Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Märklig kompass

Märklig kompass

Verkar vara någon sorts kompass, reagerar när jag flyttar runt den. Men inte konsekvent.
    Längd 10 cm.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Verkar vara något slags instrument för mätning av elektriska fält men fråga mig inte hur eller varför?
    Nej, det är inget loppspel.

Hmm.... Det är inte så att det går att skruva dit kablar på de räfflade muttrarna/skruvarna? Den påminner ju starkt om en amperemeter, med vilken man mäter i- och urladdning.

Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Hmm.... Det är inte så att det går att skruva dit kablar på de räfflade muttrarna/skruvarna? Den påminner ju starkt om en amperemeter, med vilken man mäter i- och urladdning.
    Rätt. Texten på skalan säger laddning och urladdning. Den är antagligen till något sorts elverk med ackumulatorbatteri.

Nej, om man ansluter ström mellan skruvarna får man endast en kortslutning. Men jag tror att den suttit fast på något större. Men det är nog rätt tänkt att det har med spänning att göra. Möjligen elektromagnetisk laddning i luften..

Citat Ursprungligen postat av arpaksad Visa inlägg
    Nej, om man ansluter ström mellan skruvarna får man endast en kortslutning. Men jag tror att den suttit fast på något större. Men det är nog rätt tänkt att det har med spänning att göra. Möjligen elektromagnetisk laddning i luften..
    En amperemeter ska inte anslutas till + och -, utan man låter den ena polens strömkabel passera igenom den. Instrumentet mäter sen åt vilket håll strömmen går, och vanligen oxo hur mkt ström det handlar om.

En amperemeter ska inte anslutas till + och -, utan man låter den ena polens strömkabel passera igenom den. Instrumentet mäter sen åt vilket håll strömmen går, och vanligen oxo hur mkt ström det handlar om.
    Rätt. En bra ampèremeter har väldigt låg resistans. Med andra ord väldigt nära en kortslutning. Så det stämmer bra.

Citat Ursprungligen postat av Retromarcia Visa inlägg
    Rätt. En bra ampèremeter har väldigt låg resistans. Med andra ord väldigt nära en kortslutning. Så det stämmer bra.
    I så fall är min gissning att föremålet är nautiskt. Med tanke på att det är mässing. För att mäta om generatorn laddar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •