Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måns who?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Måns who?

    Vem är Måns skapare tro, han ser välgjord ut tycker jag............funderar lite på Fågelmara som ligger på fastlandet rakt in
    från Ölands södra udde. Där fanns ett krukmakeri från 1976/77, startat av en Lars Larsson. Krukmakeriet var i drift fram till
    1994 då det brann ner. En av keramikerna hade initialerna G.O. men jag vet inte vem det är/var. Fågelmara brukade använda
    en stämpel i oval form som signering. På stämpeln stod, Krukmakeriet/Fågelmara så att kisse Måns skulle vara gjord där är ju
    ett långskott......................................... ........................
    Bifogade filer

  • #2
    Rackarns söt är han... Sedan om det är måns som är avblidlad eller tillberkaren. Har jag ingen aning om

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
      Rackarns söt är han... Sedan om det är måns som är avblidlad eller tillberkaren. Har jag ingen aning om
      Precis, Måns har tllverkat katten G.O. .

      Comment


      • #4
        Är det en mjölig bagarkatt, månne?
        Skämt åsido, det se ju ut som att katten Måns vunnit pris och att det då finns fler pristagare av knådare G.O.

        Då ska vi se om det går att knyta ihop säcken...

        Jag har hämtat upplysningar i olika ställen på nätet, folkräkningsskivorna för 1970 och 1980 och så Nyströms Svensk Keramik under 1900-talet (tryckt 2008).
        Födelseåren för berörda personer har justerats, så att de blivit rätt.

        Fågelmara Krukmakeri startades alltså av 1976/77 av Lars Larsson (född 1955 i Helsingborg), sambo med danska Mogensen. Verkstaden brann ner 1994.
        Signering Krukmakeriet / Fågelmara (stämpel i oval form (GO, GHS, JA (Joachm Andrén).

        Joacim Andrén, (född 1966 i Karlskrona) registrerade 1987 Andréns Konst o Hantverk Fågelmara.
        Han innehade
        Kristianopels krukmakeri i samarbete med
        Västerport Krukmakeri i Kalmar.
        Den drivs av Anders (född 1964 i Kristianopel) och Eva Alsén (född 1963 i Kristianopel), som också har Glömminge Krukmakeri i Färjestaden.

        1993 registrerades Anders Alséns Keramik, som 2010 också registrerade Alséns Hantverk från Öland AB, båda med säte i Färjestaden.

        Det går att rota och pussla mer, men jag låter det bero så länge.
        Lars Larsson kan inte hittas just nu och krukmakeriet i Glömminge är inte registrerat.

        Ett par telefonsamtal kan säkert räta på de frågetecken som finns, bland annat om signaturerna.
        Till Joacim Andrén i Fågelmara är det 0455-366123
        Till Anders Alsén i Färjestaden är det 0485-37170

        Det blir säkert trevliga pratstunder, så lycka till.
        Last edited by Gideon; 2012-10-23, 01:09.

        Comment


        • #5
          Gediget arbete heter numera egentligen Gideoniskt arbete. Tack Gideon för grävarbetet, Glömminge krukmakeri är säkert
          bortglömt och Fågelmara nedbrunnet. Vi får se, kanske håller jag på Alséns från Öland, eftrsom det står Måns från Öland under.

          Comment


          • #6
            Paret Alsén bodde 1980 i Fågelmara, så både de som Andrén borde kunna ge klara besked.

            En hemsida finns ju, så mailvägen borde också gå bra:
            Hos alsens.nu hittar du genuint hantverk från Öland i tidlös design! Ljusstakar, marschallklot, trädgårdsprodukter, presenter, keramik och mycket mer
            Last edited by Gideon; 2012-10-23, 02:10.

            Comment


            • #7
              Fågelmara

              Efter mycket förarbete av Prylsnubben och Gideon passar jag på att lägga till denna lilla vas med näbb - 4,5 cm hög. Fågelmara KONST & HANTVERK tycker jag mig kunna läsa.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                I ovalen: Krukmakeriet och Fågelmara. Sedan signatur och 81. Men vem är Christer Borgh? Ljuslyktan är 7 cm hög och 8,5 cm Ø. Och så lite blyfri hemslöjd från Blekinge. Sign och 87.
                Bifogade filer
                Last edited by Lars M; 2020-02-21, 17:46.

                Comment


                • #9
                  Krukmakeriet Fågelmara. MA? Någon från familjerna Andrén eller Alsén kanske?

                  Click image for larger version

Name:	Fågelmara1 (2).jpg
Views:	1
Size:	119,4 KB
ID:	577253

                  Click image for larger version

Name:	Fågelmara2 (2).jpg
Views:	1
Size:	116,6 KB
ID:	577254

                  Comment

                  Working...
                  X