Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: En liten undran om min sked..

En liten undran om min sked..

Jag fann denna sked för ett tag sedan, tycker den har en still som får mig att tro att den är gammal. Men jag är ingen expert. På vare sig silver eller skedar. Men jag utgår ifrån att den är av silver...

Kan någon ge mig lite information om min sked, vore jag tacksam. Jag hittar ingen märkning på den.

Tack på förhand....
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    The future is unwritten lets create tomorrow

Seniormedlem MrTompas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Viktigast o veta då. Är om det finns några stämplar på den.

Angående frågan om stämplar

Hej MrTompa.
    Nej jag har inte lyckats hitta några stämplar på den.
    vad kan man dra för slutsats av det ? Om vi utgår ifrån att den inte har någon stämpel ? Kan det vara på det viset.

Jag tycker personligen skaftet är lite annorlunda. Men som sagt jag är absolut ingen expert på skedar överhuvudtaget.

Mvh mrmagic

Seniormedlem Qrt.Ss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    En avsaknad av stämplar brukar indikera dussinvara och/eller låg kvalitet. Att det skulle vara silver är ytterst osannolikt. Det berättar avsaknaden av stämplar även. Det finns dock en försvinnande liten möjlighet att det är någons hobbyverksamhet, men ? Hur som helst så förutom stämplarna är även måtten mycket viktiga. Det är oftast omöjligt att avgöra föremålets storlek bara från en dylik bild.
    Om vi nu ändå antar att storleken är ungefär en tesked, har din sked drag av en rysk tesked, men rysk är den nog inte. Är materialet eventuellet tenn?.....kunde vara norskt turistkrafs, men? Dessutom ser din sked ganska nygjord ut.

Tack för alla svar

Ja som sagt skedar är inte min starkaste sida.
    Detta är ej heller det viktigaste. Tror dock inte att den är alldeles nytillverkad. Då den har slitage dels på själva skedhuvudet av att ha brukats, och en hel del på baksidan ( syns dock ej på bilden.)

Men tackar för era svar, alltid intressant att lära sig mer om nya ämnen & ting.

Jag kan bekräfta att storleken är som en modern tesked som ofta går under beteckningen kaffesked och den är ca 11 cm. Jag ser dessa skedar ganska ofta på loppis, men sällan fler än ett par-tre stycken tillsammans. Att det inte är silver kan vi vara överens om och jag är tveksam om de ens är försilvrade, eftersom de jag har sett aldrig har blivit svarta. Rostfritt rör det inte sig om, så möjligtvis kanske de är förnicklade. Jag får inte någon känsla av direkt någon ålder.

Tack för alla era svar.

Jag var i alla fall tvungen att fråga den fäljde med i en låda som ropades in.
    Som sagt är en novis när det kommer till skedar. Och troligtvis vis så är det som ni säger angående kvaliten & allt annat.

Det som ledde mig till att fråga var skaftet. själv hade jag aldrig sett den modellen. Och slitage behöver inte heller betyda gammal utan bara slitage.

Alltid kul att lära sig nytt, därav min fråga....

Hej!
    For ca 12 år siden fik jeg tilsvarende teskeer som gave fra kosmetik-firmaet Yves Rocher.
    Der er ingen stempler på mine, og de er ganske nøjagtig magen til skeen på billedet.
    Mange hilsner
    Helle

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •