Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

TL, HL, HPL-signering? EJ Tyra Lundgren!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • TL, HL, HPL-signering? EJ Tyra Lundgren!

    föranledde mig att söka mer om Tyra här på PES. Jani har på ett fint sätt dokumenterat och tipsat om utställningen och boken om Tyra Lundgren här på PES under "Litteraturtips", därför tog jag helt enkelt och kopierade den tråden och sammanfogade med denna befintliga tråd om Tyra Lundgren, så att inläggen ska kunna ses under båda rubrikerna.

    Mitt köp är denna kruka, den är rätt atypisk och liknar inget jag sett av henne förut. Dock blev jag mycket glatt överraskad när jag fick hem den, det är mycket läcker blank glasyr över mattglaserat gods. Det känns som att den har kvalité även om den är rätt enkel i sitt formspråk. Märkningen under får mig att gissa att den är tillverkad vid Gustavsberg med tanke på siffrorna, jag har inget bra att jämföra med. Men Tyra har ju haft många järn i elden. 40:- plus 52:- frakt fick jag betala och det känns som ett riktigt fynd, i alla fall för mig.

    Här kommer målarburken:

    Bifogade filer

  • #2
    Stort grattis!

    Folk har nog inte känt igen signaturen och siffrorna. Många har säkert trott att det var något tyskt.

    Ovanlig förmodar jag eller så ses de inte på marknaden utan tas för som jag skrev något tyskt och då kommer de knappast inte ut på Tradera och hamnar istället på loppis och köps för att brukas.

    Comment


    • #3
      Tack Kaptenen!

      Jag tror precis som du att många förbiser dessa. Även fast jag tycker att jag pluggat in Tyras signatur så tog det ett tag att koppla vad det var, just av anledningen att siffrorna fanns med och att jag som sagt inte sett något liknande. Hade signaturen suttit på en fågel i chamotterat stengods hade jag nog klickat på en gång.

      Vi får väl uppmana alla att vända på alla keramikkrukor på loppisarna nu när vi vet att dessa finns därute:-)

      Comment


      • #4
        Inte dåligt att hitta en Tyra Lundgren Simco, jag vänder på allt, inklusive vänder ut och in på mig själv, men Tyra hittar jag bara på muséet i Gustavsberg. Stort grattis.

        Comment


        • #5
          Grattis även från mig Simco, fasen vad kul.
          Pes är mitt google.

          Comment


          • #6
            Tack ska ni ha!

            Det är trevligt att göra oväntade fynd.
            Fortsätt att vända upp och ned och ut och in på allt så hittar ni nog något riktigt ovanligt är jag säker på.

            Comment


            • #7
              Det är inte orimligt med gissningen Gustavsberg, och artikelnumreringen (sista siffran för storlek?) motsäger inte heller det.
              Gösta Arvidssons artikel om Tyra Lundgren i boken Gustavsberg (2007), sidorna 256-257, säger inget om just den här krukan, men väl att "...göra egen keramik, men också ta fram modeller till fabrikens produktion utan att vara formellt anställd."

              För min del tror jag på sent 1940-tal, men det borde Kjell Lööw på Gustavsbergs porslinsmuseum kunna bekräfta eller helt avfärda.

              Grattis till ett vackert och lätt förbisett fynd, simco!

              Comment


              • #8
                Grattis Simco!!

                Till en fin kruka av TL
                I’m a real mean bitch!

                Comment


                • #9
                  Tack så mycket Gideon och Maria!

                  Intressant att få ta del av Gösta Arvidssons artikel i boken!
                  Jag ligger efter med en del litteratur som är värdefull att ha.
                  Jag ska skicka ett mail till Gustavsbergs museum. De brukar väl vanligtvis inte svara på frågor men med tanke på utställningen om Tyra så kanske det kan vara intressant för dem.

