Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: 1 K trämått i ek

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008

1 K trämått i ek

Har varit på jakt efter ett K-märkt trämått till hysat pris. Hittade detta på Degeberga Antik- och samlarmarknad idag. Det som förvånar mig är att det är tillverkad i ek medan märkningsinfällningarna är i fur. Någon säljare jag träffade menade att det kanske var ett K-mått för finare folk eftersom det var i ek. Vad tror PES:arna?
    Bifogade bilder Bifogade bilder          
    p-son

Varför ek är frågan. Har inget svar men kanske man tager vad man haver även om ek kanske inte är det rätta havandet. Du får låna boken Svenks mått-mål och vikthistoria av Bruzelli-Carlestam. Där kan du säkert få rdea på vem som krönt och justerat ditt mått. Men det kanske du redan fixat.

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
    Varför ek är frågan. Har inget svar men kanske man tager vad man haver även om ek kanske inte är det rätta havandet. Du får låna boken Svenks mått-mål och vikthistoria av Bruzelli-Carlestam. Där kan du säkert få rdea på vem som krönt och justerat ditt mått. Men det kanske du redan fixat.
    Hej, Ulferic!

Tack för tipset gällande boken vilken jag inte kände till!

Kvällshälsning

p-son
    p-son

Brukar låna den på biblioteket när behov finns. Har detta väljusterade mått 3K. Fick med bokens hjälp fram alla som justerat måttet. Har visat det tidigare. tror jag.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
    Brukar låna den på biblioteket när behov finns. Har detta väljusterade mått 3K. Fick med bokens hjälp fram alla som justerat måttet. Har visat det tidigare. tror jag.
    Vilket mått? Det måste ha varit spännande att få fram alla justerare. Mitt förefaller ju inte att ha använts.
    p-son

Vad står K för? Har det med enheten kappe att göra?

Kanna
    Nej, det är inget loppspel.

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Boken står i min hylla, ska jag kika vem det kan vara? Eller vill du ha det roliga i att leta själv?

Kanna är för våta varor och kappe är för torra varor, alltså är K för kappe i det här fallet. Förlåt Mochens gubbe
    Senast redigerat av Tingeling den 2012-07-24 klockan 10:10.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
    Boken står i min hylla, ska jag kika vem det kan vara? Eller vill du ha det roliga i att leta själv?

Kanna är för våta varor och kappe är för torra varor, alltså är K för kappe i det här fallet. Förlåt Mochens gubbe
    Hej, Tingeling!

Tackar så mycket, Tingeling! Boken är redan beställd, men du får trots detta gärna meddela mig namnet. Efter genomläsning, blir det kanske
    trämått och liknande istället för lergods.
    p-son

Kanske kappe men jag fick intrycket att den knappast kunde rymma närmare 5 liter utan snarare i
    en kanna, men jag kan ha fel.
    Nej, det är inget loppspel.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •