Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopp och Fat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Flintporslin från Gustavsberg. Dekor 57.
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      Kaffekopp Lidköping, ALP och Modell Nylund. Jag förmodar att den är från tiden då varumärkena Rörstrand och ALP användes parallellt?
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        När koppar och fat ändå är framme och en visats på en annan tråd, så kommer här tre: Blåvinge, Rococo och en som bara heter "547".
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          547 påminner märkligt mycket om dekoren "Empir" från Bing och Gröndahl...

          Comment


          • #35
            Jag är inte säker på att kopp och fat riktigt hör ihop. Färgen stämmer bra och båda kommer från Kil och Bröderna Lomaker så det får duga med olika märkning.
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Rörstrands "Dala" är väl något slags svar på Allmoge från Gustavsberg kanske? 1950-tal?
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Här två olika koppar med fat från Jani Keramik.
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Moccakopp

                  Av olika skäl vill man ibland inte avslöja sitt ursprung men nog ser man varifrån denna lilla kopp kommer?
                  Ingen märkning på vare sig kopp eller fat - möjligen kan man se ett streck eller siffran ett under koppen.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #39
                    Köp en tulpan, annars får du en snyting …
                    Tulpanerna från Gefle såldes i buketter om ett halvdussin.
                    Cylinderformen är väl ganska typisk för 1970-talet, och
                    hänkeln kunde vara greppvänligare.

                    Click image for larger version

Name:	Tulpankopp.jpg
Views:	2
Size:	41,1 KB
ID:	550878

                    Comment


                    • #40
                      Två mockakoppar från Rörstrands och med signatur Louise Adelborg. Modell Swedish Grace - samma som jag visade på inlägg 38 ovan och där helt anonym!
                      Gullviva från Närke och sedan Värmland med Dufkulla men nog är det Skogsstjärna - men den kanske skall vara i koppen ihop med kaffet........
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #41
                        Första dagarna på 1900-talet, så den "kvalar in", (lite på 1800 också )...MESSINA...
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Funderingen var om jag skulle starta en ny tråd "IKEA" eller gå till rubriken Höganäs eller under Kopp och Fat. Det får bli det senare. Det var tydligen så en gång i tiden att IKEA sålde stengods från Höganäs Keramik AB Sweden. Och man får väl tro att det var tillverkat i Sverige? 1970-talet? Idag är det väl bara knäckebröd som är svensktillverkat på IKEA?
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #43
                            Rörstrand 985 står det på denna mycket tunna kaffekopp. Sirlig dekor och svag relief längst upp.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #44
                              En tidig Karlskrona-kopp jag bara "råkade" ta hem häromdagen. Kan inte så mycket om Karlskronas porslinstillverkning, men det måste vara före Upsala-Ekebys takeover som denna kom till.


                              Click image for larger version

Name:	KP10f.jpg
Views:	1
Size:	33,2 KB
ID:	555286

                              Troligen heter den inte något speciellt, om det inte är modellbeteckningen som återfinns i stämpeln förstås. För mig ser det som 10f, eller möjligen 101.
                              Nån som vet?

                              Click image for larger version

Name:	KP10fback.jpg
Views:	1
Size:	39,6 KB
ID:	555287

                              PS. Kaffe smakar bäst i en kopp..

                              Comment


                              • #45
                                Hoppsan. Ser detaljer nu i stämpeln jag inte uppmärksammade tidigare. Tar tillbaka om att det är en tidig Karlskrona, det står ju (klart o tydligt?) Upsala-Ekeby på den...

                                Comment

                                Working...
                                X