Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pia Campbell Hesselmark, PIA H-K

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Pia Campbell Hesselmark, PIA H-K

    Pia H-K (f 1910) är nog mest känd för sin konst i olja, akryl och grafik. Men hon var också keramiker. Här är några exempel på hennes keramik. Jag tror inte Pia lever längre men hon blev över 100 år och var verksam in i det sista.
    Bifogade filer

  • #2
    Magnus Ladulås från 1984 är uppgifter som kommer fram tack vare den kartong som denna väggplatta (17 x 12 cm) av Pia H-K ligger i. Detta ex med nr 31/100.
    I mitt förra inlägg påstod jag att Pia Campbell inte levde. Det var fel. Hon lever och för några månader sedan fyllde hon 103 år. Här finns mer: http://www.tvaliljor.se/aktiviteter/...eriet-17000582
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      När Jönköping 1984 firade 700 år gjorde Pia Campbell minst sju olika väggplattor och utöver Magnus Ladulås ovan (och som grundade staden), visar jag ytterligare tre på ett medeltida tema från bl a Östgötalagen och Äldre Västgötalagen:
      1 Gånge hatt till och huva ifrån.
      2 Slagen lekare ligger ogill.
      3 Kungens gycklare.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        För Norra Smålands Lottaförbund (SLK) gjorde Pia H-K Campbell "Flickorna i Småland". I en vacker kassett är här nr 175/200. (17,5 x 8 cm). Och det går väl inte att undvika: https://www.youtube.com/watch?v=P7kt_COpWhU
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Denna flickfigur kommer väl även den från Pia H-K Campells hand?

          Click image for larger version

Name:	Tilgmans3 004.JPG
Views:	1
Size:	58,3 KB
ID:	566730 Click image for larger version

Name:	Tilgmans3 005.JPG
Views:	1
Size:	56,5 KB
ID:	566731

          Comment


          • #6
            Hej Bengt!
            Visst är det Pia, som egentligen hette Ida! Men glöm inte ett B..... https://www.google.se/search?q=pia+c...w=1280&bih=820

            Comment


            • #7
              Hej Lars!

              Tackar för upplysningen/bekräftelsen!

              Comment


              • #8
                Hej,
                Jeg fik i sin tid hjælp med min lille figur af Pia Campbell her på PES! Jeg er stadig vældig glad for den lille kvinde med barnet på armen, og hun står nu sammen med mine andre kvinder!
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Här en liten enfärgad vas av Pia Campbell.
                  Thorsten Levenstam har gett ut en bok om Seder och Sägner i gamla Västergötland (1980). Det handlar mest om Levene och Sparlösa. Bokens omslag har Pia H-K Campbell gjort liksom några laveringar inne i boken. Jag passar på att visa en oljemålning med skalbaggar som vi har (67 x 35 cm).
                  Bifogade filer
                  Last edited by Lars M; 2021-07-20, 17:13.

                  Comment


                  • #10
                    På # 4 en väggrelief med nr 175/200. Här en med samma motiv men med andra färger och ristad signering PIA H.K samt med nr 10/200 (17 x 8 cm). Och så en liten figurin: mor och barn (?) 7 cm hög. Passar på att visa ett gäng figurer till en julkrubba som jag inte vet om den är komplett. Click image for larger version

Name:	Pia HK 2 objekt.jpg
Views:	68
Size:	39,3 KB
ID:	745202 Click image for larger version

Name:	Pia HK krubba.jpg
Views:	59
Size:	31,8 KB
ID:	745203

                    Comment

                    Working...
                    X