Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Apotekarnes Vattenfabrik-Borås

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Apotekarnes Vattenfabrik-Borås

    Nu var det dåligt med nya inlägg,så då får jag visa upp dagens nyförvärv.

    Apotekarnes Vattenfabrik-Borås

    Flaskan är mycket mörk i glaset,nästan svart.Kan inte hitta någon glasbruksmärkning.
    Och en liknande krona har diskuterats på en annan flaska.

    Jag har aldrig sett den här förut.
    Någon som har information att ge?
    Bifogade filer

  • #2
    Det var riktigt roligt att se en till! Den som står i mitt östra fönster ser ut som den på din bild, men den har bokstaven S undertill och är munblåst i ljusgrön-blått glas. Som vanligt går det näppeligen att påstå något bestämt om någonting. Men mångfalden berikar, grattis till en vad jag tror, ovanlig flaska.

    Och fasen vet, lever man tillräckligt länge kanske det även visar sig en likadan i blå-röd-vit-gulrandigt glas? Generellt sett kan man nog påstå, i alla fall bland oss amatörer utan akademisk utbildning, att den som övervärderar sin egen kunskap och säger att "så är det" är ute och seglar. Om man inte kan anföra bevis, vill säga.

    Hur som helst, visst är textflaskor roliga att införliva i sin samling, för inte ligger de tätt precis. Och som tidigare skrivits, nog är det en riktig goding?
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

    Comment


    • #3
      Jag sålde en sådan flaska för några månader sedan, den var oxå mkt mörk, nästan svart till färgen med samma text i glaset, så nu finns det två vi känner till förutom LS´s i en annan kulör.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Jag tyckte jag såg ett svagt S i botten,före jag skrev inlägget.Så tack för det LS.Har du någon aning om ålder?

        Tack till dej också Äjth,då vet jag att det finns flera.

        Comment


        • #5
          Under min flaska fanns inget S och min daterades till ca 1880-90. Den hade heller ingen patentkorksförlutning utan en riktig knopp.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Jag har inget direkt tydligt S i botten på min men det syns ju att det finns där...
            Bifogade filer
            Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

            Comment


            • #7
              Du har god syn du, Björn!
              S.....?
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

              Comment


              • #8
                Nä, nåt S det ser jag inte heller! men bilder ljuger ju alltid
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Det var inte så lätt att få en bra bild men precis mitt i botten så finns S :et
                  Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                  Comment


                  • #10
                    S!!! Man tänker direkt på Sunds Glasbruk inte långt från Jönköping. Men vad emotsäger att det inte lika gärna skulle kunna vara Sölvesborgs Glasbruk. Eller varför inte tänka ännu mindre inskränkt, Stralau Glashütte i vårt södra grannland?
                    Den nationalistiska delen av diskussionen är väl för den upplyste i och för sig ointressant, men kanske flaskans information är högintressant, var den är gjord är en helt annan tvistefråga.

                    Min personliga åsikt är att alla typiska Vichyvattenflaskor med text i glaset är MYCKET INTRESSANTA! Hittar man en enda vid genomtittning av tusen st?
                    --I de blindas rike är den enögde kung.--

                    Comment


                    • #11
                      Jag skulle nog vilja säga att man hittar en på 2000 igenom tittade !
                      Visar en bild på en som är gjord på Årnäs glasbruk för Apotekarnes Vattenfabrik Göteborg.
                      Bifogade filer
                      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                      Comment


                      • #12
                        Jag fyller på denna gamla tråd med en helt nyuppgrävd flaska Apotekarnes vattenfabrik Borås.
                        Också min är märkt med ett S i botten, den första känsla jag får är Surte som är den vanligaste S-märkningen här omkring.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          En mycket lik din står i min samling. MEN, den har en helt annan mynningsring. Det är en vanlig avsedd för porslinspropp, och jag vet att den av mig innehavda är ovanlig så det förslår. Då kan man ju undra hur ovanlig din är med ring avsedd för idealkork. Grattis till en bra sak.
                          --I de blindas rike är den enögde kung.--

                          Comment

                          Working...
                          X