Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopp och Fat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Fasan

    Old Gustavsberg. Jag vet inte hur gammal man skall vara för att vara "old" i Gustavsberg
    Gammal fasan...
    Bifogade filer

    Comment


    • #77
      Rättvik

      Vilken vik? Jo, rätt vik... och det är väl inte Kinnevik...jo, längst in i den viken låg Rörstrand en gång men den viken håller numera till på börsen... Nej, fel vik eftersom kopp och fat är från cirka 1916 - 1917 bör de härstamma från någon vik i Stockholm!
      Bifogade filer
      Last edited by Lars M; 2020-02-24, 11:23.

      Comment


      • #78
        Karlskrona 1 ½

        Mycket har hänt på några månade - tyvärr. Men närmare "en slät kopp kaffe" kan man väl inte komma på mer än - vit kopp, vitt fat och bara sign på koppen.. Men lite äldre en kopp (dock utan fat) men med både blommor och blader och dessutom med guldkant!
        Bifogade filer

        Comment


        • #79
          Kaffekopp Karlskrona

          Inget KP och inte heller UE utan bara Karlskrona och så 1013/67. Modellnummer och årtal?
          Bifogade filer

          Comment


          • #80
            Här sitter jag med och i mina penséer och tänker - vad kan den här koppen heta? Pensé? En rak svart från Gustafsberg är det iallafall!
            Bifogade filer

            Comment


            • #81
              Glunt

              Glunt är en yngling eller större pojke enligt SAOL men det är också benämningen på kopp och fat från Rörstrand och det är Christina Campbell (f.1940) som gjort design och hon är dotter till Pia H. Campbell http://precisensan.com/antikforum/sh...light=campbell.
              PS Om Gluntarne finns här mer att höra https://www.youtube.com/watch?v=MYwLjo7Ljgg DS
              Bifogade filer
              Last edited by Lars M; 2020-08-07, 16:34.

              Comment


              • #82
                Närmare en personalmatsal eller lunchrestaurang kan man väl inte komma om man kallar kopp och fat Hållfast och dekorerar med en brun och en svart rand... Så gjorde Rörstrand på 1970-talet. Givetvis VDN och 555.
                Mer elegans blev det när Jackie Lynd fick göra koppar och fat med Norske Bunader eller Norwegian National Costumes. Givetvis efter inspiration av dito med svenska folkdräkter. Här är det två koppar med dekor från Hardanger och från Kautokeino.
                Bifogade filer
                Last edited by Lars M; 2020-08-27, 16:34.

                Comment


                • #83
                  Artium på övre delen av avenyn i Göteborg var en "fancy" butik. Där såldes bland mycket annat sådana här koppar som jag tror kommer från Karlskrona och att det var Alf Jarnestad (1923-2008) som formgav. https://www.picuki.com/tag/artiumg%C3%B6teborg
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #84
                    Form Tempera

                    Två koppar Vieta av Carl-Harry Stålhane från Rörstrand har jag haft sen länge men först nyligen såg jag att märkningen är helt olika. VDN och F.555 känner jag till och vet ungefär att det är Varudeklarationsnämnden och fältspat med kvalitetsnummer 555. Men den andra koppen har inte den märkningen utan bara "form tempera" och jag kan inte finna vad det står för men borde väl vara någon slags kvalitetsbeteckning?
                    Någon som vet?
                    För att krångla till det visar jag även en stämpel från ett stekfat också Vieta med båda beteckningarna samt "ovenproof".
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2021-01-09, 12:39.

                    Comment


                    • #85
                      Mera Rörstrand

                      Här kopp och fat med arabiska symboler och Al Rasheed. Ett hotell i Bagdad heter så och att Rörstrand levererat porslin? Och att restupplaga hamnat på den svenska marknaden?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #86
                        Lisa Larson (f.1931) formgav åt Gustavsberg koppen Josefine. Den finns avbildad och beskriven i en bok Så jag dukar... av Margareta Hald och bilder av Karl-Erik Granath och Pål-Nils Nilsson. Där kallas koppen Josphine och används för choklad på ett barnkalas för Lisas dotter Johanna när hon fyller två år. Boken innehåller mycket mer om porslin och keramik från tidigt 1960-tal och givetvis från Gustavsberg.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars M; 2021-03-15, 14:03.

                        Comment


                        • #87
                          TV-kopp kallades och kallas kanske fortfarande den kombination av kopp, fat och assiett som togs fram när TV var nytt. TV-kanna hör man ibland. Den här koppen formgavs av Sven Erik Skawonius (1908-1981) https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Erik_Skawonius för Karlskrona 1957 och är benämnd Damernas Världs Lyckoblomma men här finns inget sådant tryck.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #88
                            Lagom till Valborgshelgen har Postnord presenterat nya frimärken med temat porslin från Sverige och bland annat visat kaffekoppar med fat: Juliana av Margareta Hennix från Gustavsberg och Kadett av Hertha Bengtsson från Rörstrand. Givetvis hade det varit roligare att visa riktiga koppar. Frimärken: Carina Länk.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #89
                              If saab 1941

                              Ingen balja för latte utan en nätt liten kopp med fat. De kommer från Hackefors. Guldkant såklart - 6 cm hög och 6 cm Ø.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #90
                                Moccakopp Modell Nylund från ALP i Lidköping och både öra och ränder i guld. Inget för diskmaskinen kan man tänka. 1930-tal? Fat 12 cm Ø och koppen 5,5 cm hög.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X