Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flaska märkt A.S. 1767 - vilket glasbruk kan det vara?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Flaska märkt A.S. 1767 - vilket glasbruk kan det vara?

    Click image for larger version

Name:	IMG_2302.JPG
Views:	1
Size:	38,6 KB
ID:	652185Click image for larger version

Name:	IMG_2303.JPG
Views:	1
Size:	28,4 KB
ID:	652186Click image for larger version

Name:	IMG_2301.JPG
Views:	1
Size:	29,0 KB
ID:	652184[ATTACH]En drygt 20 cm hög flaska i gråtonat glas, på fronten slipat/graverat initialerna A.S. under krona, plus årtal 1767.
    De andra tre sidorna med dekor av stiliserade blommor mm. Känner någon igen glasbruket? Undrar MorrieClick image for larger version

Name:	IMG_2293.JPG
Views:	1
Size:	28,4 KB
ID:	652180

    Hoppas de nya bilderna kan vara upplysande och till hjälp för igenkännande/ hälsar Morrie.
    Last edited by Morrie; 2012-10-02, 13:10.

  • #2
    Flaskformen och kasgravyren ser ok ut. Men vill gärna se alla sidor, bottnen med slitage och regalinen för att, kanske, kunna bedöma om den är riktig.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

    Comment


    • #3
      Efter egen forskning via google kommer jag fram till att flaskan kommer från Cedersbergs glasbruk - möjligen en självklarhet för många PES:are.
      Årtalet 1767 förbryllade mig, men jag insåg att flaskan kunde vara tillverkad för en person som föddes 1767/ hälsar Morrie.

      Comment


      • #4
        Ingen självklarhet, Jag tror personligen inte alls att den skulle komma från Cederberg som startade 1781. En sån här gravyr brukar vanligen ange en viktig händelse, födelsedag, jubileum, giftemål osv.
        Jag skulle säga att flaskan kommer från ett av de fåtal glasbruk som var aktiva 1767, tex så har vi på glasmuseet Limmared ett antal flaskor och pluntor från den här tiden med en nästan identisk gravyr. Dessa kan eventuellt ha graverats av "ritare" från Henrikstorps glasbruk som lades ner några år tidigare då denna gravyr av vissa sägs vara typiskt för just detta bruk.

        Hur som helst är det en jäkligt bra flaska med rätt utseende och så vitt jag kan avgöra så behöver man nog inte tveka om att årtalet stämmer
        Last edited by Legion; 2012-10-12, 09:44.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
          Ingen självklarhet, Jag tror personligen inte alls att den skulle komma från Cederberg som startade 1781. En sån här gravyr brukar vanligen ange en viktig händelse, födelsedag, jubileum, giftemål osv.
          Jag skulle säga att flaskan kommer från ett av de fåtal glasbruk som var aktiva 1767, tex så har vi på glasmuseet Limmared ett antal flaskor och pluntor från den här tiden med en nästan identisk gravyr. Dessa kan eventuellt ha graverats av "ritare" från Henrikstorps glasbruk som lades ner några år tidigare då denna gravyr av vissa sägs vara typiskt för just detta bruk.

          Hur som helst är det en jäkligt bra flaska med rätt utseende och så vitt jag kan avgöra så behöver man nog inte tveka om att årtalet stämmer
          Håller med, en riktigt bra pava!
          Det intressanta är det du nämner, Legion, att gravörer rörde sig mellan bruken och mönstren följde med dem.
          Det är roligt att följa glasarbetarnas vandringar i anställningslängor. Det gör attributering, till ett bruk, mycket svår, nästan omöjlig om det inte finns ett årtal graverat.
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

          Comment


          • #6
            Legion och Sladden ska ha tack för inlägg. Det är alltid trevligt att lära sig något nytt. Är själv mer sökare än samlare; flaskan finns nu till salu
            på Bukowskis Market hälsar Morrie.

            Comment

            Working...
            X