                  Comment


                  • #10
                    Nu är jag säkert lite av en glädjedödare, men jag tycker inte att det ser ut som Tyras signatur. Jag tycker mer det liknar HL ihopskrivet. Och att den är så otypisk för henne, samt numreringen gör det hela lite mindre sannolikt. Men kolla gärna med Gustavsberg och se vad de säger...

                    Comment


                    • #11
                      Du är absolut ingen glädjedödare Peter!

                      Det är bra att ifrågasätta, på det sättet för man kunskapen framåt. Jag har skickat frågan vidare till Gustavsbergs Porslinsmuseum och får se om de har någon information om föremålet och numreringen att delge.

                      Comment


                      • #12
                        Världen vore jättetråkig utan uppstickare och ifrågasättare, det håller jag med om.
                        T:et har förstås en pinne på huvudet, som inte borde vara där, men...

                        Vi avvaktar, som katten sa.

                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Guldet blev till sand......... eller lera!!!

                          Ja, det har tagit ett tag sedan jag skrev till Gustavsbergs Porslinsmuseet, men eftersom jag inte fick tillstymmelse till svar därifrån så tog jag saken i egna händer och skannade av nätet för att komma närmare sanningen.

                          Mitt mail:

                          Hej,

                          Mitt namn är Johanna och jag äger denna kruka som ser ut att ha Tyra Lundgrens signatur samt siffrorna 2-4.
                          Jag har sökt mycket efter Tyra Lundgrens alster men denna kruka förefaller vara ganska atypisk för hennes formgivning.
                          Signaturen kombinerat med siffrorna får mig ändå att tro att krukan kan komma från Tyra Lundgrens verkstad från hennes tid på Gustavsberg.

                          I Gösta Arvidssons artikel om Tyra Lundgren i boken Gustavsberg (2007), sidorna 256-257, säger inget om just den här krukan, men väl att "...göra egen keramik, men också ta fram modeller till fabrikens produktion utan att vara formellt anställd."

                          Vad jag förstår så kommer ni i år att ha en utställning med Tyra Lundgrens alster på museet.
                          Jag tänkte att detta kan vara intressant och undrar om ni har några uppgifter gällande om Tyra tillverkat dessa krukor vid Gustavsberg eller om det finns några register över numreringar.

                          Bifogar några bilder för påseende.

                          Tack för din tid!

                          Vänliga hälsningar,


                          Jo, det tog emot men..... Peter S. inlägg fick mig att tänka till och börja känna en viss tveksamhet. Den irriterande lilla "böjen" som utgör "taket" på T pekar uppåt i stället för nedåt på min kruka. Eftersom det är viktigare att föra kunskapen framåt än att tjurigt försöka vidhålla sina egna villfarelser så måste jag visa ett alster jag fann på nätet med samma signatur och siffror.
                          Ha, ha, ja skålen är så långt från Tyra Lundgrens skapelser man kan komma. Om min kruka var atypisk så får man väl lov att säga att skålen är "omöjlig"

                          Nu vill jag gärna veta vem copy caten bakom signaturen är!

                          Jag vill säga tack till Peter S för att du fick mig att söka vidare, och sorry till alla som jag med min egen övertygelse lyckades få på villovägar.
                          Jag låter krukan ligga kvar i denna tråd som varnande exempel och gör ett tillägg att det INTE är Tyra Lundgren som ligger bakom den.
                          Ja "fyndet" blev ju inget jättefynd längre men man fick ju lära sig något nytt, allt TL är inte guld som glimmar

                          En skål med liknande märkning funnen på nätet utan känd formgivare


                          Tyra Lundgrens signatur, notera "böjen"
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Tack för de uppskattande orden. Det är inte helt lätt att komma med såna misstankar när alla andra stämmer in i kören. Mångårig träning på att säga nej verkar ha gett utdelning.

                            Comment


                            • #15
                              Jag tycker signaturen ser ut som ett sammanslaget HL !?

                              Comment

                              Working...
                              X