan..

        Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
        Det finns superlim avsett för porösa material, t ex keramik. Ett tips är att använda en liten mängd så det inte tränger ut i skarven.
        Vad heter limmet?
        Kim

        Comment


        • #34
          Jag tycker att Casco Express fungerar bra till keramik. Det är alldeles vattnigt i konsistensen och man får ihop skarvarna helt utan att det blir glipor. Däremot måste man vara stadig på hand och arbeta snabbt.

          Comment


          • #35
            Hallå Peter och tack,
            Tycker nog att man kan passa på ett tillfälle att ställa en fråga utan att trådens seriösa prägel försvinner.
            So long...

            Comment


            • #36
              Rörstrand 1852-

              Här kommer ett enormt fat i flytande blått med gamla lagningar. Först lagat med zink, senare med något massa. Men vad heter mönstret?
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Vad heter limmet?
                Kim
                Jag minns inte nu! Jag såg det i en affär med stort sortiment av s k superlim, kan ha varit Clas Ohlson eller ÖB.

                Comment


                • #38
                  Tror att namnet är just FLYTANDE BLÅTT 1857-1926, finns med olika motiv i spegeln men bården är densamma eller liknande..........

                  Comment


                  • #39
                    Jag tror egentligen inte att någon heter "flytande blått" utan det är nog en misstolkning av en gammal priskurant där man angivit tekniken och ett pris. Den som vanligen kallas flytande blått har också benämningen "Pagod"... Den här dekoren har diskuterats förut: http://precisensan.com/antikforum/sh...ad-f%F6r-dekor

                    Comment


                    • #40
                      Flytande gränser...

                      Hallå i det blå,
                      I Rörstrands fina jubileumsbok 280 år finns dekornamnet Flytande Blått i två versoner, en med Svärdets bräm och kinesiserande mönster !852-1926. Olika motiv
                      bl..a. krasse och rosor.
                      Dessutom en med engelskt mönster och helt annan bräm och mönster. Kan det vara som så att dekornamnet flytande blått avser dekoren/syftar på brämen?
                      So long...
                      PS. Tycker för övrigt inte att dekoren på spegeln känns så flytande-
                      Last edited by Kim von Platen; 2012-11-27, 11:22.

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        ../..PS. Tycker för övrigt inte att dekoren på spegeln känns så flytande-
                        Fatet är fotograferat med blixt, därav det något stela intrycket. I verkligheten är färgen mer "utsmetad" som brukar vara typiskt för flytande blått. Dessutom är inte fatet riktigt så vitt och vackert som bilden visar. Att en bild säger mer än tusen ord gäller inte riktigt i det här fallet.

                        Försökte mig nu på att fotografera fatet utan blixt ute i det blöta. Resultatet blev i.a.f. inte bättre. Av någon anledning blev dekoren delvis blekt på bilden.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Svärdsfalla; 2012-11-27, 13:33.

                        Comment


                        • #42
                          Min erfarenhet också, dekoren på faten blir skarpare på bild än vad den är i verkligheten....Rörstrands porslinsmuseum utgav boken Rörstrands dekorer 1996. Där näms flytande blått i ord och bild sid. 72. Jag kan tänka mig att namnet används generellt på allt som ser flytande ut.....men vem skall man tro på, tro på, tro på.......

                          Comment


                          • #43
                            Vad ska man tro...

                            Hallå, och på vem?
                            Vill gärna tro att jublieumsboken är mest trovärdig och senast uppdaterad. Lägger in en dålig bild av ett taskigt tryck, bara för att dokumentera.

                            F.ö. finns ju dekornamnet Flytande blått även i Lagercranz lilla bokIris, Vinetta och Gröna Anna (ICA 1986).

                            Flytande Blått finns ju i en mängd dekorer så jag betvivlar att det handlar om en beskrivande benämning.

                            Svädfällas nya fina bild visar med önskvärd tydlighet att dekoren på bärmet är flytande medan motivet på spegeln har större skärpa. Så min
                            teori är att fabriken köpte in brämdekoren (möjligen från England) och gav första servisen en kinainspirerat motiv och sedan fyllde på annat,
                            blommor och blader.
                            So long...
                            Bifogade filer
                            Last edited by Kim von Platen; 2012-11-27, 19:54.

                            Comment


                            • #44
                              Samma bilder som i porslinsfabrikens.....dessutom daterade 1875-1926.....båda.....
                              Last edited by Andres; 2012-11-27, 18:58.

                              Comment


                              • #45
                                Willow

                                Intressant läsning Kim!

                                Fyller på tråden med några assietter med Willowmönstret i flytande blått som jag köpte i somras. Inte jättegamla, men lite ovanliga, tycker jag. Willow hittar man ju annars överallt, men kanske inte lika ofta i flytande blått. Vad kallar man en sån här typ av assiett för?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X