Liten skål med "HØVIK" i ring i senter av bunnen innvendig. Planslipt under. Jeg kan dessverre ikke navnet på serien.
Banden
Liten skål med "HØVIK" i ring i senter av bunnen innvendig. Planslipt under. Jeg kan dessverre ikke navnet på serien.
Banden
Jeg legger ved 2 bilder, Høvik Thor til venstre, men er det noen som kjenner den til høyre ?. Temmelig lik Thor men tykkere stett, og ikke ruglete felt i selve bollen........![]()
Hei Banden
Det første glasset ( du ikke har lenger ) med stett heter SVEIN ( 1916 - 1917 ).
Den siste bollen din heter JUNO ( 1929 - 1933 )
![]()
De er jo åpenbart ikke blåst i samme form... Kan Thor være kopiert i nyere tid? Modellen kan jo også være en samtidig produksjon fra et annet glassverk?
Takk for navn på serierSvein ser man ikke ofte, men den kan ikke ha vært produsert i store mengder heller med bare knappe 2 års produksjon
Banden
Stort stettfat i serien "Thor", produsert på Høvik, evt på Hadeland før pressglassproduksjonen ble flyttet.
Banden
Seidel modell "Hans", antagelig spesielbestilling fra EC Dahls bryggeri. I produksjon på Hadeland før Høvik og evt på Hadeland etter Høvik igjen. Står i priskurant fra 1883 og 1916 av de jeg har.
Banden
Gratulerer med ditt nye Avatar bilde Banden
og dine ølkrus er jo bare helt perfekte ..... Legger ved bilde av samme glass med N.A.L ( Den norske amerika linje ) flagg.
Vekt på kruset : 811 gr ..... Ha en fin sommerdag![]()
Mine krus veier ca.800gr per stk.
Fant en liten Høvikskål igår også, usikker på navnet på serien, ganske slitt så den ender vel som bruksglass på hytta.
Banden
![]()
Hei Banden
Skålen din heter " SOLO " i produksjon 1929 - 1933![]()
Noe av det tidligste pressglasset fra Hadeland 1860-årene er merket H.V for Hadeland Verk. Dette er ofte mistolket å stå for Høvik Verk. Jeg er usikker på når denne praksisen sluttet, men denne merkingen ble ikke brukt lenge. Dette er fatet Doris med H.V i overflaten på fatet.
Banden
![]()
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)