Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Igelkott i Walter Bosse stuk. Vilken metall och vilken logo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Igelkott i Walter Bosse stuk. Vilken metall och vilken logo?

    Jag blev blixtförälskad i denna, utan att ha en aning om ursprunget.

    En googling visade genast att upphovsmannen till orginalet är en österrikare vid namn Walter Bosse- som jag aldrig hört talas om. Det verkar dock finnas en uppsjö av kopior, och antagligen är väl detta en av dem?

    Jag hittar många som ser nästan exakt/exakt likadana ut som min, men de som är mest lika har en annan stämpel. En del hävdas vara original, men å andra sidan är de till försäljning, så kanske bara lite ful marknadsföring...

    Enligt en informationssida skall originalen aldrig vara stämplade, och ska bara ha funnits i mässing.
    En bild på vad som beskrivs som en kopia ser ut som min, men sägs vara i aluminium, och det är min för tung för. Min är inte magnetisk, så inte järn.

    Vad kan det vara för metall tro?

    Samma infosida talar om att en variant av kopior gavs som gåva från ett flygbolag, och det tycker jag verkar stämma med logon på min, även om flygbolagslogon som beskrivs på infosidan ska vara "MB".

    Känner någon igen logon på min?

    Click image for larger version

Name:	igelkott 1.jpg
Views:	1
Size:	78,8 KB
ID:	651503Click image for larger version

Name:	igelkott 2.jpg
Views:	1
Size:	96,4 KB
ID:	651504

  • #2
    Har haft en lika dan, men med en annan stämpel. Den låg i en originalkartong, ryskt text och en rysk prislapp, eller sovjetisk är väl mer rätt.


    Click image for larger version

Name:	Kotte_kartong1.jpg
Views:	1
Size:	31,9 KB
ID:	539062Click image for larger version

Name:	Kotte_kartong2.jpg
Views:	1
Size:	36,6 KB
ID:	539063Click image for larger version

Name:	WB.jpg
Views:	1
Size:	58,1 KB
ID:	539064

    Varifrån din kommer vet jag inte, kanske sovjetisk även din? Walter Bosses igelkott är väl vad man kallar Vienna Bronze? och bör vara gjord i brons, svärtad med framputsad brons i taggspetsarna. Här är en kotte som jag tror är originalet.


    Click image for larger version

Name:	WB-Original kopiera.jpg
Views:	1
Size:	87,7 KB
ID:	539065
    Hjulben

    Comment


    • #3
      Tack för svaret!
      Din kotte är en sådan jag sett flera bilder av, och nu när du visar logon på kartongen så ser jag att det ser ut att stå "MB"
      Du har nog rätt i att min också är sovjetisk.
      Jag har efter jag ställde denna fråga även hittat en tråd på AntikPrat forumet, där någon visar upp en bild av en igelkott med min logo (Den enda andra jag sett) och hävdar att den är ett original, men det tror jag inte på- den är för olik de mer minimalistiska bronsfärgade/svarta.

      Comment

      Working...
      X