Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopp och Fat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kan det vara ett märke för en annan butik? Ditzingers? Jag tror att de här har använts i någon NK-restaurang (kanske personal-) och inte att de varit till slau hos dem. Jag tror att det är östeuropeisk tillverkning på dessa.

    Comment


    • #17
      Jag håller med Peter. Det ser ut som servisen som såldes på IKEA med röda och svarta linjer. Jag tror den var från Portugal.

      Comment


      • #18
        Här finns det ett fat ur serien som jag tänker på, det ser ut att vara samma med tanke på dekoren men i annan färg.

        Ha, ha ser nu att det är din tallrik i länken Lars M, så du kanske kan jämföra godset


        Comment


        • #19
          En annan variant av kopp och fat med Jackie Lynd-design, Lili, Rörstrand. (Har kopparna nerpackade varför en gammal bild fick användas)
          Söffe
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Tack Peter S och simco!
            Produkter för IKEA gjordes av SPAL porcelanas i Portugal och det står ju angivet. Min NK-kopp har ju tydliga likheter men har ett L i en cirkel som jag inte kan hitta. Jag tror också att den kan vara för personalrestaurang men lite konstigt att NK lånar ut sitt varumärke till billigt öststats- eller porugisporslin. Det är väl också en viss skillnad på VDN-märkt och VDN-testat?

            Comment


            • #21
              Jag tror att NK specialbeställt porslinet och på så sätt fått sin logga stämplad, precis som IKEA fått sin. SPAL tror jag har ganska hög kvalité på sina produkter och restaurangporslin brukar vara ytterligare lite tåligare. Jag minns serien Midsommar som såldes på IKEA på 80-talet som var tryckt på SPAL-porslin. Min syster har vissa tallrikar fortfarande och diskar i maskinen. Tyvärr vet jag inte vad L-loggan står för.

              Comment


              • #22
                Några stycken från Nittsjö som väl inte har det mest praktiska handtagen (öron).

                Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-10-18 001.JPG
Views:	1
Size:	46,5 KB
ID:	541920 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-10-18 051.JPG
Views:	1
Size:	46,7 KB
ID:	541921

                Comment


                • #23
                  Jag staplar ytterligare tre koppar på varandra. De från Karlskrona och Gustavsberg tror jag inte är namngivna? Den orange från Gefle heter Korall och är av samma modell som den mörkblå Kosmos. http://precisensan.com/antikforum/sh...-1966-77-Gefle
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Gustavsbergs modell KK har förutom dekoren Atlanta, som Prylsnubben visat tidigare, tydligen också blivit försedd med dekoren Bandarillo.

                    Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-10-18 022.JPG
Views:	1
Size:	46,7 KB
ID:	541951 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-10-18 012.JPG
Views:	1
Size:	41,5 KB
ID:	541952

                    Comment


                    • #25
                      Fina koppar och fat som visas i tråden! Det skulle även vara kul att se vilka koppar som PESarna dricker i till vardags eller vilken kopp med fat som är favoriten.
                      Modell KK tycker jag är jättesnygg! namnet bandarillo på Bengts koppar med fat får mig osökt att tänka på Tjuren Ferdinand.

                      Comment


                      • #26
                        KK-modellen är en favorit för mig. Både snygg och behaglig att dricka ur.
                        Gefles Blått Band (som Kim visar exempel på tidigare i tråden) brukar det också drickas en tår ur emellanåt.
                        Likaså är det med de blomdekorerade Karlskrona-kopparna som visas här nedanför.
                        Däremot har lergodskopparna från Lagaholms keramik ( i Laholm) inte blivit använda till detta.

                        Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-10-18 013.JPG
Views:	1
Size:	44,7 KB
ID:	541977 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-10-18 041.JPG
Views:	1
Size:	46,0 KB
ID:	541978

                        Comment


                        • #27
                          Kanske jag nu svävar en bit utanför ämnet eftersom dessa koppar med fat möjligen kan ha blivit tillverkade redan på 1800-talet. Men eftersom både Willow och Hedera levde kvar in på 1900-talet chansar jag och tar med dem.

                          Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-10-18 019.JPG
Views:	1
Size:	47,7 KB
ID:	541987 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-10-18 021.JPG
Views:	1
Size:	39,9 KB
ID:	541988 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-10-18 020.JPG
Views:	1
Size:	48,3 KB
ID:	541989 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-10-18 017.JPG
Views:	1
Size:	42,2 KB
ID:	541990

                          Comment


                          • #28
                            Här kommer mina, åtminstone för tillfället; sista bidrag till tråden.

                            Först ett exemplar av Bo Borgström.

                            Birka har jag för mig är tillskriven Stig Lindberg.
                            Ett väldigt speciellt fat, med den äggkoppsliknande mittendelen.

                            Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-10-18 014.JPG
Views:	1
Size:	46,7 KB
ID:	541997 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-10-18 034.JPG
Views:	1
Size:	47,9 KB
ID:	541998 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-10-18 037.JPG
Views:	1
Size:	46,7 KB
ID:	541999

                            Comment


                            • #29
                              Capitol låter som namn på en biograf eller ett skivbolag men tydligen också en kaffekopp från Rörstrand. Modellen är som Swedish Grace eller Nationalservisen av Louise Adelborg men fatet har en rand i "silver" på kanten.
                              Från Höganäs Keramik kommer en mer robust kaffekopp. Den är stämplad Lauffer som jag inte vet vad det står för.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Clair de Lune

                                När Signe Persson-Melin formger och Suzanne Öhlén sätter färg så blir det så här. Rörstrand från 1980-talet. Signaturen är väl från den personen som handmålat.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X