Två personer i en båt. Han med luta (?) och hon med en solfjäder. Ingen sign eller etikett. Vem kan ha gjort reliefen?
15,5 x 14 cm.
Två personer i en båt. Han med luta (?) och hon med en solfjäder. Ingen sign eller etikett. Vem kan ha gjort reliefen?
15,5 x 14 cm.
Hej Lars!
Hur ser leran ut på baksidan?
Hej Maria!
Jo, leran är röd som på bilden.
Själva plattan är 1 cm tjock och båten med figurerna är ytterligare 1 cm. Vikten är 630 gram.
I hopp om att hitta någon stämpel, fick jag ta bort originalpappret över upphängningstråden och då gick både tråd och papper sönder......
Du ska inte vara ledsen för det... Jag tror inte att upphängningen var "original", utan att plattan var tänkt för inkakling i en dekorativ kakelvägg eller möjligen ett fristående kaklat verk. På glasyren och leran tycker jag att det verkar vara St Erik eller UE. Men eftersom dekoren är "otypisk" så är det nog ett beställningsarbete, dvs någon annan har bestämt utseendet.
Peter S, det var ungefär vad jag tänkte, en ST Eriks kakelplatta kanske till en kalelugn eller en väggdekoration.
Senast redigerat av Maria den 2012-07-13 klockan 17:30.
Tack Maria och Peter S!
Ja, den gröna och ibland nästan svarta färgen är ju S:t Eriksk tycker jag också.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)