Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gjutjärnssoffa för utomhusbruk...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Gjutjärnssoffa för utomhusbruk...

    Hallå alla som gillar järn,
    Det gör jag. Den här soffan köpte jag på auktion inte långt från Öregrund (billigt med ganska mycket jobb).
    Har länge undrat varifrån den kan komma och hur gammal modellen kan tänkas vara. Tycker nog att det doftar jugend.

    Så bläddrade jag i en bok "Svunna Tider" om Harg och Hargshamn som ligger några mil söderut. Där får jag syn på sofforna.
    På hamnpiren i Öregrund. Men närmare kommer jag inte, trots ivrigt sökande. Några tips?

    Utanför ämnet: Bilden med Kalle Almström och Arken är tagen 1946. Han var storfräsare och entreprenör och ägde hela
    nöjesetablissemanget i Öregrund med omnejd, Stadshotellet, förstås. Han ville bygga ut, men fick nobben. Köpte skrovet till
    en gammal ostindienseglare, inredde lyxhotell på sex månader i egen fabrik för sportstugor i Hargshamn och släpade upp vraket
    till Öregrund, och la till på bästa kajplats ett stenkast från hotellet.

    Tillfällighet eller slump? Denne Hopp-land-Kalle gav sig på markaffärer också och köpte vår lilla halvö 1946 och därifrån ett stort område
    som han styckade och sålde. Så levererade han sportstugorna. Historien fick ett tragiskt slut. Nygift för tredje gången klappade han
    älskarinnans pudel på huvudet, fick ett bett i handen, och dog i blodförgiftning. Här i vårt kök där jag nu sitter och skriver.
    Nej, Kalle blev ingen soffliggare men soffan är på plats.


    So long...
    Bifogade filer

  • #2
    Det är ju järnbrukstrakter så det finns en hel del att välja på: Österbybruk, Gimo, Länna, Lövsta, Dannemora o.s.v.

    Comment


    • #3
      Soffan är väldigt vacker i sin rena stil och i sin enkelhet.
      I’m a real mean bitch!

      Comment


      • #4
        Vilken historia, i dubbel bemärkelse. Mycket vacker soffa, lite Thonet-inspirerad. Skulle gärna vilja ha precis en sån i min rosträdgård.
        Last edited by Rosa; 2012-06-07, 23:27.

        Comment


        • #5
          Inte gjutjärn för bövelen....

          Hallå och tack för svar,
          Visst finns det väldigt många bruk i Järnriket, det är det som gör frågan så svår och visst är hon vacker med sina slingrande och omfamnande
          linjer i all enkelhet. Skulle själv gissa på Forsmark eller Gimo.
          MEN, hon är inte gjuten utan smidd. En himla skillnad. Slarvfel, ber om ursäkt. So long...

          Comment


          • #6
            Håller med simco om Thonet-inspirationen.
            Se bara.


            Kanske, kanske har Sjöhistoriska museet svaret på Din fråga. Kontakta museichefen, vetja:

            Comment


            • #7
              Hallå Gideon,
              Bra tips med Sjöhistoriska. Ska tala med H-L Ohlsson som jag känner sedan tidigare. Tack och so long...
              (Nu var det väl Rosa som först så likheten.
              Last edited by Kim von Platen; 2012-06-08, 11:27.

              Comment


              • #8

                Rosas och simcos avatarer är lika behagfulla att se på, så i hastigheten...
                Förlåt Rosa, Du har stiligt öga för former.

                Comment


                • #9
                  Grattis till en stilren och vacker soffa. Den känns väldigt mycket som gjord för det offentliga rummet, och då menar jag för offentlig utemiljö såklart. Men då undrar jag om Du menar att man smidde dessa lokalt, exakt likadana.................? Det låter mindre troligt, förmodligen är den tillverkad i hyfsat många exemplar och då borde den väl ändå vara gjuten, eller.....? Detta är inte mitt område, inte detta heller rättare sagt. Men jag tillåter mig en liten fundering trots allt...........

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Grattis till en stilren och vacker soffa. Den känns väldigt mycket som gjord för det offentliga rummet, och då menar jag för offentlig utemiljö såklart. Men då undrar jag om Du menar att man smidde dessa lokalt, exakt likadana.................? Det låter mindre troligt, förmodligen är den tillverkad i hyfsat många exemplar och då borde den väl ändå vara gjuten, eller.....? Detta är inte mitt område, inte detta heller rättare sagt. Men jag tillåter mig en liten fundering trots allt...........
                    Smidda saker blir starkare och kan man utgå från standardprofiler som rundjärn eller rör, behöver de inte bli så mycket dyrare att tillverka. Gjutjärn tillåter dock mer komplicerade former och framför allt mer utsmyckning utan att det ökar kostnaden.

                    Comment


                    • #11
                      Hallå grabbar,
                      Jag kan garantera att soffan är smidd, ingen tvekan. Bryggan i Öregrund tillhörde sannolikt staden/kommunen, men en kvalificerad gissning är att sofforna tillhörde stadshotellet/Almström och placerats där för hotellbåtens gäster. Varje järnbruk hade naturligtvis smedjor och tillverkade bl a urnor med specifika former, en för varje bruk (dom är gjutna). Man hade också speciella grindar och staket.
                      I parkerna finns soffor, en modell för varje bruk. Almström hade stora intressen i Harg där Arken rustades. Jag ska forska.
                      Att en skicklig smed kunde smida nästan exakt samma former på flera föremål visas av alla pargrindar i trakten. So long och för synpunkter...

                      Comment


                      • #12
                        Kan vara Bolinder

                        Nordens ledande auktionshus. Exklusiva Live auktioner och kvalitetsauktioner online. Sälj till marknadens högsta priser genom expertis och engagemang.

                        Comment


                        • #13
                          Hallå Pieter,
                          Roligt att se den gamla soffan i nytt ljus. Tack för nostalgin. Bolinder verkar troligt (om än lite trist), men förvisso är soffan smidd, inte gjuten. So long...

                          Comment

                          Working...
                          X