Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

B.A Ørnberg Christiania

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • B.A Ørnberg Christiania

    Bernt Axel Ørnberg. Bernt var inblandad i Christiania glasmanufaktur samt Eda glasbruk. Bernts svåger Gustav S Santesson var disponent för Eda glasbruk. Brodern till Bernt; Anders Gustav Ørnberg var inblandad i Fåglaviks glasbruk Göteborg.

    Pluntan har vandrat från Norge/Sverige till USA och sedan hem till Sverige igen.
    Jag blev tvungen att fajtas med en från forumet känd norrman för att få den
    Bifogade filer
    Last edited by Lars Kallin; 2007-02-23, 20:13.

  • #2
    Suck.....det verkar finnas oändligt många lommor.
    Hur länge tillverkades dessa???
    Lars. K.
    Uppdaterar du din sida vartefter du upptäcker nya eller bara om du lyckas lägga beslag på dem själv.?

    Comment


    • #3
      En ovanlig och mycket snygg plunta. Reklam loggan känns genuin på något sätt tycker jag ! Skulle tro att det finns en som tycker att det är lite jobbigt att du har kommit över denna ! Citat "nu sitter han där och har ont i magen "
      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Björn L Visa inlägg
        En ovanlig och mycket snygg plunta. Reklam loggan känns genuin på något sätt tycker jag ! Skulle tro att det finns en som tycker att det är lite jobbigt att du har kommit över denna ! Citat "nu sitter han där och har ont i magen "
        Vår vän från Karlstad har den själv, fast i grön glasmassa.
        Den glade Norrmannen har den i ofärgad glasmassa.
        Kungen av Liljedal har den inte, men jag tror inte han har ont i magen för det

        Comment


        • #5
          Hej Lars!
          I was following this one and thought that you made a real steal. I know a flask collector in the US who was all set to bid and had computer problems at the last minute. Be happy for that!
          Congrats To You!!

          Comment


          • #6
            Hei Lars. Nå er flasken kommet hjem til Sverige forstår jeg, gratulerer så mye med kjøpet. Du fikk den også til et furnuftigt pris. For som jeg fortalte til vår felles venn Jan, så har jeg den fra før - innkjøpt for 720 norske - og da var det jo ingen grunn til å gå høgere ovenfor kjente enn jeg gjorde.
            Det var spørsmål om alderen på flasken. B A Ørnberg døde i 1868 og hans bo ble da slått konkurs. Enken fikk imidlertid overta og fortsatte under navnet B A Ørnbergs enke til hun i 1870 også måtte legge inn årene. Så med dette har vi vel slutten på produksjonen.
            Om farger så forteller du om den i grønt i Karlstad og min i ufarget glassmasse i tillegg til din nyerhvervelse i blått. Jeg kan tilføye at den også er kjent i brunt samt at vår felles venn hadde sett en i lilla på en aukjsjon for mange år siden - den hadde havnet i Gudbrandsdalen i Norge. Med andre ord uvanlig mange fargevarianter - normalt finner vi jo slike flasker bare i blått og ufarget.

            Comment


            • #7
              UncleSam
              Jo jag tyckte själv den gick billigt. Hade ett betydligt högre maxbud, men jag är ju glad att hans dator krånglade

              Lom
              Tack för den infon.
              Så det tillverkades bruna lommor i norge. Jag har en brun med druvor på båda sidorna. 16 st druvor
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Brune lommeflasker er meget uvanlige i Norge etter min oppfatning. Men må tilføye at jeg er ike den størst samleren av slike og er vel kanskje ikke helt oppdatert. For egen del har jeg nedre delen av en. Denne fant jeg i tomta etter Biri glassverk og den er sannsynligvist blåst der, men dette kan jo ikke sies med 100 % sikkerhet. Vedr. B A Ørnberg så vel ikke disse blåst i Norge. Helst kommer de fra Eda, men det er jo også kjent at Liljedahl blåste en del slike i former fra Eda.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av LOM Visa inlägg
                  Brune lommeflasker er meget uvanlige i Norge etter min oppfatning. Men må tilføye at jeg er ike den størst samleren av slike og er vel kanskje ikke helt oppdatert. For egen del har jeg nedre delen av en. Denne fant jeg i tomta etter Biri glassverk og den er sannsynligvist blåst der, men dette kan jo ikke sies med 100 % sikkerhet. Vedr. B A Ørnberg så vel ikke disse blåst i Norge. Helst kommer de fra Eda, men det er jo også kjent at Liljedahl blåste en del slike i former fra Eda.
                  Brune lommeflasker har icke heller jeg varit i kontakt med. Ska man tolka det som att de är blåsta "off the record". Jag tror att det kanske är så, alltså är det så kallade rastarbete. Brunt glas på den tiden var betraktat som simpelt, det hörde alltså inte till de besuttnas kategori, och därför är de bruna ovanliga??????
                  --I de blindas rike är den enögde kung.--

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                    Bernt Axel Ørnberg. Bernt var inblandad i Christiania glasmanufaktur samt Eda glasbruk. Bernts svåger Gustav S Santesson var disponent för Eda glasbruk. Brodern till Bernt; Anders Gustav Ørnberg var inblandad i Fåglaviks glasbruk Göteborg.

                    Pluntan har vandrat från Norge/Sverige till USA och sedan hem till Sverige igen.
                    Jag blev tvungen att fajtas med en från forumet känd norrman för att få den
                    Det verkar som om den här varianten är rätt ovanlig.
                    Hur ovanlig?
                    Ser man dem nästan aldrig eller är det en flaska som alla ni som samlar har?

                    Comment


                    • #11
                      Den är mycket ovanlig.

                      Bland samlarna som jag känner till är det bara några stycken som har den.
                      Lite komiskt faktiskt att denna fråga dyker upp nu.
                      En snarlik plunta har nyligen sålts i Usa igen. Bara för någon dag sedan.

                      Jag drog öronen åt mig då den hadde slipat puntelmärke, men det kanske inte betyder något.

                      Comment


                      • #12
                        Jättekul att höra att den är ovanlig.
                        Då kan jag känna mej lite märkvärdig under ett par dagar.
                        Har idag införskaffat en i gröntonat glas.

                        Eller du kanske menade att det är den blå som är ovanlig?

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                          Jättekul att höra att den är ovanlig.
                          Då kan jag känna mej lite märkvärdig under ett par dagar.
                          Har idag införskaffat en i gröntonat glas.

                          Eller du kanske menade att det är den blå som är ovanlig?
                          Varför får vi inte se den.
                          Har Du varit i Solna idag eftersom Du har en del nytt
                          DG

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                            Varför får vi inte se den.
                            Har Du varit i Solna idag eftersom Du har en del nytt
                            DG
                            Självklart.

                            Ganska så suddiga bilder men jag tror man kan se.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Grattis.
                              Jämfört med många andra dussinflaskor är denna sannerligen ovanlig.
                              Jämför man med massproducerat glas och porslin så är den såpass ovanlig att den inte finns.
                              Välkommen i en liten exklusiv klubb.

                              Visste säljaren vad han sålde?

                              Comment

                              Working...
                              X