Får visa kistan senare då den just nu är belamrad med loppis- och auktionsprylar. Jag vet dock ingenting om den, men jag tror inte det är något speciellt med den förutom att den är ganska charmigt målad.
Absolut! Påbörja gärna en :-)
Jag skulle snarare säga att hans tidiga verk (1895 - c:a 1900) är mer skulpturala - en blandning av Pallissy's färgglada djur- & växtkeramik, och 1890-talets franska skulpturmode. Hans sena verk (c:a 1907 - 1914) är mer Art deco-inspirerade, typiskt med ett "reliefband" av stilserade figurer runt midjan på en vas.
Någonstans däremellan gör han bl.a. en himla massa tryckdekorer för serieproduktion och därmed en bredare publik, som vi kanske kan kalla "svensk allmogejugend". T.ex. stiliserade kräftor i ljusblått tryck.
Ja den där kräftservisen ja... Jag tror att någon mindre nogräknad säljare en gång dragit till med att vi säger väl att den är av Wallander, för om honom känner folk till att då är det fint, så då får vi bättre betalt. Det är ett typiskt exempel på att hur något som sedan upprepats av andra så många gånger, under flera årtionden, så att t.o.m. experter i tidningar och på de större auktionshusen har kommit att ta det för en sanning. Men det saknas mig veterligen helt grund för det i några äldre källor.
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ @}}>----- [ Markus D. - Rörstrandsnörd - 1895-1926 ] -----<{{@ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)