Är de här relativt nya eller är dom gamla? Jag har försökt att söka efter stämplar som liknar dessa men ej lyckats.
![]()
Är de här relativt nya eller är dom gamla? Jag har försökt att söka efter stämplar som liknar dessa men ej lyckats.
![]()
två kryddfat.
Plockade just nu fram fyra små fat ur skåpet, som jag förhoppningsvis kan fotografera imorgon.
De är alla i ett ganska enkelt mönster, som förmodligen i första hand inte var tänkt att exporteras. Något säger mig att liknande dekorer fanns på skeppet Diana, som förliste 1816, men jag får luska vidare på the Diana Cargo. Jag är ganska säker på att det rör sig om 1800-tal och om det sedan går att datera närmare till Jiaqing 1796-1820 vore det kul.
http://www.pbase.com/bmcmorrow/image/83099643
Betyder symbolen eller tecknet i mitten på undersidan någonting?
Nej, inte mer än att man kan se att man har härmat nien-hao dvs tecknen för dynastierna på finare porslin. De som har målat dessa tämligen enkla små fat har förmodligen varken varit läs- eller skrivkunniga.
![]()
Tack för informationen. Du nämnde någonting om man kunde datera dom till Jiaqing 1796-1820 så vore det kul. Hur kan man ta reda på det? När du nämner att de som gjort dessa enkla fat är varken skriv eller läskunninga, är det småbarn som gjort dem? Vilka var dessa avsedda till?
Våra sex fat har två olika dekorer. Mitt längst ner till höger har en annan dekor. De andra uppvisar olika grad av förenkling av mönstret med "stjärnan" i mitten. Lägg märke till att man har ristat III igenom glasyren på mitt första fat.
Att kunna datera dem närmare än till 1800-tal någorlunda säkert kräver att man finner liknande vad gäller dekor gods och märkning i t ex katalogen från auktionen på föremålen från Diana. Tyvärr har jag inte auktionskatalogen.
Analfabetismen var hög i Kina liksom i Sverige under 1800-talet. Faten är enkla och det kräver inte så mycket att måla dem. Målgruppen var förmodligen också vanligt folk utan högre krav.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)