Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med Håkan Undén / Sigtuna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med Håkan Undén / Sigtuna

    Vore tacksam om någon kan hjälpa mig att tyda denna signatur.
    Har letat runt efter krukmakerier i Sigtunatrakten men inte fått något napp än.
    Bifogade filer
    [SIZE="1"][FONT="Comic Sans MS"]Samlar på Gefyr Spetsfat[/FONT][/SIZE]

  • #2
    Jag har också en liten tillbringare / snipa från Sigtuna som jag undrat över. För några år sedan hade jag en liten viking byst med samma signering som ovan och fick då svar via AP, tyvärr så har länken försvunnit och mitt minne med Men har för mig att det står Undén
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Hm! Intressant.
      Jag fick det till nåt med ström på slutet men Undén är ju inte omöjligt.
      Har googlat men får ingen riktig träff. Hittade en Ulla som tidigare bott i sigtuna.
      Hoppas någon kan hjälpa oss.
      [SIZE="1"][FONT="Comic Sans MS"]Samlar på Gefyr Spetsfat[/FONT][/SIZE]

      Comment


      • #4
        Ditt minne är det inget fel på, luchur.
        Diskussionen på AP minns jag också, även så vikingabysten.

        Det är Hans Håkan Undén. Han föddes 1919 i Runtuna, Södermanland, och avled 1993 i Sollentuna, Stockholm.
        Om honom finns lite mer än en halvsida intressant info, skriven i S.E. Vingedals något reviderade upplaga från 1982 (boken i omtryck 2000).

        Avkopierad text:
        "Håkan Undén, Sollentuna. Konsthantverkare, keramiker och formgivare. Han genomgick 1941-43 Konstfacksskolan i Stockholm och praktiserade därefter vid Steninge Lervarufabrik och vid Arabia Porslinsfabrik i Helsingfors. Han har gjort studieresor till Italien, Grekland och Frankrike.
        Han hade först egen ateljé och verkstad i Nensjö i Ångermanland (1938-41) och senare i Sigtuna. Han tillverkar dels nyttobetonade serier och dels unika föremål, porträttskulpturer och väggreliefer i ler- och stengods.
        Vid sidan av själva formgivningen och drejningen har han arbetat med egna glasyrrecept och olika lerblandningar. Han bränner sin keramik i egenhändigt uppmurade ugnar.
        Undén har deltagit i samlingsutställningar i Liljevalchs i Stockholm, Uppsala, New York och Italien. Han är representerad på museer i Faenza i Italien och Buenos Aires. Han är medlem i Konsthantverkarnas gille.
        Undén signerar sina unika föremål från c:a 1944 med namnet och ett S (=Sigtuna). På föremål i större upplagor, på nyttobetonat gods och på souvenirer (speciellt då serien Sigtuna som bestod av c:a 10 olika små föremål inspirerade av arkeologiska fynd från staden Sigtuna signerar han från 1944 med namnet SIGTUNA och under det ett U. Produkterna från verkstaden i Ådalen märkte han: NENSJÖ KERAMIK"

        Comment


        • #5
          Det är ju fantastiskt detta forum och dess medlemmar.
          Tack så hemskt mycket Gideon för intressant information.
          Det är alltså serien som heter Sigtuna och inte orten där de tillverkats.
          Men du skriver små föremål inspirerade av arkeologiska fynd, i mina öron låter det som miniatyrer.
          Men min vas och luchurs tillbringare ingår väl i den?

          Skulle vara kul att se fler föremål i serien.
          Kanske rubriken borde ändras till Undén Sigtuna?
          [SIZE="1"][FONT="Comic Sans MS"]Samlar på Gefyr Spetsfat[/FONT][/SIZE]

          Comment


          • #6
            Tack Gideon! Känns skönt att höra att minnet fortfarande håller någotsånär

            Håller med Klura om att det skulle vara trevligt att se fler alster av denne Undén.

            Comment


            • #7
              Vad jag kan se, så är det bara vikingabysten som ingår i Sigtunaserien om 10 föremål, och det beror just på märkningen och litenheten. Undén hade sin ateljé i Sigtuna, var vet jag dock inte ännu...

              För tiotalet år sedan såg jag en hel del Undén-saker på loppisar, och köpte nog ett och annat, som kan ligga i någon låda i mörkt källarvalv - men så långt sträcker sig inte mitt minne.

              Jag skulle också vilja se mer av denne keramikers alster, så att det här blir en dokumentationstråd för Undén. Så Ditt förslag om rubrikändring är utmärkt, Klura!

              Comment


              • #8
                Signatur? [ID: Hans Håkan Undén, Sigtuna]

                Har inhandlat detta föremål (ev. för cigaretter och tändstickor). Jag har letat i massor av litteratur för att kunna tyda signaturen (och stämpeln), men jag går bet. Är det någon som kan identifiera signatur och stämpel?
                Bifogade filer
                Last edited by Kaptenen; 2011-02-25, 19:43.

                Comment


                • #9
                  Hans Håkan Undén, Sigtuna
                  Du kan läsa mer i dena tråd:

                  Comment


                  • #10
                    Mitt lilla (10cm) bidrag av denna keramiker.

                    Varför ska man ha ett öra när man kan ha två

                    Click image for larger version

Name:	mp_antik_och_design_unden_sigtuna.jpg
Views:	1
Size:	29,1 KB
ID:	495961
                    Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

                    Comment


                    • #11
                      Tack för snabbt svar! Det var intressant läsning. Jag har den boken och har letat i den efter bokstäverna S och L, men inte hittat något.

                      Comment


                      • #12
                        Kul att jag hittade detta forum, det är nämligen min morfar som är Håkan Undén. Ser att vissa vill se mer bilder på saker som han gjort. Så jag börjar med detta som jag hittade ganska nyligen. Köpte det av en amerikan som hittat det i en second hand-butik utanför Boston för några år sedan. Signerad med Undén, Sigtuna, Sweden.



                        Kan posta mer bilder vid tillfälle då jag har ganska mycket keramik som han gjort. Om det är någon som har något som bara ligger och skräpar köper jag gärna tillbaka det då jag försöker få tillbaka så mycket som möjligt av det som vi inte har i familjen.

                        Comment


                        • #13
                          Välkommen till forumet! Jättekul att du hittade hit
                          Du får jättegärna lägga ut fler bilder av din fars alster samt berätta mer om honom.

                          Mvh luchur

                          Comment


                          • #14
                            Hej igen,

                            det tog ett tag men här är lite mer som morfar gjort. Har ännu mer men vi tar lite i taget.

                            Tekanna - vad jag vet så gjorde han serier med tekanna och tekoppar. Fanns i flera färger. Har sett tekoppar i beige/brun.



                            Stor skål - Vet inte hur många denna typ som han gjorde. Tror inte det var många. Lite naggad så klart men oerhört fin.





                            Comment


                            • #15
                              Lite mer...

                              Ytterkruka - i bakgrunden syns vikingahuvuden som han gjorde efter gamla modeller och sålde som souvenirer i Sigtuna.



                              Prydnad - Fiskar, vet inte vad den gjordes för, men det fanns en liknande (annan färg) på en av bankerna i Sigtuna.

                              Comment

                              Working...
                              X