Jag måste medge att mina förväntningar inte var särdeles stora inför dagens besök på Hovdala slott beläget vid Finjasjön strax söder om Hässleholm.
Hovdala.jpg
Redan när jag trädde in på loftet till det stora stallet, fångades jag dock av den närmast sakrala stämningen som råder. Utställningens tema är det dukade bordet och föremålen har ägts av syskonen Elsa, Eva och Casimir Ehrenborg, men huvuddelen är inlånade av Malmö konstmuseum.
160 res.jpg
Elsa och Eva Ehrenborg
För den som är intresserad av Hovdalas historia finns en artikel av Staffan Nilsson; Fil. dr i konstvetenskap, byggnadsantikvarie här.
I den första montern, när man har kommit upp för trappan, visas en fruktservis från Rörstrand - en pastisch på 1700-tals fajans, som ägts av syskonen Ehrenborg.
Fruktservis res.jpg
De uppslagna sidorna i de handskrivna receptböckerna vittnar om att fisk från Finjasjön var ett stående inslag vid de Ehrenborgska måltiderna. Nötknäpparna för hasselnötter har en koppling till Hässleholm som fått sitt första namnled just av hassel.
Nötknäppare res.jpg
De snidade nötknäpparna väckte mitt intresse, eftersom Prylsnubben har visat en snarlik.
Fajanserna som visas är fantastiskt vackra, dock är montrarna överlag så låga att man får lägga sig på knä för att kunna se föremålen från sidan.
Fruktkorg Rörstrand 1759 1 res.jpgFruktkorg Rörstrand 1759 2 res.jpgFruktkorg Rörstrand 1759 res.jpg
En fruktkorg från Rörstrand tillverkad 1759, som påminner om den som visades i den förra montern.
Bonbonjär Rörstrand 1760-tal res.jpg
På 1760-talet kunde en bonbonjär från Rörstrand likna en melon ...
Smörask med duva Marieberg 1760-tal res.jpg
... och en smörask från Marieberg kunde prydas av en duva.
Smörask Marieberg 1769 res.jpgSmörask med herde och get Marieberg 1769 res.jpg
Livet på den nordskånska landsbygden var nog inte så idylliskt varken för herrskap eller tjänstefolk som på smörasken från Marieberg 1769.
Terrin Rörstrand 1773 1 res.jpgTerrin Rörstrand 1773 2 res.jpg
Terrin från Rörstrand 1773 med dekor efter Jean Eric Rehn. Tekniken med vitt på vitt kallas bianco sopra bianco.
Terrin med lock res.jpg
Terrin, tyvärr vet jag varken vilken svensk fabrik det rör sig om eller när den tillverkats.
Terrin Schleswig 1700-talets senare hälft 1 res.jpgTerrin Schleswig 1700-talets senare hälft res.jpgTerrin Schleswig 1700-talets senare hälft 2 res.jpgTerrin Schleswig 1700-talets senare hälft 3 res.jpg
Ett av få utländska föremål; en terrin från Schleswig från 1700-talets andra hälft.
Tedosor Marieberg 1760-tal res.jpg
Tedosor från Marieberg 1760-tal
Skål med lock Marieberg 1760-tal (2) res.jpgSkål med lock Marieberg 1760-tal res.jpg
Skål med lock från Marieberg 1760-tal
Hjälmkanna och kanna Rörstrand res.jpg
Hjälmkanna och kanna från Rörstrand
Tallrik Qianlong ca 1750 res.jpg
Ur montern med kinesiskt porslin - tallrik med fenixfåglar, Famille rose, Qianlong ca 1750.
Glas.jpg
I glasmontern fanns många vackra och inte helt lättfotograferade föremål.
Från vänster Skål kosta 1907, Karaff Reijmyre 1908, svensk lockpokal 1700-tal, lockpokal Reijmyre 1892 med gravyr som föreställer USA:s vapen med örn och stjärnbanéret, kanna Reijmyre 1908, lockpokal Vivat Rex Suecia, Böhmen 1750-tal, konfektskålar Sverige 1800-tal
Skål Kosta 1907 res.jpg
Skål kosta 1907
Dryckeskanna Johan Caspar Sauer Stockholm 1723 res.jpg
Från silvermontern visas här en dryckeskanna Johan Caspar Sauer, Stockholm 1723.
Limoge servis.jpgServis Limoge.jpgLimoge servis gädda.jpg
Syskonen Ehrenborgs servis från Limoges
Kaffebord res.jpgKaffebord (2) res.jpgKaffeservis målad av Elsa och Eva Ehrenborg mellan 1920-50 res.jpg
Kaffebord dukat med den av systrarna Ehrenborg målade servisen. Servisen som består av många delar påbörjades under 1920-talet och slutfördes runt 1950. Förlagan bör ha varit Kunglig Dansks lyxversion av Sachsisk blomst med den flikiga guldbården.
Tekanna Köpenhamn 1828 res.jpg
På bordet står en tekanna från 1828 tillverkad i Köpenhamn.
Hovdala 1 res.jpg
Som en skön kontrast till alla praktföremål i glas, silver, fajans och porslin står bordet smyckat med ängsblommor, emaljerade grytor från Kockums, flaskor med patentkorkar, 1940-tals servis i benfärgat gods med sommarblommor.
Utställningen visas t o m 2 september tisdag - söndag 11-17. Fritt inträde.
Hovdala är så mycket mer än bara utställningen och är värt ett besök!
Hovdala herrskapsvåningen res.jpgHovdala porttornet res.jpgHovdala 1807-års hus arrendatorsbostaden res.jpg

Svara med citat

. PS Extra tack för nötknäpparen som alltså bör komma från Hässleholmstrakten