Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

B.A Ørnberg Christiania

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag blir faktiskt jätteglad över att höra detta.
    Det är ju inte var dag som jag dyker på något liknande.

    Och ja, säljaren sade att den var ovanlig och att han endast kände till tre av den här modellen så den var inte gratis.

    Tror i alla fall att jag redan nu kan utnämna den till 2008 års fynd. (Trots att den har en liten spricka i mynningen)

    Comment


    • #17
      Får också instämma i gratulationerna. Hade span och lite bud på den ovan nämnda USA-flaskan. Drog väl öronen åt mig lite efter lite varningsflagg från Värmland. Snyggt jobbat Kecke!!

      Comment


      • #18
        Tack för det.
        Det gäller att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt.

        Comment


        • #19
          Får man umgås med Dig nu
          DG

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
            Får man umgås med Dig nu
            DG
            Jag skall fundera på saken.

            Comment


            • #21
              Kanske dax för ett gammalt ordspråk: Framgång går före fall.
              (lite avis bara, inte så mycket för Plutan utan för att du blir så poppis)

              Comment


              • #22
                Gratulerar Kecke! ett riktigtfynd. Oxå jag är avundsjuk!
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #23
                  Även en blind höna hittar ett korn ibland.

                  Påminner mej om att jag inte har visat upp 2007 års fynd ännu.

                  Comment


                  • #24
                    Den koboltblå til venstre er omtalt her i begunnelsen av januar. Takket være svensk tveksamhet, så endte den opp i en norsk postkasse. Etter norsk mening så er det en meget god flaske - sannsynligvis en av de eldre.
                    Flaska i midten er også merket B.A. Ørnberg, så nå mangler jeg "bare" brun, grønn og lilla.
                    Den grønne til høgre har presis samme riksvåpen, men på baksiden har den en drueklase med 21 druer. Kan også dette være en EDA flaske eller beror likheten på felles levrandør av former?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Men då hamnade den ju rätt i varje fall då, skönt att den kom "hem" efter en så lång vistelse utomlands. Förresten, har du sett fler med slipat puntelmärke?

                      Comment


                      • #26
                        Etter hva jeg kan forstå så dreier det seg om slitasje etter bruk - ikke sliping. For på denne er ikke bunnen trykt opp i midten slik den ofte er. Midtpartiet er i stedet her den delen som flaska har stått på.

                        Comment


                        • #27
                          Løveflasken til venstre er mitt siste flaskekjøp - innropt på auksjon i påsken. Den grønne til høgre er den samme som den til høgre på bildet rett ovenfor. Begge flaskene er presis like på begge sider men med to helt forskjellige grønnfarger. Viser de derfor sammen for å illustrere forskjellen.
                          Den "gamle" er tydelig grønn - en grønnfarge som har et lite gulskjær i seg. Den nye derimot har en blågrønn farge - turkis? - som jeg ikke kan huske å ha sett på slike flasker tidligere. Dette var da også grunnen til at den ble med heim.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            I forbindelse med en tur til Trondheim var jeg innom en samlerkollega og så på hans samling. Der sto det en brun B A ØRNBERG flaske med normal høyde - ca. 16 cm - og med horrisontal merking øverst på flaskesiden i steden for det vanlige skråstilte båndet. Tidligere totalt ukjent merking for meg og antar også for de fleste andre.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Vilka härliga flaskor, den bruna, den fick du inte med dig hem i varje fall?! Jag har aldrig sett ngn brun tidigare, tack för att du visar den här.
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment


                              • #30
                                Kul att se ovanligheter här på forumet. Undre bilden ser väldigt konstig ut, har du photoshoppat lite?

                                Comment

                                Working...
                                X