Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Samekonst, Statyer. Snidade trägubbar..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Georg Jonsson omålad

    Måste bara få visa upp dessa. Georg Jonsson som ovan. Av alla o det är många jag har sett av honom. Är dessa dom aldra första jag sett som är omålade.
    Alltid kul med sådant som sticker ut.

    Click image for larger version

Name:	100_2769.jpg
Views:	1
Size:	43,6 KB
ID:	539842Click image for larger version

Name:	100_2773.jpg
Views:	1
Size:	46,8 KB
ID:	539843

    Comment


    • #32
      Hängsmycke

      Detta är en vanlig typ av sovenir/konst. Visar upp en som är lite sliten men har charm. Gjord i renhorn.

      Click image for larger version

Name:	100_2784.jpg
Views:	1
Size:	45,4 KB
ID:	539848Click image for larger version

Name:	100_2786.jpg
Views:	1
Size:	26,4 KB
ID:	539849

      Comment


      • #33
        Sydon

        Detta är en raritet för mig. Köptes billigt på tradera. O vart riktigt överraskad. Visade sig att den har provinece som låg i sydonet. Den har betydande ålder. Tror på 1800 talet. Riktigt kul. Vacker o charmig!

        Click image for larger version

Name:	100_2791.jpg
Views:	1
Size:	31,8 KB
ID:	539850Click image for larger version

Name:	100_2797.jpg
Views:	1
Size:	28,4 KB
ID:	539851Click image for larger version

Name:	100_2798.jpg
Views:	1
Size:	26,4 KB
ID:	539852

        Comment


        • #34
          Lapp på lapp men ingen...

          Hallo Mr,
          Kul att följa din tråd som speglar en kultur vi inte vet så mycket om. Har en känsla av att intresset svalnade
          i takt med souvenirförsäljningen, därför bra med en ledtråd i villervallan. Den där båten var fin... so long...

          Comment


          • #35
            Här två figurer föreställande samer. Den förste är välgjord och i något plastmaterial. Omärkt.
            Den andre är kanske lite mer sliten och av keramik. Östersund och några signaturer kan jag utläsa.
            Båda ca 10 cm höga.
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Dom var trevliga att se. Specielt den i keramik. Den har jag inte sett förut. Riktigt trevlig är den!!! Måste forska lite vem som kan ha gjort den!

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
                Visar lite av den störste kvinliga snidaren i vårt land. Toreborg Lindberg-Carlsson 1908-1980. Från Storbäck i Dorotea, Västerbotten. Torborg föddes i Röttanberg i Vilhelmina.Torborg och 2 systrar fann sin hemvist i storbäck, Doroteakommun. Hennes skapande resulterade främst i en produktion av mindre statyeter med anknytning till samekulturen.Den upmarksamhet hon rönte ledde också till kyrkliga utsmyckningar i b.l.a Ormsjö, Höglands kapell samt Risbäck kyrka.
                Från början täljde hon i asp men efter en tid övergick hon till Al som var det material hon främs använde, virket köpte Hon hem och lät det torka, hon hade virke för flera år liggande på tork. Hon använde en vass större kniv att börja snidandet med, därefter blev knivarna mindre och mindre. Hon hade oftast ett antal figurer som var under produktion där hon växlade mellan figurerna, på brickan där figurerna stod som oftast på köksbordet där prouktionen skede.Därefter målades figurerna med akvarell färg i dom sydsamiska färgerna.
                I genomsnit snidade hon 2-3 gubbar pr dag som såldes till olika kunder, försäljningan var dock störs till Hemslöjden där hon sedan fått hedersbetygelser för sitt arbete.

                Kvinnan är 11cm hög. O mannen är 12cm hög

                [ATTACH]121250[/ATTACH][ATTACH]121251[/ATTACH][ATTACH]121252[/ATTACH][ATTACH]121253[/ATTACH]
                Jag fann denna same 13,2 cm idag. Fler bilder kommer imorgon när det förhoppningsvis är lite ljusare.

                Click image for larger version

Name:	Toreborg Lindberg-Carlsson 1908-1980 res.jpg
Views:	1
Size:	45,7 KB
ID:	542483

                Comment


                • #38
                  Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Jag fann denna same 13,2 cm idag. Fler bilder kommer imorgon när det förhoppningsvis är lite ljusare.

                  [ATTACH]126676[/ATTACH]
                  Ja det det var en stilig man av Toreborg. Kul o se i förhållandevis gott skick.Tack kaptenen!!

                  Comment


                  • #39
                    Martin Stenström

                    Martin Stenström (1912-2001)
                    Han var en stor träsnidare med öga för små detaljer. Hans skulpturer som ofta berättade om sameliv och renar finns representerade i flera av landets museer, likväl som i privata samlingar.

                    Martin Stenström var en erkänd träsnidare lika mycket som vildmarksbohem och skogskarl.

                    Han växte upp i Nenäsvaara, några kilometer söder om Dundret, varifrån han hade att gå genom skogen och över Gällivarefjället för att ta sig in till samhället. Efter några års luffande runt i södra Sverige, både till cykel och till fots, återvände Martin Stenström till de norrländska skogarna. Det var genom skogsarbete åt olika bolag som han jobbade sig uppåt i landet och till slut hamnade i Jutsavaara - mellan Gällivare och Porjus - där han slog sig ned. I en enkel stuga utan el eller några som helst bekvämligheter, valde han att där leva sitt liv som han själv ville ha det.

