Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Rörstrand Jugendvas

Seniormedlem Mr.s avatar
    Reg.datum
    maj 2008

Rörstrand Jugendvas

Köpte denna jugendvas med härlig orange glasyr idag. Någon som vet något om denna 27 cm höga vas? Jag har sett att Wallander använt sig av denna glasyr, men det står inte "Dessin Wallander" under min.

Namn:  rörstrand1.jpg
Visningar: 240
Storlek:  57,0 KB

Namn:  rörstrand2.jpg
Visningar: 220
Storlek:  43,8 KB

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Stavfel säger en ordbling...

Hallo Mr,
    Vilken höjdare och solklart en Wallander.. Grattis, en av de få svenska keramikerdessiners jag verkligen gillar. I en klass för sig även
    om han hade svårt att stava. So long...

Vacker!

Seniormedlem Mr.s avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Tack Kim & Katti! Mycket trevligt att höra att det är Alf Wallander. Min första, men ej min sista

Seniormedlem emdes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Det där är Rörstrands urangula glasyr på BAU-modell. Modellen kom i December 1908 och är av "Okänd Formgivare".

Kim von Platen får gärna motbevisa mig här, men jag vill hävda att det inte finns några som helst belägg för att Alf Wallander skulle ha minsta lillfinger med vasen att göra - önsketänkande gör ingen sanning!
    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ @}}>----- [ Markus D. - Rörstrandsnörd - 1895-1926 ] -----<{{@ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Reg.datum
    nov 2005
    PS; Det stämmer för övrigt att Rörstrand ibland använde den urangula glasyren till modeller som Wallander formgivit, men då i de flesta fall åren omkring 1910 för att "förnya" gamla modeller som han formgivit ett årtionde tidigare och som gjorts med otaliga dekorvarianter innan den gula...
    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ @}}>----- [ Markus D. - Rörstrandsnörd - 1895-1926 ] -----<{{@ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Seniormedlem Mr.s avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Trist att höra men det var egentligen vad jag misstänkte. Tack ändå emde och Kim

Reg.datum
    nov 2005
    Varför trist?

Den är väl precis lika fin oavsett vem som knådat till designen - jag tycker själv att det är en riktigt härlig form!
    Om det är värdet du tänker på så tror jag faktiskt inte att det gör någon större skillnad heller...

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Trist, tristare, tristast...

Hallå Emde,
    Håller med, ett konstnärligt värde ligger i betraktarens öga. Vet att du har ett sådant och rika kunskaper liksom
    Mr. vår verklige konstexpert.

Wallander är värd en egen tråd, som konstnär och formgivare. Hans tidiga verk, figurativa och fantasifulla
    med svällande former är härliga men mot slutet blev han väl lite mer skulptural. Skulle inte bli förvånad om
    okänd heter Alf. Men osvuret är bäst.

Ett tillrättaläggande. Läste Mr´s första inlägg lite slarvigt i morgondimman och fick uppfattningen att vasen
    var signerad Wallander, därav mitt kryptiska och vilseledande svar. Sorry...
    So long..

PS. Wallander är inte så lätt att identifiera. Tänk på hans klassiska kräftservis som idag med ganska stor sannolikhet
    inte är formgiven av Alf, inte enligt de experter jag råkar känna. Å andra sidan är det väl just osäkerheten som gör
    livet lite spännande.

Seniormedlem Mr.s avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Självklart är jag jättenöjd med mitt fynd även om det inte är AW. Vasen får naturligtvis en framträdande position i det Mr:ska hemmet. Jag hade dock tyckt att det hade varit kul med något av AW, men det kommer fler tillfällen. Tack återigen för er hjälp!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •