Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopp och Fat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopp och Fat

    Nytt ämne:
    Obs, Svenskt-1900-tal .

    Kaffedrickandet i vårt land har långa anor, denna tråd har inte som ambition att historiskt beskriva detta fenomen.
    Avsikten är endast att behandla detta faktum att kopp och fat återinträtt på scenen från att ha varit ute i kanske
    närmare tre decennier:
    1. Atlanta, Wilhelm Kåge 1937-1958, flint, modell KK (Gustavsberg).
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av Polsson
    2. Sent 1900-tal från Villeroy & Boch. Koppen användes dagligen medan fatet står mest i skåpet.
    Har förgäves försökt få reda på designern godset.


    http://www.steinmarks.co.uk/pages/pv.asp?p=stein270
    Den heter New Wave och kom 2002. Jag hittar inte heller någon enskild designer. Kanske är det ett resultat av ett långtgående samarbete...

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Polsson
      Oj, då platsar inte godset på denna tråd. Det skulle ju vara 1900-tal.
      T.o.m. Svenskt 1900-tal skrev jag i det inledande inlägget, men heter man Polsson och är Sveriges mesta
      Stenbäcksauktoritet så kommer man undan med sådana petitesser, så jag säger bara, passera..............

      Comment


      • #4
        Detta kan nog bli en riktigt trevlig tråd.
        Bra idé, Prylsnubben.

        Mycket speciell forngivning på Polssons exemplar.

        Jag tänkte återkomma med några bilder på några porslinskoppar med fat när jag får möjlighet att fotografera dessa. Till dess får de bli ett par lergods-dito från Lomarkers.

        Click image for larger version

Name:	Resize of 2009-06-14 004.JPG
Views:	2
Size:	48,7 KB
ID:	539686

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          T.o.m. Svenskt 1900-tal skrev jag i det inledande inlägget, men heter man Polsson och är Sveriges mesta
          Stenbäcksauktoritet så kommer man undan med sådana petitesser, så jag säger bara, passera..............
          O Herre gud! Jag läser tydligen dina inlägg som fan läser bibeln, Prylsnubben. Eftersom jag vill göra rätt för mig, tar jag bort utlänningen.
          Last edited by Polsson; 2012-09-22, 20:43.
          p-son

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
            Detta kan nog bli en riktigt trevlig tråd.
            Bra idé, Prylsnubben.

            Mycket speciell forngivning på Polssons exemplar.

            Jag tänkte återkomma med några bilder på några porslinskoppar med fat när jag får möjlighet att fotografera dessa. Till dess får de bli ett par lergods-dito från Lomarkers.

            [ATTACH]124265[/ATTACH]
            Tack Bengt H.

            Roligt att se något annat än fat och skålar från Kilsbröderna........

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              O Herre gud! Jag läser tydligen dina inlägg som fan läser bibeln, Prylsnubben. Eftersom jag vill göra rätt för mig, tar jag bort utlänningen.
              Hej Polsson, Du väljer själv hur Du vill göra. Jag gör gärna undantag, byråkrater finns det ändå för många och dit vill man ju inte sälla sig.

              No 3. Primula, Stig Lindberg, Gustavsberg. PS Finns en annan Primula av Pia Rönndahl.
              Bifogade filer
              Last edited by prylsnubben; 2012-09-23, 00:07.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                O Herre gud! Jag läser tydligen dina inlägg som fan läser bibeln, Prylsnubben. Eftersom jag vill göra rätt för mig, tar jag bort utlänningen.
                När man tar bort inlägg blir resten av inläggen konstiga... Ska jag också rensa, eller låta bli? Att vara eller inte vara, that is the question. Eller Martin Ljung (vila i frid): Vara vem det vara vill, den som jag räcker handen till... Äh, vad fan! (från "att vara rolig", KNEP 24?)

                Comment


                • #9
                  Äh, vi kör på med "djungelreglerna" så länge, jag bestämmer ju i egenskap av trådstartare.

                  Comment


                  • #10
                    Får det vara en påtår

                    Hallå Snubben,
                    Den här har du också, det vet jag. Blått Band, Arthur Percy för Gefle, 1930 inför Stockholmsutställningen. A-modell.
                    So long...
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Kul tråd som kan bli både intressant och lärorik. Jag skall försöka bidra och börjar med en brunkulla, den rödlistade och sällsynta landskapsblomman från Jämtland.
                      Elqu Rossbol Jämtland står det. Det finns minst en PES-are som kan mer om Elqu än jag. Och nog borde Elqu ha en egen tråd?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Det måste till ett loppisbesök för att få till något ytterligare bidrag till tråden.
                        Denna stora kaffekopp med fat (eller kan det vara så illa att det är en tekopp) från Rörstrand tycks inte ha fått något dekornamn. I varja fall är det förutom rörstrandsstämpeln även ditstämplat 511, vilket väl skall betyda att den fick sin stämpel 1951.

                        Jag förmodar att det är mig som Lars M har i åtanke angående signaturen Elqu på hans brunkulla-kopp.
                        Nu har jag nog inte så mycket att berätta om detta, och det jag har fått reda på finns nedskrivet på något papper som jag just nu inte hittar.
                        När jag återfunnit papperet och inköpt lite keramik att visa, så återkommer jag med en tråd om Ester Lindquist alt. Lundquist.

                        Click image for larger version

Name:	Resize of kaffekoppar 001.jpg
Views:	1
Size:	48,1 KB
ID:	539765

                        Comment


                        • #13
                          Rörstrand, Skåne

                          Denna Skåne-dekor tycks enligt stämpel vara av en senare utgåva.

                          Click image for larger version

Name:	Resize of kaffekoppar 004.jpg
Views:	1
Size:	48,1 KB
ID:	539766 Click image for larger version

Name:	Resize of kaffekoppar 005.jpg
Views:	1
Size:	44,3 KB
ID:	539767

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Bengt H.;

                            Jag förmodar att det är mig som Lars M har i åtanke angående signaturen Elqu på hans brunkulla-kopp.
                            Nu har jag nog inte så mycket att berätta om detta, och det jag har fått reda på finns nedskrivet på något papper som jag just nu inte hittar.
                            När jag återfunnit papperet och inköpt lite keramik att visa, så återkommer jag med en tråd om Ester Lindquist alt. Lundquist.

                            [ATTACH
                            124415[/ATTACH]
                            Tack, Bengt!
                            Jag vet ju att Du kan en hel del om Elqu både från Jämtland och Härjedalen! Jag väntar!

                            När jag öppnat köksskåpen har jag plockat ut några koppar med fat:

                            Jackie Lynd har satt sin sign och även copy-right på en lite "finare" kopp med fat. Rörstrand har gjort denna Lilja både som kaffe- o tekopp.
                            Eva från Gefle vet jag inte vem som ligger bakom men har hängt med länge hemma i skåpet.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              NK och VDN-testat känner jag till men vad L i en cirkel och de två motställda halvcirklarna betyder vet jag inte. I godset kan man läsa 015. L-et liknar samma bokstav i Lidabruk?
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X