Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ang Kunglig Dansk porslin.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ang Kunglig Dansk porslin.

    Jag tänkte om det finns något som kan det här med Kunglig Dansk musselmalet och då vad det är för skillnad på dom.
    Vad jag förstått finns det 3 olika varianter, "helblond" med hål ute vid kanterna, "halvblond" som utan hål i kanterna och räfflade som tycks vara lite ljusare.
    Jag undrar lite över stämplarna bak på tallrikarna vad står dom för? Dels siffrorna typ 1/1086 eller vad står bokstäverna för Xi, XV och tex MX. Är det olika konstnärer eller vad betyder det och är olika siffror/bokstäver olika värda? Jag har även sett annonser där dom skrivit " Musselmalet Helblond KD RC" Vad står KD RC för? KD kan ju vara med Kunglig Dansk men RC?

    För när jag tittat lite på olika auktioner så kan det skilja ganska mycket i pris på dom olika varianterna. Helblond verkar dyrast sen halvblond och sen räfflat. Är det prisskillnad även på siffror/bokstäver? Självklart förstår jag att det handlar om skicket osv. Kan man se om porslinet är 1a eller 2a sortering med hjälp av stämplarna? (Jag har lånat lite bilder här för att kunna visa) Jag läste att man kunde se på dom 3 vågorna som dom suddar ut lite i mitten på om det är 2a sort, finns det mer sätt?
    Tillverkas dom fortfarande?
    Tacksam för lite svar

    Click image for larger version

Name:	Halvblond.jpg
Views:	1
Size:	51,7 KB
ID:	650415Click image for larger version

Name:	Helblond.jpg
Views:	1
Size:	49,6 KB
ID:	650416Click image for larger version

Name:	Räfflat.jpg
Views:	1
Size:	47,4 KB
ID:	650417
    Last edited by Sloffe; 2012-06-29, 13:30.

  • #2
    Några stämplar här
    Click image for larger version

Name:	Mussel 2.jpg
Views:	1
Size:	25,9 KB
ID:	537954Click image for larger version

Name:	Mussel 3.jpg
Views:	1
Size:	22,7 KB
ID:	537955Click image for larger version

Name:	Mussel 4.jpg
Views:	1
Size:	23,5 KB
ID:	537956Click image for larger version

Name:	Mussel.jpg
Views:	1
Size:	28,9 KB
ID:	537957

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Sloffe Visa inlägg
      Jag tänkte om det finns något som kan det här med Kunglig Dansk musselmalet och då vad det är för skillnad på dom.
      Vad jag förstått finns det 3 olika varianter, "helblond" med hål ute vid kanterna, "halvblond" som utan hål i kanterna och räfflade som tycks vara lite ljusare.
      Jag undrar lite över stämplarna bak på tallrikarna vad står dom för? Dels siffrorna typ 1/1086 eller vad står bokstäverna för Xi, XV och tex MX. Är det olika konstnärer eller vad betyder det och är olika siffror/bokstäver olika värda? Jag har även sett annonser där dom skrivit " Musselmalet Helblond KD RC" Vad står KD RC för? KD kan ju vara med Kunglig Dansk men RC?

      För när jag tittat lite på olika auktioner så kan det skilja ganska mycket i pris på dom olika varianterna. Helblond verkar dyrast sen halvblond och sen räfflat. Är det prisskillnad även på siffror/bokstäver? Självklart förstår jag att det handlar om skicket osv. Kan man se om porslinet är 1a eller 2a sortering med hjälp av stämplarna? (Jag har lånat lite bilder här för att kunna visa) Jag läste att man kunde se på dom 3 vågorna som dom suddar ut lite i mitten på om det är 2a sort, finns det mer sätt?
      Tillverkas dom fortfarande?
      Tacksam för lite svar
      Egentligen finns det från 2000 fyra versioner. Det är stor skillnad på hur lång tid de olika versionerna tar att tillverka och det avspeglar sig i nypriset.

      - Musselmalet Helblonde är formgiven av Arnold Krogh och tillverkas från 1888.

      Priset idag på fabrikens webshop för en mattallrik 25 cm, DKK 1.519,00
      Musselmalet Helblonde fra Royal Copenhagen kombinerer århundreders håndværk med tidløs design. Et must for enhver porcelænsentusiast. Oplev stellet her


      - Musselmalet Halvblonde är formgiven av Arnold Krogh och i tillverkning från 1888.

      Priset idag på fabrikens webshop för en mattallrik 25 cm, DKK 919,00


      - Musselmalet Riflet tillverkas sedan 1775 och är fabrikens första servis. Arnold Krogh förnyade dekoren något på 1880-talet.

      Priset idag på fabrikens webshop för en mattallrik 25 cm, DKK 619,00


      - Blå Mega Riflet formgiven av Karen Kjælgaard-Larsen och tillverkas från 2000.
      Priset idag på fabrikens webshop för en mattallrik 27 cm, DKK 599,00

      Hur ska siffrorna tolkas? 1/1086 1 står för dekoren musselmalet och 1086 är ett artikelnummer t ex en tallrik av en viss storlek.

      Övriga siffror eller bokstäver är porslinmålarens. Siffror användes under perioden 1893-1928, små bokstäver, gemener användes därefter fram till 1950 och därefter är det stora bokstäver versaler som gäller. Det går att datera närmare http://www.jamiri.dk/Royal-Copenhagen-mark.htm.

      KD RC är Kunglig Dansk resp Royal Copenhagen.

      Kan man se om porslinet är 1a eller 2a sortering med hjälp av stämplarna? Nej inte utifrån stämplarna men är det 2:a sortering har man ristat ett streck igenom stämpeln. Den kan vara svår att se, men känns tydligt med nageln.

      Comment


      • #4
        Stort tack Kaptenen för all information
        Otroligt hur EN enda tallrik kan kosta 1500 kr även fast den är riktigt fin jag får nog kolla in Ikea istället
        Skämt och sido så är den en väldigt servis men inte alltför lätt med alla olika delar stämplar mm mm.
        Men stort tack för ett alltid lika trevligt och givande svar

        Comment


        • #5
          Då skulle du baxna om du fick veta vad en Flora Danica-tallrikar kostar... ;-)

          Hej, Du skriver att det är kostsamt med över 1500 kr för en Musselmalet-tallrik. Då skulle du studera Flora Danica-servisen, också den från Royal Copenhagen / Kongl Dansk. Där snackar vi priser...http://www.royalcopenhagen.com/en/sh...9/flora-danica


          Med vänlig hälsning Kenth

          Comment


          • #6
            Hehe ja dom priserna är inget för en annan gammal knegare

            Comment


            • #7
              Kul att veta

              De tre blå vågorna symboliserar Stora och Lilla Bält samt Öresund.

              Comment

              Working...
              X