Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

B.A Ørnberg Christiania

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Det er fotografen - ikke flasken som det er noe galt med. Den har helt normal form.

    Comment


    • #32
      Måste vara särdeles ovnlig i den färgen. Har bara sett skärvorna i brunt som du visat upp en gång.

      Comment


      • #33
        Du har helt rett i at lommeflasker i brunt glass er ganske uvanlige. For min del kjenner jeg bare en slik B A Ørnberg fra før. Den har "vanlig" skråstilt merking og er omtalt/avbildet i Arnstein Berntsens bok EN SAMLING NORSK GLASS. Og når det gjelder den jeg så i Trondheim, så har jo også den en for meg tidligere ukjent merking. Kan vi snakke om kvadratet av uvanlighet? Og ikke nok med det, den ble funnet hos en frimerkehandler på Vikingeskipet.

        Comment


        • #34
          Fick idag en bild på en brun lommeflaska med OII på ena sidan och Löven på den andra. Någon som har koll på denna typ? Är de också norsktillverkade? Ägaren till den finns i Norge.

          Comment


          • #35
            Hittade denna på loppis idag (något suddig bild). Nu verkar alla ha en eller?
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Grattis.
              Den är nog inte så vanlig. Alla har den
              Nog inte så väldans många som har den skulle jag vilja säga.

              Comment


              • #37
                Loppisfunn til 5kr idag 16cm, klart glass med noe grønnturkis tone (fikk det ikke med på bildet) sammenlignet med annet klart glass.
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Kommer den på QXL?

                  Comment


                  • #39
                    Ja, ble lagt ut igår (søndag)... Pleier ikke reklamere for egne auksjoner, men når du spør så må jeg nesten svare:


                    Legger også med ett bilde der fargetoningen på glasset synes bedre:
                    Bifogade filer
                    Last edited by Banden; 2010-10-18, 23:44.

                    Comment


                    • #40
                      Disse 2 lommeflaskene ble solgt sammen på en auksjon som sluttet nå nylig. Fikk tilslaget for kr 1000 + påslag - tilsammen kr 1200. Og da synes jeg det er bare å takke og bukke. For den minste med løve og vindruer er på ingen måte vanelig. Og Ørnbergflaska med horrisontal teksting er vel også ganske uvanlig. Eller hva mener dere Edasamlere?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #41
                        Fiiina flaskor.
                        Inte alltför vanliga vad jag förstår.

                        Comment


                        • #42
                          Vad står det på den vänstra pluntan?
                          Det måste vara ett fynd.
                          Den vänstra visste jag inte ens fanns.

                          Comment


                          • #43
                            Boken "En samling norsk glass" omtaler en Ørnberg-flaske (avbildet i svart-hvitt) som brun, men den har skråstilt tekst.

                            Banden

                            Comment


                            • #44
                              Flaskene jeg kjøpte torsdag, kjøpt jeg kun utfra utlagt bilde og beskrivelse samt bekreftelse på at de var feilfrie. Jeg har ikke mottatt dem enda og har derfor ikke fått sett nærmere på dem. Men det ordner seg for en bekjent av meg i Oslo henter dem for meg i dag så da vet jeg snart mere.
                              Hva jeg imidlertid mener å se utfra bildet er at B samt Ø i Ørnberg og C i Christiania er litt større enn øvrige bokstaver. Vedr. Ø'n i Ørnberg er jeg litt usikker vedr. midtstreken - står den feil vei? Men dette kan også synes slik pga av ujevnhet i glassmassen. Jeg kommer tilbake til denne når jeg vet mer.

                              Comment


                              • #45
                                Både jeg og andre har tidligere skrevet en del om hvilke farger Ørnbergflaskene med skrå tekst er å finne med. Blant annet har vært oppgitt grønt, hvitt og lilla med mere. En del av det jeg har skrevet er gjort utfra opplysninger jeg har mottatt men uten å ha sett flaskene sjøl. En tur til Karlstad nå i høst med formål bl. a. å finne ut mere om disse flaskene ga som resultat at forskjellige personer beskriver fargene ulikt. Og jeg mener å kunne påvise at flasker beskrevet som grønn, lysegrønn og blank er en og samme flaske. Nyansen er kanskje litt forskjellig men allikevel en og samme grunnfarge.
                                Når det gjelder lilla og blå, så viser dette seg også å være samme grunnfarge, men med litt forskjell i nyans.
                                Utfra dette sitter vi igjen med 3 forskjellige farger som er grønnaktig hvit eller halvhvit som den også kalles av enkelte samt blå og brun. Den brune er avbildet i Berntsens bok slik Banden opplyser, men fåglarene vet hvor den finnes i dag. For min del har jeg aldri hørt om eller sett noen slik ellers.
                                Håper at dette kan rette opp en del missforståelser.

                                Comment

                                Working...
                                X