Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bordssopskyffel ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bordssopskyffel ?

    Ser ju faktiskt ut som en sopskyffel i glas att sopa upp bordssmulorna på. Har aldrig sett dessa i glas tidigare.
    Framkanten (kanten mot bordsskivan) kan tyckas lite tjock för ändamålet, men man får ju betänka att materialet är skörare än den sedvanliga
    metallen som dylika brukar vara tillverkade av. Den bakre kanten på den upphöjda delen där man håller handen är slipad lite hit och dit, svårt att
    fånga på bild men slipningen gör kanten olika tjock på olika ställen. Vad tror Ni? Är det en bordssopskyffel och isåfall hur gammal, skulle själv
    gissa på sista fjärdedelen av 1800-talet.
    Bifogade filer

  • #2
    En skrapa....

    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Ser ju faktiskt ut som en sopskyffel i glas att sopa upp bordssmulorna på. Har aldrig sett dessa i glas tidigare.
    Framkanten (kanten mot bordsskivan) kan tyckas lite tjock för ändamålet, men man får ju betänka att materialet är skörare än den sedvanliga
    metallen som dylika brukar vara tillverkade av. Den bakre kanten på den upphöjda delen där man håller handen är slipad lite hit och dit, svårt att
    fånga på bild men slipningen gör kanten olika tjock på olika ställen. Vad tror Ni? Är det en bordssopskyffel och isåfall hur gammal, skulle själv
    gissa på sista fjärdedelen av 1800-talet.
    Hallå,
    Ja, nog ser den ut som en skyffel, ovanligt vacker med sin eklövsdekor. Den där svängda borsten saknas om det nu funnits någon och kan man
    verkligen fästa in borsten i glas? På restauranger har jag sett att servitören använder bara skyffel som en skrapa och smulorna hamnar på golvet.
    Kanske en bordsskrapa? Din datering stämmer nog ganska bra. Följer med spänning fortsättningen... so long...

    Comment


    • #3
      Hallå Torsten

      Tyvärr har jag ju bara skyffeln, inte borsten Torsten. Borsten till "sopsetet" har alldeles säkert inte varit i glas.
      Det är tillräckligt ovanligt med en skyffel i glas, hittar inga sådana på nätet. Väntar på Hirvis, Legions och de andra
      glasgrabbarnas utsagor. PS- I och för sig har jag sett gamla nagelborstar i glas har jag för mig, så vem vet, hela
      setet kanske var i glas ändå.............
      Last edited by prylsnubben; 2012-09-14, 11:16.

      Comment


      • #4
        Jag har aldrig sett nåt liknande och nog ser det ut som en skyffel men jag undrar om den inte är menad till annat, den tjocka kanten bör göra själva uppsopningen besvärlig Det är klart, håller man skyffeln mot bordskanten går det ju bra att sopa ner vad som helst.
        Vi får nog invänta nån som sett såna här tidigare

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
          Jag har aldrig sett nåt liknande och nog ser det ut som en skyffel men jag undrar om den inte är menad till annat, den tjocka kanten bör göra själva uppsopningen besvärlig Det är klart, håller man skyffeln mot bordskanten går det ju bra att sopa ner vad som helst.
          Vi får nog invänta nån som sett såna här tidigare
          Tack Legion, inte tillverkad vid Limmared då förmodligen.
          Framkanten är ju tjockare än vanligt men ändå inte mer än ca 3mm. Själva avfasningen är ca 10mm.
          Den är tung för sin glasmassa, så det borde handla om kristallglas.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Även min

            Min kanske också är från IKEA........

            Comment


            • #7
              Jag skulle använda den till att ha en empirkaraff och två glas på om storleken räcker till. Den nedslipade kanten förhindrar att man slår ur flisor när man ställer tillbaka karaffen. dekoren finns ju på både karaffer och glas

              Mvh/Bengt

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                Jag skulle använda den till att ha en empirkaraff och två glas på om storleken räcker till. Den nedslipade kanten förhindrar att man slår ur flisor när man ställer tillbaka karaffen. dekoren finns ju på både karaffer och glas

                Mvh/Bengt
                Tack för tipset Bengt, det är klart användbart. Ett glas (mitt) och en karaff ryms nog i alla fall.
                Jodå, precis. (Divergerande dekorer, men....).
                Bifogade filer
                Last edited by prylsnubben; 2012-09-18, 11:13.

                Comment

                Working...
                X