Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Omgjord svagdrickeflaska?

Medlem nr 2000
    Reg.datum
    jul 2008

Omgjord svagdrickeflaska?

Hej!
    Undrar ifall någon kan säga mig om denna flaska är i originalutförande eller är den omstöpt på något sätt? Den har en skarv på halsen så det ser ut som flasköppningen har kapats och en ny är ditsatt efteråt. Eller är det så den gjorts från början? Mina andra flaskor i denna modell har alla patentkork men en sån funkar ju inte på denna. Är det alltså en äldre modell eller bara någon som trixat med denna?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Jag tror nog att din flaska är helt i originalskick. Antagligen har den haft en annan typ av förslutning än porslinspropp. Kanske en en naturkork med grimma om den utsvängda halsen - eller något annat liknande.

Det du tolkar som en "skarv" i glaset är i själva verket en skarv i den form där flaskan är tillverkade. Man kan säga att tillverkning av denna typ av glas, i en form, är ungefär som att gjuta. Man gör flaskan i en form, då blir det avtryck av formskarvarna i den färdiga flaskan.

Det behöver inte heller ha varit svagdricka i din flaska. Det finns många flytande produkter som distribuerades i dylika flaskor, allt från essenser och oljor till diverse kemikalier och komedicin mm.

Att hemma i köket "stöpa om" glas - låter sig helt enkelt inte göras.

Den ser maskinblåst ut när man ser skarvarna.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av LIMMARED! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Medlem nr 2000
    Reg.datum
    jul 2008

Tack

för svaren:-)
    Trodde nog kanske att ngn grejat med flaskan i efterhand men såklart inte hemma i köket eller så. Men den har så många skarvar och botten är som så skrovlig så jag tyckte det verkade som att det var gjort något med den i efterhand.
    Jag hade faktiskt inte en aning om att det funnits annat innehåll än typ svagdricka i sådana här flaskor så det var intressant att få veta.

Original Björn Ls avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Jag har stött på några liknade flaskor under åren. 2 st har sett ut exakt som den du visar och båda gångerna har de funnits i en gammal ladugårds byggnad sittandes i en sorts ställning uppochner ! Jag har dock aldrig fördjupat mig i användnings området i ladugårdarna men det borde inte vara någon omöjlighet att klura ut. I mina gömmor vet jag att jag har minst en munblåst flaska med svagdricke form. De är enkelt utdrivna i mynningen och har använts till lite utav varje. En vet jag bestämt att den kommer från ett litet bryggeri utanför Hällefors och har där använts till blandning av essenser, så de kan ju som sagt ha använts till många saker men min gissning blir att din flaska använts i en ladugård/mjölkkammare..
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •