Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skoglund & Olson AB, Gefle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skoglund & Olson AB, Gefle

    Anledningen att jag skriver detta. Är att jag hittat en askkopp av Skoglund & Olson Gefle, Den är väldigt charmig. Har egentligen ingen aning om hur gammal den är. O jag hittar väldigt lite om företaget. Såg en askkopp som ser ut som min på tradera. Som gått för flera hunda kronor. Nu är jag lite nyfiken på dokumentation om detta företag. Och lite info om någon har som förklarar varför askkoppen tex är så dyr, Här är den information jag hittat om företaget:

    Skoglund & Olson AB


    Tredje Tvärgatan 3, känt för bland annat järnspisar och leksaker. Företaget startades 1874 av Erik Gustaf Skoglund och Axel Olson. Den senare arbetade som konstruktör, ritare, bokhållare och administratör. Firman blev aktiebolag 1914 och hade på 1930-talet cirka 260 anställda i produktionen och ett 30-tal på kontoret.
    Skoglund & Olson såldes 1951 till AB Ekströms Maskinaffär, som övertogs av Husqvarnakoncernen 1966.
    Företaget hade en bred verksamhet; där fanns gjuteri, mekanisk verkstad, plåtslageri och förnicklingsverk.
    Senare tillverkades värmepannor, kakelugnsinsatser, pumpar och - i en fabrik som startades 1953 i Strömsbro - elektriska värmepatroner och värmerör som blev en viktig exportprodukt. Varumärket för dessa produkter var ABSO.
    Skoglund & Olsons sista smälta tappades 10 november 1967, gjuteriet såldes 1968 och verksamheten lades ner 1970. Dess spisar köps och säljs ännu på andrahandsmarknaden. Werner, C: Beskrivning över Gefle,




    Click image for larger version

Name:	100_2509.JPG
Views:	1
Size:	64,6 KB
ID:	649966Click image for larger version

Name:	100_2511.JPG
Views:	1
Size:	69,2 KB
ID:	649967

  • #2
    Hittade några gynnare på nätet nu. Den första är såld på tradera för 372kr. Dom andra två gick på auktion med ett utrop på 1000kr...

    Click image for larger version

Name:	142850021_1.jpg
Views:	1
Size:	26,7 KB
ID:	535898Click image for larger version

Name:	729_2477_askkoppar.jpg
Views:	1
Size:	17,6 KB
ID:	535899

    Comment


    • #3
      Jag tycker du har fått tag på väldigt mycket information om det välkända Gävleföretaget Skoglund & Olson. Jag har faktiskt aldrig sett så mycket detaljer om företaget samlat på ett ställe tidigare. Och du vill ha ännu mer!

      "The Lucky Strike" i företagets verksamhet var ju att de envisades med att i relieftext märka varje produkt med firmanamnet. Så med gjutjärn som medium spreds företagets goda namn land och rike kring - inte bara i presens utan också långt in i framtiden och i evigheten.

      Att Skoglund & Olson sker i Gävle är lite märkligt, för Gävle var den plats på jorden där man mest av allt inte skulle tro att man är någonting, inte sticka ut eller vara märkvärdig utan följa sin Jantelag och nogsamt lyda brukspatronen, bruksdisponenten och/eller direktören. Tidigare fanns i Gävle med omnejd ett effektivt socialt kontrollsystem för detta. Redan Lubbe Nordström upptäckte under sin jakt på vanligt hederligt lort i gamla Sverige detta sociala lort då han besökte Gävle. (ursäkta alla Gävlebor för denna historiska återblick)

      Det finns ju en mängd roliga saker i gjutjärn från S&O, leksaksspisen med alla grytorna, leksaksbilarna och mycket annat. Att din gubbe uppskattas av marknaden är ju inte så märkligt. En tydligt märkt S&O-produkt i firmans lite småkluriga tradition - det räcker. Att den är i fint skick med emaljen på sin plats bidrar förstås. Om jag har förstått saken rätt fick inte S&O emaljverk förrän efter kriget (>>FF) så tiden för din gubbe kan ligga runt 1900-talets mitt - detta sagt med stor osäkerhet. Någon annan vet säkert bättre.

      Comment


      • #4
        Den glada gubben roade mig så pass, att jag också ville försöka ta reda på något om honom själv.
        Sättet att modellera den, påminner mycket om 1910- och 20talens frodiga, mustiga figurer i Tyskland och Danmark, men självklart kan den vara tillkommen lite senare.

        Att han bär just mustasch kan möjligen personifiera en lokal och populär humorist i Gävle?
        De historiekunniga hos http://www.gavledraget.com/ borde kunna säga något om den.

        Sedan finns det mer att läsa om Skoglund & Olson här:

        Förhoppningsvis har samlaren fler priskuranter, som kan visa vad den glade gubben kostade på sin tid och när det var.

        Nu har Du fått lite att göra, MrTompa.

        Comment


        • #5
          Tackar och bockar.. Nu har jag något nytt grotta in mig i.. Hehe..
          Vore kul om någon har något från dom och visa.

          Märklig värld vi lever i. Aldrig sett dessa roliga askkoppar förut. Nu har jag hittat en till,. med någon dags mellanrum,

          Comment

          Working...
          X