                    Han är mest känd för sina miniatyrer. Dom är otroligt välgjorda och har ett helt eget uttryck. Jag har en stor älg (26cm hög) av honom som är väldigt vacker. Den har han använt som betalningsmedel med den lokale handlaren i gällivare. För att köpa mat. Se o njut!!


                    Click image for larger version

Name:	131114883_1.jpg
Views:	1
Size:	39,9 KB
ID:	546543Click image for larger version

Name:	ms1.jpg
Views:	1
Size:	125,4 KB
ID:	546544Click image for larger version

Name:	ms2.jpg
Views:	1
Size:	76,8 KB
ID:	546545

                    Comment


                    • #40
                      Figurer av Georg Jonsson har MrTompa visat både målade och omålade. Här kommer en som är delvis målad.

                      Jag passar också på att visa ett samepar i keramik av Irma Yourstone och en liten porslinsfigur "Ljung souvenir" samt slutligen ytterligare en souvenir "Jäger" som tom fått en liten kåsa och bältesprydnader i tenn.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #41
                        Härliga figurer och annan samekonst Mr Tompa.

                        Lånade en bok på vårt Sambibliotek för en tid sedan. Just om samerna i landet, med titeln ”Samernas liv” av etnologen Rolf Kjällström.
                        En mycket intressant och givande läsning.
                        Fastnade för en av bilderna i boken. Som visar lite ”samekonst” av den enklare sorten.
                        Charmerande i alla fall.

                        Ursäkta” intrampet” i din tråd.


                        Bifogade filer
                        - - - - - - - - - -
                        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                          Härliga figurer och annan samekonst Mr Tompa.

                          Lånade en bok på vårt Sambibliotek för en tid sedan. Just om samerna i landet, med titeln ”Samernas liv” av etnologen Rolf Kjällström.
                          En mycket intressant och givande läsning.
                          Fastnade för en av bilderna i boken. Som visar lite ”samekonst” av den enklare sorten.
                          Charmerande i alla fall.

                          Ursäkta” intrampet” i din tråd.



                          Hej Lars F.

                          Inget intramp. Sådant här gör mig glad. O minns svunna tiderna. Härlig bild. Sådana leksaker klarar inte dagens it barn att göra. Måste leta reda på den boken och läsa den. Tack det fina du visar upp här.

                          MrTompa

                          Comment


                          • #43
                            Trägubbar, samekonst

                            Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
                            Jag samlar ju på snidade träfigurer av eller med samer. Dom är i mina ögon både konst o otroligt vacka
                            2st av dom sticker ut lite. Har otrolig karaktär Snidade i trä. När samekonsten är som aldra vackrast. Det är då i mina ögon sett. För en del bara snidade trägubbar.
                            Dom jag har och visa är av först Nils Nilsson Skum (1872-1951) och den andra av Arthur Jillker (1909-2003). Dessa herrar räknas som stilbildande för samekonst av idag. Se och njut!!

                            Den första av dom jag vill visa är en gubbe av Nils Nilsson Skum (1872-1951). Ett självporträtt. Där han snidat sig själv. Tämligen ung så den är ganska tidig. Den är 26cm hög inklusive sockel. Det är den enda statyn av honom jag sett. Där han avbildar sig själv.
                            [ATTACH]119073[/ATTACH] [ATTACH]119076[/ATTACH] [ATTACH]119075[/ATTACH] [ATTACH]119074[/ATTACH]
                            [ATTACH]119077[/ATTACH]


                            Den andra gubben är av Arthur Jillker (1909-2003), Den gubben är från 30 talet någon gång. Blott 10,5cm hög. Oxså otroligt vacker..
                            [ATTACH]119078[/ATTACH][ATTACH]119081[/ATTACH][ATTACH]119080[/ATTACH][ATTACH]119079[/ATTACH][ATTACH]119082[/ATTACH]
                            Hej!
                            Eva heter jag och är ganska ny - både här på forumet och i denna samlar-antik-retro-värld! Men jag älskar detta Jag måste få säga att dina figurer är fantastiska - så otroligt välgjorda och fina!
                            Jag undrar också om du skulle ha lust att se den samling trägubbar och en del samesaker jag har (arvegods) och kanske till och med skulle kunna hjälpa mig att ta reda på lite om åtminstone några av sakerna?
                            Hör av dig i så fall så skickar jag lite bilder!
                            Ha det bra,
                            Mvh
                            Eva

                            Comment


                            • #44
                              Jeg er vældig taknemmelig for at læse om denne kunstner. Så fantastisk at se disse figurer - som er tvillinger til dem, jeg selv har. Min far sagde altid at de var specielle og jeg har altid sat stor pris på dem. De var en gave til min familie fra en god ven i Ormsjö, og jeg havde aldrig drømt om at de faktisk var snittet af en lokal kunstner. Jeg var 6 år i 1959, da min familie rejste med tog og skinnebus til Dorothea og videre til Ormsjö, hvor vi havde den mest fantastiske semester med udsigt over søen. Den gode ven hed Ernst Pålstig og var bror til forfatteren Johan Pålstig, som I sikkert alle ved at skrevet fine bøger om samerne. Click image for larger version

Name:	IMG_0860.jpg
Views:	1
Size:	131,6 KB
ID:	550437. Desværre forsøgte min søster engang at tvätta figurerne... Venlige hilsener fra Danmark, Ingegerd Nissen Petersen

                              Comment


                              • #45
                                Hej Ingegerd!

                                Välkommen till forumet. Vilken härlig historia. Trevligt att delade du den med oss.
                                O riktigt bra fina figurer av Torborg.

                                MrTompa

                                Comment

                                Working...
                                X