Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Ufo

Ufo

ca 25 cm hög vas med form som för en till jugend-tiden. Har sett färgställningen på liknande men mindre vaser. Glaserad invändigt och undertill. Inte tillstymmelse till märkning, men de tre märkena från bränningen. Tung. Där glaseringen stötts bort en smula, i botten, skymtar ett ljusare gods fram vilket fick mig att tvivla på dansk härkomst. Ett ufo, ngn som har några tankar, ideér eller info om denna vas?001.jpg003.jpg004.jpg005.jpg007.jpg010.jpg016.JPG
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Med STOR sannolikhet har Du en jugendvas från Hagaström, grattis Äjth.http://precisensan.com/antikforum/sh...ht=hagastr%F6m
    Både formen och färgen finns på Hagaströmstråden, men rinnglasyren på Din är nog den bästa av alla tror jag...........Hagaströmsmärkningen i en ring verkar ju sitta nära kanten för det allra mesta, på bottenbilden av Din vas tycker jag mig kunna skönja märkningen ungefär klockan 4-a nära kanten.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2012-06-14 klockan 16:59.

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Med STOR sannolikhet har Du en jugendvas från Hagaström, grattis Äjth.http://precisensan.com/antikforum/sh...ht=hagastr%F6m
    Både formen och färgen finns på Hagaströmstråden, men rinnglasyren på Din är nog den bästa av alla tror jag...........Hagaströmsmärkningen i en ring verkar ju sitta nära kanten för det allra mesta, på bottenbilden av Din vas tycker jag mig kunna skönja märkningen ungefär klockan 4-a nära kanten.
    Oj oj, detta låter ju riktigt trevligt, men hur i himmelens namn du kan uttyda ngn märkning, förstår jag inte.

Reg.datum
    mar 2009
    Kan inte säga att jag ser den, men jag tror mig se den. Den sitter alltså kl.4 nästan ända ute vid kanten. Vrid den som på bilden så kanske Du ser den........
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av prylsnubben den 2012-06-14 klockan 17:32.

Kan inte säga att jag ser den, men jag tror mig se den. Den sitter alltså kl.4 nästan ända ute vid kanten. Vrid den som på bilden så kanske Du ser den........
    Nix, det finns absolut ingenting där, säkert ljusreflexer som lurar ditt öga. Glasyren är i botten tunnare på vissa ställen - säkert detta som "lurar dig ".

Reg.datum
    mar 2009
    Kolla noga där jag ritade.........

Kolla noga där jag ritade.........
    Glasyren är lite tunnare där men inte ett spår av ngt annat.

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Stort Grattis Äjth!

En fantastiskt fin vas och jag får också starka vibbar åt Hagaströmshållet.
    Märkningarna kan ibland vara riktigt kluriga och vissa har med stor sannolikhet överglaserats helt.
    Fantastiskt fina rinningar i glasyren. Hur stor är den?

21.5 cm, en riktig bjässe med andra ord.

Efter googling på Hagaström blir jag alltmer benägen att se tydliga likheter i glasyr, färgställningar och former. Dessa är från nätet.h.JPGh1.JPG

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •