Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Siluettklippning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Bästa Katzl!

    Tack för ditt intressanta inlägg som faktiskt löser mysteriet! Min farfars farfar var nämligen vagnmakare! Då är det ju mycket troligt att det är han som har gjort den! Jag är mycket förtjust i dess naiva charm och är det en förfader som gjort den blir ju värdet desto större! Roligt att du tycker om den!

    Hälsningar S

    Comment


    • #17
      Oj, vad spännande! Ja det kan ju mycket väl vara den vagnmakare som finns i släkten som gjort klippet, eller något av hans barn - klippkonsten gick ofta i arv!
      Har man man vägarna förbi den trakt där klippet/förfadern kommer ifrån, kan man ju höra efter med hembygdsgårdar och museer om de har några pappersklipp bevarade! Olika silhuettklippare har ju lite olika stil, och även om folkliga klipp ofta inte är signerade så kan man ofta känna igen om det kommer från samma hand!

      Idag svämmar ju samhället över av papper, men då detta klipp gjordes var papper fortfarande ett förhållandesvis "fint" material, man sparade ofta på pappersbitar, t.o.m godispapper, för att använda i pappersklipp eller andra dekorationer.

      Fantastiskt kul att få se ditt underbara klipp!

      Bästa hälsningar,
      "katzl"

      Comment


      • #18
        Här är ett par pappersklipp som finns här i gömmorna. Det första är gjort av Nathalia Pettersson (född Törnkrantz) på Öland.
        Det andra är i mer borgerlig stil, av okänd förmåga.
        Click image for larger version

Name:	P1000662 (583x800).jpg
Views:	1
Size:	58,0 KB
ID:	546060Click image for larger version

Name:	P1000663 (637x800).jpg
Views:	1
Size:	57,0 KB
ID:	546061
        Hoppas det finns fler därute som vill dela med sig och visa sina klipp!

        Comment


        • #19
          Vackra klipp Katzan. Tänk att siluettklipp kan vara så mycket.

          Comment


          • #20
            Siluettklipp med frimärken!

            Hej på er ni som kan detta med siluettklipp och alla andra också!

            Den här lilla sötnosen fyndade jag på loppis häromdagen. Den är klippt med frimärken. Jag har aldrig sett något liknande. Jag tycker den är väldigt speciell men detta kanske är vanligt? Jag har mest sett vanliga svarta siluetter förutom min gamla ärvda som jag visat tidigare i tråden.

            Ni som vet, är detta sällsynt? Tycker den är väldigt dekorativ.

            Hälsningar S
            Bifogade filer

            Comment

            Working...
            X