Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 13 av 13

Ämne: Rörstrand Jugendvas

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av Mr. Visa inlägg
    Självklart är jag jättenöjd med mitt fynd även om det inte är AW. Vasen får naturligtvis en framträdande position i det Mr:ska hemmet. Jag hade dock tyckt att det hade varit kul med något av AW, men det kommer fler tillfällen. Tack återigen för er hjälp!
    Hallo Mr,
    Vasen ser ut trivas bra med allmogekistan som fond. Utsökt, tänk att bli golvvas på äldre dar. Visa gärna kistan, den ser spännande ut.
    So long....

Seniormedlem Mr.s avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Får visa kistan senare då den just nu är belamrad med loppis- och auktionsprylar. Jag vet dock ingenting om den, men jag tror inte det är något speciellt med den förutom att den är ganska charmigt målad.

Seniormedlem emdes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Wallander är värd en egen tråd, som konstnär och formgivare.
    Absolut! Påbörja gärna en :-)

Hans tidiga verk, figurativa och fantasifulla med svällande former är härliga men mot slutet blev han väl lite mer skulptural.
    Jag skulle snarare säga att hans tidiga verk (1895 - c:a 1900) är mer skulpturala - en blandning av Pallissy's färgglada djur- & växtkeramik, och 1890-talets franska skulpturmode. Hans sena verk (c:a 1907 - 1914) är mer Art deco-inspirerade, typiskt med ett "reliefband" av stilserade figurer runt midjan på en vas.
    Någonstans däremellan gör han bl.a. en himla massa tryckdekorer för serieproduktion och därmed en bredare publik, som vi kanske kan kalla "svensk allmogejugend". T.ex. stiliserade kräftor i ljusblått tryck.

PS. Wallander är inte så lätt att identifiera. Tänk på hans klassiska kräftservis som idag med ganska stor sannolikhet inte är formgiven av Alf, inte enligt de experter jag råkar känna.
    Ja den där kräftservisen ja... Jag tror att någon mindre nogräknad säljare en gång dragit till med att vi säger väl att den är av Wallander, för om honom känner folk till att då är det fint, så då får vi bättre betalt. Det är ett typiskt exempel på att hur något som sedan upprepats av andra så många gånger, under flera årtionden, så att t.o.m. experter i tidningar och på de större auktionshusen har kommit att ta det för en sanning. Men det saknas mig veterligen helt grund för det i några äldre källor.
    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ @}}>----- [ Markus D. - Rörstrandsnörd - 1895-1926 ] -----<{{@ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •