Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal Rörstrand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jo, som terrinfat är det lite svåranvänt. Men såg det på en loppis är på Gotland i somras för 20:- och har inga delar av dekoren förrut, så passade på ändå.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av apps Visa inlägg
      det är samma motiv på alla tre men olika bårder och en färglagd.

      Den ena är en sk. Mandarinkopp troligen från ca. 1820 talet.
      Men visste det finns likhet med svart sverige.

      Har inga speciella råd att ge, lite tur en del kommer från lådor på auktioner och andra är ren tur går inte mycket på loppisar och liknande.
      Man får inte ha bråttom.
      Underbara objekt, apps. Riktigt kul att det blev fart på tråden! Från början ville jag ju egentligen bara ha en datering av min nyinköpta assiett. Men en liten-, eller stor utställning passar ju bra i Gammal Rörstrand. Ungefär som i en av mina favoriter, tråden Gammalt Gustavsberg. Ämnet Rörstrand har ju märkligt nog nästan legat i en törnrosasömn den senaste tiden.

      Mitt nya bidrag är ett fat med mönstret Turkiskt blått i grått. Ett av fem porslinsföremål som jag håller som mest kärt, trots skadan med den fula limningen. Bortsett från lagningen är fatet i underbart skick. Köpt samtidigt som faten i länken, av samma säljare och för samma pris. http://precisensan.com/antikforum/sh...ghlight=denons

      Stämpeln verkar gammal. Vad tror ni?
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        De flesta tallrikar som dök upp i den gamla tråden här - http://precisensan.com/antikforum/sh...%2FR%F6rstrand med den bågformiga Rörstrandsstämpeln verkade vara från mitten av 1800-talet. Turkiska servisen skall ju ha tillverkats ca 1840-1875. Har tallrikar i blått och grönt men inget svart (eller grått).

        Comment


        • #19
          Samordning anbefalles.....

          Hallå moderator,
          Två intressanta trådar på samma tema, varför inte bunta samman?
          Och plocka bort sådant här ovidkommande inlägg So long...

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå moderator,
            Två intressanta trådar på samma tema, varför inte bunta samman?
            Och plocka bort sådant här ovidkommande inlägg So long...
            En bra idé, Kim.

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
              Mitt nya bidrag är ett fat med mönstret Turkiskt blått i grått. Ett av fem porslinsföremål som jag håller som mest kärt, trots skadan med den fula limningen.
              Borde man inte kunna lösa upp limmet på något sätt och därefter limma på nytt, men mer diskret?

              Comment


              • #22
                Hallå,
                Försök försiktigt att lösa upp limmet med gamla hederliga Aceton, använd munskydd... dutta med bomull och ha skyddshandskarna på.
                Det funkar på gamla soldater.
                So long
                Last edited by Kim von Platen; 2012-11-15, 00:23.

                Comment


                • #23
                  En av mina favoriter och bland dom första kanna Turkiskt blått.
                  Bilder på en annan "mandarinkopp"
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå,
                    Försök försiktigt att lösa upp limmet med gamla hederliga Aceton, använd munskydd... dutta med bomull och ha skyddshandskarna på.
                    Det funkar på gamla soldater.
                    So long
                    ToterMann
                    Hej Kim,

                    Det skall jag nog testa. Hade faktiskt tänkt höra mig för hur jag bäst får bort limmet. Det finns spår efter en gammal klammerlagning på baksidan. Det såg säkert bra ut, men sen var någon där med stora mängder Karlssons klister eller motsvarande. Men jag dömer dem inte för det, då de förmodligen hade slängt det annars.

                    Var får man tag i Aceton?

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
                      Borde man inte kunna lösa upp limmet på något sätt och därefter limma på nytt, men mer diskret?
                      Hej Hossbach,
                      Ska utföra en viktig operation i helgen med min patient Turkiskt blått i grått. Får se om Aceton gör någon verkan. Superlim har jag använt förr med mycket gott resultat. Rekommenderar ni något annat lim?

                      Comment


                      • #26
                        Rekommenderar T-röd för limupplösning,funkar toppenbra o luktar inte så illa som acetonet.Sedan är det bara att tvätta av (med T-röden) brottytan noga o limma m.superduperlim

                        Comment


                        • #27
                          Det finns superlim avsett för porösa material, t ex keramik. Ett tips är att använda en liten mängd så det inte tränger ut i skarven.

                          Comment


                          • #28
                            Hallå...
                            och vad heter superlimmet?
                            So long...

                            Comment


                            • #29
                              Finns det någon moderator som vill flytta mina inlägg till den andra Rörstrands tråden. ¨

                              För den tråd har fastnat i limträsket!!!

                              Comment


                              • #30
                                Ilse och Eva från Rörstrand

                                Ilse får väl räknas till en gammal Rörstrand. Eva är väl inte fullt så gammal och jag tror att det finns en ännu äldre äldre Eva från Rörstrand.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X