Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle kanna, potta och tvättfat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Gefle kanna, potta och tvättfat!

    Hoppas någon klok kan hjälpa mig här inne

    Jag har en kanna, potta och Tvättfat som jag kan lista ut genom stämpeln att de är gjorda av Gefle mellan 1925 och 1939.

    Pottan har Gefle stämpel och 1135K stämplat.
    Kannan har Gefle stämpel och ett svagt AE som är tryckt i porslinet utan färg.
    Tvättfatet har Geflestämpel, 733 och .C. tryckt i porslinet. Trycket är utan färg nedsjunket så att säga.

    Är det inte märkligt att allt är märkt olika? Den blå kanten upptill på kannan ser handmålad ut och är på utsidan. Medans de blå kanterna på pottan och tvättfatet sitter på innerkanten och ser väldigt jämna ut...

    Har försökt hitta någon sort information om detta arvegods men har inte hittat något. Nu har jag endast kollat på nätet.
    Någon som vett nått??

    Evigt tacksam för svar.

    Click image for larger version

Name:	kanna.jpg
Views:	1
Size:	42,8 KB
ID:	651155Click image for larger version

Name:	kanna2.jpg
Views:	1
Size:	27,2 KB
ID:	651156
    Last edited by Effi; 2012-08-08, 20:05.

  • #2
    Att den blå linjen sitter på olika ställen är inte så konstigt. Den är satt där den syns bäst... En utåtvikt kant med en linje på utsidan gör att man måste titta underifrån för att se den. Linjen på kannan är absolut målad för hand, men även de andra linjerna. I och med att de har runda former så är dessa enklare att måla. Man bara sätter den på en roterande skiva och håller penseln emot.
    Sedan verkar det vara en ganska enkel dekor som är schablonmålad med färgspruta. Det är inte säkert att den går att spåra i priskuranter från tiden, det var lite för enkelt att byta schablon om man märkte att något annat sålde bättre.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
      Att den blå linjen sitter på olika ställen är inte så konstigt. Den är satt där den syns bäst... En utåtvikt kant med en linje på utsidan gör att man måste titta underifrån för att se den. Linjen på kannan är absolut målad för hand, men även de andra linjerna. I och med att de har runda former så är dessa enklare att måla. Man bara sätter den på en roterande skiva och håller penseln emot.
      Sedan verkar det vara en ganska enkel dekor som är schablonmålad med färgspruta. Det är inte säkert att den går att spåra i priskuranter från tiden, det var lite för enkelt att byta schablon om man märkte att något annat sålde bättre.
      Du har rätt i det där men målning på utsida och insida, vad man ser den bäst. Jag har dock aldrig reflekterat över att det kan vara så. För än nu. På tvättfatet och pottan är färgen jämn och linjen är stadig. Jämfört med kannan där färgen skiljer i början och slut och är skakig. Men det är kanske inte det viktigaste hahaha..

      Skulle vara roligt att veta mer om det och jag är nyfiken på AE märkningen, även om den inte är handmålad. Har sett att det var formgivare/konstnärer med de initialerna verksamma under de åren men jag hittar inte signatur som stämmer. Inte heller något i form- eller bildspråket som liknar något av deras arbeten.

      Det kanske helt enkelt är en massprodukt som är ospårbar Mig gör det det samma då det är arvegods från min gammelfarmor. Men det hade som sagt vart roligt att veta något mer om något som jag håller så kärt.

      Tack för ditt svar.

      Blommorna är som du säger inte handmålade.

      Comment


      • #4
        AE och .C. är modellbeteckningar. Tyvärr har jag inte Tord Gyllenhammars bok, så jag kan inte ge dig några upplysningar om när föremålen tillverkades.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          AE och .C. är modellbeteckningar. Tyvärr har jag inte Tord Gyllenhammars bok, så jag kan inte ge dig några upplysningar om när föremålen tillverkades.
          Misstänkte att "c" var en modellförteckning.. så det är säkert så att AE också är det

          Jag får kanske leva med att inte veta så mycket om det..mest nyfiken som sagt.

          Tack för ditt svar.

          Comment

          Working...
          X