Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: TL, HL, HPL-signering? EJ Tyra Lundgren!

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008

Ett lite osannolikt köp... [Edit: Ett sannolikt köp, EJ Tyra Lundgren]

föranledde mig att söka mer om Tyra här på PES. Jani har på ett fint sätt dokumenterat och tipsat om utställningen och boken om Tyra Lundgren här på PES under "Litteraturtips", därför tog jag helt enkelt och kopierade den tråden och sammanfogade med denna befintliga tråd om Tyra Lundgren, så att inläggen ska kunna ses under båda rubrikerna.

Mitt köp är denna kruka, den är rätt atypisk och liknar inget jag sett av henne förut. Dock blev jag mycket glatt överraskad när jag fick hem den, det är mycket läcker blank glasyr över mattglaserat gods. Det känns som att den har kvalité även om den är rätt enkel i sitt formspråk. Märkningen under får mig att gissa att den är tillverkad vid Gustavsberg med tanke på siffrorna, jag har inget bra att jämföra med. Men Tyra har ju haft många järn i elden. 40:- plus 52:- frakt fick jag betala och det känns som ett riktigt fynd, i alla fall för mig.

Här kommer målarburken:

Bifogad fil 116581Bifogad fil 116584Bifogad fil 116582Bifogad fil 116585Bifogad fil 116583
    Bifogade bilder Bifogade bilder          

Stort grattis!

Folk har nog inte känt igen signaturen och siffrorna. Många har säkert trott att det var något tyskt.

Ovanlig förmodar jag eller så ses de inte på marknaden utan tas för som jag skrev något tyskt och då kommer de knappast inte ut på Tradera och hamnar istället på loppis och köps för att brukas.

Reg.datum
    dec 2008
    Tack Kaptenen!

Jag tror precis som du att många förbiser dessa. Även fast jag tycker att jag pluggat in Tyras signatur så tog det ett tag att koppla vad det var, just av anledningen att siffrorna fanns med och att jag som sagt inte sett något liknande. Hade signaturen suttit på en fågel i chamotterat stengods hade jag nog klickat på en gång.

Vi får väl uppmana alla att vända på alla keramikkrukor på loppisarna nu när vi vet att dessa finns därute:-)

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Inte dåligt att hitta en Tyra Lundgren Simco, jag vänder på allt, inklusive vänder ut och in på mig själv, men Tyra hittar jag bara på muséet i Gustavsberg. Stort grattis.

`(=_=)´ wasistdass avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Grattis även från mig Simco, fasen vad kul.
    Pes är mitt google.

Reg.datum
    dec 2008
    Tack ska ni ha!

Det är trevligt att göra oväntade fynd.
    Fortsätt att vända upp och ned och ut och in på allt så hittar ni nog något riktigt ovanligt är jag säker på.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Det är inte orimligt med gissningen Gustavsberg, och artikelnumreringen (sista siffran för storlek?) motsäger inte heller det.
    Gösta Arvidssons artikel om Tyra Lundgren i boken Gustavsberg (2007), sidorna 256-257, säger inget om just den här krukan, men väl att "...göra egen keramik, men också ta fram modeller till fabrikens produktion utan att vara formellt anställd."

För min del tror jag på sent 1940-tal, men det borde Kjell Lööw på Gustavsbergs porslinsmuseum kunna bekräfta eller helt avfärda.

Grattis till ett vackert och lätt förbisett fynd, simco!

Grattis Simco!!

Till en fin kruka av TL

Reg.datum
    dec 2008
    Tack så mycket Gideon och Maria!

Intressant att få ta del av Gösta Arvidssons artikel i boken!
    Jag ligger efter med en del litteratur som är värdefull att ha.
    Jag ska skicka ett mail till Gustavsbergs museum. De brukar väl vanligtvis inte svara på frågor men med tanke på utställningen om Tyra så kanske det kan vara intressant för dem.

Nu är jag säkert lite av en glädjedödare, men jag tycker inte att det ser ut som Tyras signatur. Jag tycker mer det liknar HL ihopskrivet. Och att den är så otypisk för henne, samt numreringen gör det hela lite mindre sannolikt. Men kolla gärna med Gustavsberg och se vad de säger...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •