Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Flaska märkt A.S. 1767 - vilket glasbruk kan det vara?

Flaska märkt A.S. 1767 - vilket glasbruk kan det vara?

Namn:  IMG_2302.JPG
Visningar: 888
Storlek:  38,6 KBNamn:  IMG_2303.JPG
Visningar: 1149
Storlek:  28,4 KBNamn:  IMG_2301.JPG
Visningar: 896
Storlek:  29,0 KB[ATTACH]En drygt 20 cm hög flaska i gråtonat glas, på fronten slipat/graverat initialerna A.S. under krona, plus årtal 1767.
    De andra tre sidorna med dekor av stiliserade blommor mm. Känner någon igen glasbruket? Undrar MorrieNamn:  IMG_2293.JPG
Visningar: 1491
Storlek:  28,4 KB

Hoppas de nya bilderna kan vara upplysande och till hjälp för igenkännande/ hälsar Morrie.
    Senast redigerat av Morrie den 2012-10-02 klockan 14:10.

Gammgubbe Sladdens avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Flaskformen och kasgravyren ser ok ut. Men vill gärna se alla sidor, bottnen med slitage och regalinen för att, kanske, kunna bedöma om den är riktig.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Efter egen forskning via google kommer jag fram till att flaskan kommer från Cedersbergs glasbruk - möjligen en självklarhet för många PES:are.
    Årtalet 1767 förbryllade mig, men jag insåg att flaskan kunde vara tillverkad för en person som föddes 1767/ hälsar Morrie.

Seniormedlem Legions avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ingen självklarhet, Jag tror personligen inte alls att den skulle komma från Cederberg som startade 1781. En sån här gravyr brukar vanligen ange en viktig händelse, födelsedag, jubileum, giftemål osv.
    Jag skulle säga att flaskan kommer från ett av de fåtal glasbruk som var aktiva 1767, tex så har vi på glasmuseet Limmared ett antal flaskor och pluntor från den här tiden med en nästan identisk gravyr. Dessa kan eventuellt ha graverats av "ritare" från Henrikstorps glasbruk som lades ner några år tidigare då denna gravyr av vissa sägs vara typiskt för just detta bruk.

Hur som helst är det en jäkligt bra flaska med rätt utseende och så vitt jag kan avgöra så behöver man nog inte tveka om att årtalet stämmer
    Senast redigerat av Legion den 2012-10-12 klockan 10:44.

Gammgubbe Sladdens avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Citat Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
    Ingen självklarhet, Jag tror personligen inte alls att den skulle komma från Cederberg som startade 1781. En sån här gravyr brukar vanligen ange en viktig händelse, födelsedag, jubileum, giftemål osv.
    Jag skulle säga att flaskan kommer från ett av de fåtal glasbruk som var aktiva 1767, tex så har vi på glasmuseet Limmared ett antal flaskor och pluntor från den här tiden med en nästan identisk gravyr. Dessa kan eventuellt ha graverats av "ritare" från Henrikstorps glasbruk som lades ner några år tidigare då denna gravyr av vissa sägs vara typiskt för just detta bruk.

Hur som helst är det en jäkligt bra flaska med rätt utseende och så vitt jag kan avgöra så behöver man nog inte tveka om att årtalet stämmer
    Håller med, en riktigt bra pava!
    Det intressanta är det du nämner, Legion, att gravörer rörde sig mellan bruken och mönstren följde med dem.
    Det är roligt att följa glasarbetarnas vandringar i anställningslängor. Det gör attributering, till ett bruk, mycket svår, nästan omöjlig om det inte finns ett årtal graverat.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Legion och Sladden ska ha tack för inlägg. Det är alltid trevligt att lära sig något nytt. Är själv mer sökare än samlare; flaskan finns nu till salu
    på Bukowskis Market hälsar Morrie.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •