Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Bo borgström eller Tapio Wirkkala?

Bo borgström eller Tapio Wirkkala?

Är det någon som kan bekräfta om denna vas är en Bo borgström eller en Tapio Wirkkala, eller är det någon helt annan formgivare kanske? Skulle uppskatta all hjälp. Denna står just nu i min Bo Borgström samling men den känns inte riktigt helt hemma där.

Namn:  IMG_2683.jpg
Visningar: 439
Storlek:  26,1 KBNamn:  IMG_2684.jpg
Visningar: 420
Storlek:  26,4 KB

tapio wirkkala vas 3586 designad 1959
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Den var tillverkad i blå, grön och lila. Passar tyvärr inte.
    Det finns otaliga mycket likadana tillverkade i olika ställen. Under tiden (1959-1970) och också upp till alldeles nyss i Kina.
    Därför är det svårt att säga utan signering, märke eller noggrant jämförelse med en som är märkt, tycker jag.

Citat Ursprungligen postat av pik Visa inlägg
    Den var tillverkad i blå, grön och lila. Passar tyvärr inte.
    Det finns otaliga mycket likadana tillverkade i olika ställen. Under tiden (1959-1970) och också upp till alldeles nyss i Kina.
    Därför är det svårt att säga utan signering, märke eller noggrant jämförelse med en som är märkt, tycker jag.
    den finns i alla färger wirkkala/ittala använde även helt i klar kristall den här färgen heter bernsten så den passar som hand i handsken......
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Citat Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
    den finns i alla färger wirkkala/ittala använde även helt i klar kristall den här färgen heter bernsten så den passar som hand i handsken......
    Det låter intressant, Harley! Vilka möjliga "alla färger" skulle det betyda? Och hittar du dessa bernsten färgade Iittala vaser som skulle vara märkta och producerade 1959-1970 någonstans, jag försökte googla men hittade inga bilder.
    Jag bara läste dessa färger jag nämnde från Tapio Wirkkala-boken "Eye, hand and thought" naturgligtvis också helt klar finns med.

Jag undrar om dimensionerna matchar? 3586 var tillverkad i 12, 16, 19, 24, 27 och 29 cm.
    Diametern jag hittar: 4cm i 12cm höjd, 5cm i 19 och 8 cm i 29cm höjd.

Talking

Hejsan Familjenw.

Ett litet inlägg i den här tråden: Om jag läser mina papper rätt så kan det här lika väl vara en Åsedavas. Den som du har på bild finns en liknande med från Royal Kronas katalog, dvs under perioden 1974-1977, och då tillverkades den i klarglas, blå, röd och grön. Den har också då bubblan i foten. Tyvärr framgår inte vem designern är i den katalogen.

Går jag lite längre tillbaka så finns vasen utan bubbla med beteckningen 1010/175, 1010/225 och 1010/320. Då i färgerna klarglas, grön, brun, orange röd, koboltblå och ametist.

En modell med bubbla i foten, men avsmalnande upptill, och med beteckningen 5/107-B i färgerna grön, blå, orange och klarglas är troligtvis Bo B (lite osäker då övriga Bo B är numrerade med B(nummer)/modellnummer.

Påstår alltså inte är jag är någon expert, men något litet har jag snappat under mina år som samlare av Åsedaglas och BoB i synnerhet.

Citat Ursprungligen postat av mammacala Visa inlägg
    Hejsan Familjenw.

Ett litet inlägg i den här tråden: Om jag läser mina papper rätt så kan det här lika väl vara en Åsedavas. Den som du har på bild finns en liknande med från Royal Kronas katalog, dvs under perioden 1974-1977, och då tillverkades den i klarglas, blå, röd och grön. Den har också då bubblan i foten. Tyvärr framgår inte vem designern är i den katalogen.

Går jag lite längre tillbaka så finns vasen utan bubbla med beteckningen 1010/175, 1010/225 och 1010/320. Då i färgerna klarglas, grön, brun, orange röd, koboltblå och ametist.

En modell med bubbla i foten, men avsmalnande upptill, och med beteckningen 5/107-B i färgerna grön, blå, orange och klarglas är troligtvis Bo B (lite osäker då övriga Bo B är numrerade med B(nummer)/modellnummer.

Påstår alltså inte är jag är någon expert, men något litet har jag snappat under mina år som samlare av Åsedaglas och BoB i synnerhet.
    den här vasen som är aktuell här är designad av tapio wirkkala på iittala och inget annat.........den lätt koniska du beskriver har jag några bla i ljust lila och klarglas där ser bubblan mer ut som i erkki vesantos serie av vaser
    Senast redigerat av harley den 2012-07-11 klockan 21:24.

Citat Ursprungligen postat av Familjenw Visa inlägg
    Är det någon som kan bekräfta om denna vas är en Bo borgström eller en Tapio Wirkkala, eller är det någon helt annan formgivare kanske? Skulle uppskatta all hjälp. Denna står just nu i min Bo Borgström samling men den känns inte riktigt helt hemma där.

Namn:  IMG_2683.jpg
Visningar: 439
Storlek:  26,1 KBNamn:  IMG_2684.jpg
Visningar: 420
Storlek:  26,4 KB
    Finns det möjlighet att se en bild på mynningen? Jag kan ha fel men inbillar mig att Wirkkalas vaser har ett skarpare avslut än Borgströms (bortsett från att jag tycker att Pik har goda argument för saken).

M.v.h.

Citat Ursprungligen postat av på femte våningen Visa inlägg
    Finns det möjlighet att se en bild på mynningen? Jag kan ha fel men inbillar mig att Wirkkalas vaser har ett skarpare avslut än Borgströms (bortsett från att jag tycker att Pik har goda argument för saken).

M.v.h.
    till att börja med lägg upp en bild på en likadan rak modell märkt åseda bo borgström jag har ALDRIG sett någon.........och inte någon kinesisk heller men lägg gärna upp bilder MED märkning bo borgström har ju härmat tapio wirkkala i mycket men ALDRIG rakt av bubblan kommer ursprungligen från tapio wirkkalas glas tapio från tidigt 1950 tal som han vann en grand prix med i triennalen i milano år 1954........
    Senast redigerat av harley den 2012-07-12 klockan 10:21.

Lightbulb

Citat Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
    till att börja med lägg upp en bild på en likadan rak modell märkt åseda bo borgström jag har ALDRIG sett någon.........och inte någon kinesisk heller men lägg gärna upp bilder MED märkning bo borgström har ju härmat tapio wirkkala i mycket men ALDRIG rakt av bubblan kommer ursprungligen från tapio wirkkalas glas tapio från tidigt 1950 tal som han vann en grand prix med i triennalen i milano år 1954........
    Förlåt att jag vågat säga emot Dig, men ibland får man nog , ialla fall jag, lita på de kuranter som finns att tillgå. Att ifrågasätt måste väl få göras, eller??? Jag kan bara lägga ut första sidan och den sida som vasen jag talar om finns i katalogen från Royal Krona och Åseda från 1977.

Och så har det väl också framgått av alla diskussioner på det här forumet och andra att man "lånade" friskt av varandra mellan de olika formgivarna och de olika glasbruken. Så härma kan ju också tolkas olika...

Håll till godo med bilderna och jag vill gärna fortsätta ta del av Dina kunskaper om glas.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •