Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ful fisk/Ålands7ryggen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ful fisk/Ålands7ryggen

    Denna lilla fula fisk, kunde jag tyvärr inte låta bli häromdagen. Trodde att det skulle bli en lätt nöt att knäcka, men en googling på det stämplade "ÅLANDS7RYGGEN" ger inte en enda träff Signaturen är för mig obegripligt. Vet någon vad detta kan vara för en firre? Troligt känns ju att den är från Åland, men kan man lita på det?

    Click image for larger version

Name:	IMAG0932.jpg
Views:	1
Size:	102,4 KB
ID:	651594

    Click image for larger version

Name:	IMAG0933_.jpg
Views:	1
Size:	67,3 KB
ID:	651596

    Click image for larger version

Name:	IMAG0933.jpg
Views:	1
Size:	42,4 KB
ID:	651595

  • #2
    Robert Hancock

    Från boken Keramikkonsten i Finland (redaktör och författare Åsa Hellman) går att få en del upplysningar om konstnären Robert Hancock.
    Bl.a. att han föddes 1912 i Helsingfors, och att han där under ungdomstiden prövade på att arbeta med lera i sin morbror Griscka Tigerstedts keramikverkstad.

    1963 flyttade han tillsammans med sin fru till Eckerö, och var där fram till 1973 mest sysselsatt med keramiktillverkning. En stor del av tillverkningen bestod av formpressade små fåglar och fiskar. Bland de senare så blev sjuryggen, en lokal "ful fisk", mycket populär och blev nästan en symbol för Åland..
    Bland produkterna fanns bl.a. även unika fiskskulpturer.

    Hancock avled på Eckerö 1993.

    Comment


    • #3
      Tack för ditt snabba svar

      Är det någon mer som har keramik av Robert Hancock att visa upp? På Google finner jag bara hans tavlor.

      Comment


      • #4
        Kanske är det en liten vigghona som kommer från Eckerö den 12 juni 1983. Stämplad Ålands Keramik och den svårlästa signaturen som Robert Hancock använde. Men med hjälp av PES är det ju enkelt!
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          En stenbit vars rom kan vara både svart och röd kommer från en sjurygg dock inte från denna. 13 cm lång och från Åland.
          Men det är ju honan (kvabbso) som lägger ägg....? https://sv.wikipedia.org/wiki/Sjurygg
          Bifogade filer
          Last edited by Lars M; 2021-04-19, 19:02.

          Comment

          Working...
          X