Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Italiensk fajans?

Seniormedlem Svärdsfallas avatar
    Reg.datum
    okt 2011

Italiensk fajans?

Är detta italiensk fajans från 1960-talet eller något mycket roligare? Själv har jag ingen aning om vad det är. Sedan köpet i fjol har den stått som ett frågetecken i skamvrån på mitt hemmakontor. Köpt av en antikhandlare på en marknad i Östergötland för en struntsumma. Är det ett skrivställ, pennskrin eller en elegant askkopp?

Den är handmålad och bak- och framsida är identiska bortsett från några små detaljer. Färgen är lätt gräddvit. Att den blev ljusare på några bilder beror på kamerans blixtfunktion. De tre prickarna undertill påminner om de som återfinns på gammalt porslin men är kanske bara en form av ålderdomlig tillverkning.

19 x 7 x 4,5 cm.
    Bifogade bilder Bifogade bilder        
    Senast redigerat av Svärdsfalla den 2012-08-20 klockan 11:49. Anledning: Korrekt måttangivelse (45 cm till 4,5 cm)

Seniormedlem Fnusfrökens avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Jättefin
    Dekoren är skickligt målad o jag tror att den är "från tiden" dvs 1790-1810,empirestil.Svårt att bedöma ett föremål utan att få känna på det.Kan ha funnits ett lock på från början.
    Googla runt o leta på franska o italienska fajanser så kanske du hittar tillverkaren.Spännande föremål
    Oj då såg senare att den var 45cm lång,en jardiniere kan hända och inget lock ska det vara då.
    Senast redigerat av Fnusfröken den 2012-08-20 klockan 08:38.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå,
    Fin, säkert gammal, sannolikt Italien. Fabeldjuren är väl gripar (som vår släkt har i familjevapnet). Gissar på en del i ett skrivset och att burken innehöll sand.
    Och lock bör det har funnits... so long...

Det är lite bekymmersamt att den blå kantfärgen blivit skavd på sina ställen. Det pekar på att den dekorerats efter glasyrbränningen och att dekoren inte bränts i så hög temperatur. Med tanke på märkena efter bränningsstödet i botten samt att den har ett modellnummer tror jag det är fråga om 1900-talstillverkning i romantiserad renässansstil. Flintgods är nog en bättre beskrivning än fajans.

Seniormedlem Svärdsfallas avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Hej igen Fnusfröken. Hade missat ett kommatecken där som nu är åtgärdat. Det ska vara 4,5 cm och inte 45. Alltså 19 cm lång.
    Kim. Intressant! Får googla och se om jag hittar vapnet.
    Peter S. Det hade varit hemskt kul om den varit från tiden men signaturen känns ju som 1900-tal. Skulle inte kalla det för färgskav utan mycket små nagg. Den är lite kantstött på ena sidans hörn (fotot). Andra sidan är i det närmaste oskadad.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •