Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Siluettklippning

Seniormedlem MrTompas avatar
    Reg.datum
    okt 2010

Siluettklippning

Fick denna till min lilla samesamling.. Men.. siluettklippning är en konstart jag inte kan något om.
    Den är 18,5cm x 11cm. På baksidan står det Prästen Nils Häger Västra Ny.
    Hittar en: Häger, Nils Gustaf f. 1859 d. 1949 (Kyrkoherde i Västra Ny, Linköpings stift. Adr Motala)

Kan det vara så att han har gjort den? Hittar inget om att han skall ha pysslat med sådant.. Men och andra sidan så är inte detta riktigt mitt område.
    Otroligt välgjord är den iaf.

Namn:  100_2649.jpg
Visningar: 390
Storlek:  40,9 KBNamn:  100_2654.jpg
Visningar: 334
Storlek:  74,2 KB

Seniormedlem Mr.s avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ja, det var ett trevligt klipp. Den förste man tänker på är ju Johan Leksell, men jag tror att han signerade för det mesta. Kanske är det Nils Häger som står på baksidan men det kanske lika gärna kan vara en ägare/beställare. Jag vet inte heller så mycket om denna "luffar-konstform" men det finns en bok som heter "Svenska silhuettklippare" om man vill veta mer.

Passar på att visa upp mina klipp:

1) Bror F. Sehman (Silhuettklippare och fiolbyggare, Köping)
    Namn:  Sehman6.jpg
Visningar: 341
Storlek:  62,1 KB

2) F Kaskaline (vanligt förekommande även som vanlig tryck. Dessa är tryck.)
    Namn:  F_Kaskeline4.jpg
Visningar: 323
Storlek:  94,1 KB

3) Okänd och osignerad
    Namn:  Sehman7.jpg
Visningar: 349
Storlek:  63,9 KB

4) Denna tycker jag är trevlig. Dock kan jag bara tyda titeln "Susanna" och inte signaturen.
    Namn:  Sus4.jpg
Visningar: 326
Storlek:  55,2 KB
    Namn:  Sus3.jpg
Visningar: 321
Storlek:  15,8 KB

Reg.datum
    okt 2010
    Suttit o googlat lite nu. O visst ser min ut som om den skulle vara gjord av Leksell. Stämmer bra in i tid med. Då han gick bort 1932.
    Dina är väldigt vackra med Specielt den med skatorna av Bror F. Sehman. Krävs talang för o utöva denna konstart. Vore kul o se om någon annan har något o visa med.

Nils Häger

Citat Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
    Fick denna till min lilla samesamling.. Men.. siluettklippning är en konstart jag inte kan något om.
    Den är 18,5cm x 11cm. På baksidan står det Prästen Nils Häger Västra Ny.
    Hittar en: Häger, Nils Gustaf f. 1859 d. 1949 (Kyrkoherde i Västra Ny, Linköpings stift. Adr Motala)

Kan det vara så att han har gjort den? Hittar inget om att han skall ha pysslat med sådant.. Men och andra sidan så är inte detta riktigt mitt område.
    Otroligt välgjord är den iaf.

Namn:  100_2649.jpg
Visningar: 390
Storlek:  40,9 KBNamn:  100_2654.jpg
Visningar: 334
Storlek:  74,2 KB
    Ja, Nils Häger var en flitig och skicklig silhuettklippare. Min morfar som också var kyrkoherde i Östergötland och NH var mycket goda vänner. Jag har flera bilder som han gjort när de hälsade på varandra kring 1910-15. Bl.a. fina och roliga små scener med min mor och hennes syskon tillsammans med morfar och mormor, och lite allmänna bilder för att roa barnen. Han Klippte på fri hand och signerade med NH eller Nils Häger. En liten vers eller kommentar finns ibland.
    Hans hustru hette Rocelane. (Min mor och hennes systrar kallade henne i smyg "Roxen- och- Glan".)
    Hälsningar! K Olsson

Nils Häger

PS Det står nog inte "Prästen" utan "Prosten" Nils Häger på baksidan! DS

Reg.datum
    okt 2010
    Citat Ursprungligen postat av K Olsson Visa inlägg
    Ja, Nils Häger var en flitig och skicklig silhuettklippare. Min morfar som också var kyrkoherde i Östergötland och NH var mycket goda vänner. Jag har flera bilder som han gjort när de hälsade på varandra kring 1910-15. Bl.a. fina och roliga små scener med min mor och hennes syskon tillsammans med morfar och mormor, och lite allmänna bilder för att roa barnen. Han Klippte på fri hand och signerade med NH eller Nils Häger. En liten vers eller kommentar finns ibland.
    Hans hustru hette Rocelane. (Min mor och hennes systrar kallade henne i smyg "Roxen- och- Glan".)
    Hälsningar! K Olsson
    Ohhh.. Tackar Olsson.. Det här var väldigt kul o få veta.. Du har inte möjlighet o visa dom här? Skulle vara jättetrevligt o få se.. O även som dokumentation.. Roligt oxså att en kyrkoherde pysslade med det man idag kallar för "luffarkonst".

Mvh Tompa

Seniormedlem Staffordshires avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Jag vet absolut ingenting om detta ämne men har ärvt denna av min far. Det enda jag vet är att den är mycket gammal och jag tror att den hängde i hans föräldrahem i Motala. Jag hittar ingen signatur. På baksidan ser man fragment av påklistrade handskrivna lappar men det är bara fragment kvar och helt oläsligt. Det vore roligt om någon vet något? Jag tycker den är väldigt charmig!
    Bifogade bilder Bifogade bilder        

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Gott Nytt År...

Hallå Staffis,
    "Från Hoppett
    och Hjärrta

Kim"

...läser jag på stenen. Det är väl en bra nyårshälsning även om jag inte önskar dig döden.

Inte heller jag är duktig på siluetter men din fina tavla ser mer ut som ett gammalt oljetryck eller ev en akvarellmålning från årsskiftet 1900.
    Gillar den...och dig...so long

Seniormedlem TinaSands avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Citat Ursprungligen postat av Mr. Visa inlägg
    Ja, det var ett trevligt klipp. Den förste man tänker på är ju Johan Leksell, men jag tror att han signerade för det mesta. Kanske är det Nils Häger som står på baksidan men det kanske lika gärna kan vara en ägare/beställare. Jag vet inte heller så mycket om denna "luffar-konstform" men det finns en bok som heter "Svenska silhuettklippare" om man vill veta mer.

Passar på att visa upp mina klipp:

4) Denna tycker jag är trevlig. Dock kan jag bara tyda titeln "Susanna" och inte signaturen.
    Namn:  Sus4.jpg
Visningar: 326
Storlek:  55,2 KB
    Namn:  Sus3.jpg
Visningar: 321
Storlek:  15,8 KB
    Jag tycker det står "Edmark 1912" på Susanna- tavlan.
    Trevligt att titta på alla silhuetttavlorna. De var skickliga de som gjorde dem.

Tron...

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Staffis,
    "Från Hoppett
    och Hjärrta

Kim"

...läser jag på stenen. Det är väl en bra nyårshälsning även om jag inte önskar dig döden.

Inte heller jag är duktig på siluetter men din fina tavla ser mer ut som ett gammalt oljetryck eller ev en akvarellmålning från årsskiftet 1900.
    Gillar den...och dig...so long

Jag tyder det till "Tron Hoppet och Kjärleken"
    Gott Nytt År önskar K Olsson

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •