Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Samekonst, Statyer. Snidade trägubbar..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
    Omöjligt o säga vem som gjort den utan signatur. Men otroligt vacker är den. Tunn. Ett riktigt mästerjobb. Skulle tippa på att den är från 50talet.
    Trodde nästan det. Den är riktigt tunn och som du säger, väldigt skickligt utförd. Tackar!

    Comment


    • #17
      ja. den här föreställer iaf samer. 22cm hög. Signerad Rosberg. Jag gillar den. Riktigt vacker.



      Click image for larger version

Name:	100_2595.jpg
Views:	2
Size:	82,4 KB
ID:	538104Click image for larger version

Name:	100_2610.jpg
Views:	2
Size:	87,4 KB
ID:	538106
      Click image for larger version

Name:	100_2609.jpg
Views:	2
Size:	99,7 KB
ID:	538105

      Comment


      • #18
        Här kommer det en samekniv. Jag aktade den högt då den är gjord som bruksredskap pch inte turistsouvenir. Den har gammalt samiskt mönster på sig.
        För några veckor sedan dök jag på en väldigt kul nötknäppare. Med detta mönster. Kan inte tänka mig annat än att en samekonstnär har gjort den. Vacker är den med. Kniven är 23cm lång. Med handsmidd egg.


        Click image for larger version

Name:	100_2613.jpg
Views:	1
Size:	115,1 KB
ID:	538115
        Click image for larger version

Name:	100_2621.jpg
Views:	1
Size:	108,7 KB
ID:	538116

        Comment


        • #19
          Hej
          Jag söker bilder på sniderier signerade GG eller Gunnar Grufman Säter

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
            Hej
            Jag söker bilder på sniderier signerade GG eller Gunnar Grufman Säter
            Tyvär Nobe har jag inget att erbjuda där. Men har ju lite kontakter. Vad har han snidat? Lever han? Död? När levde han? Vart levde han? Säter? Är ju inte många med det efternamnet.

            Comment


            • #21
              GG levde mellan 1919-1950 bliv 31år verksam i Dalarna. Snidade gubbar, gummor, samer och figurgrupper och sålde på marknader. mycket var nog osignerat annars sign han GG

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                GG levde mellan 1919-1950 bliv 31år verksam i Dalarna. Snidade gubbar, gummor, samer och figurgrupper och sålde på marknader. mycket var nog osignerat annars sign han GG
                Trevligt. Tack. Har aldrig sett GG. O då har jag dokumenterat allt som är nytt för mig.. även om jag inte sett signaturen förut och inte vet vad den står för. Den blir något o hålla ögonen efter. Lovar o lägga upp här om jag finner något!!

                Comment


                • #23
                  Toreborg Lindberg-Carlsson

                  Visar lite av den störste kvinliga snidaren i vårt land. Toreborg Lindberg-Carlsson 1908-1980. Från Storbäck i Dorotea, Västerbotten. Torborg föddes i Röttanberg i Vilhelmina.Torborg och 2 systrar fann sin hemvist i storbäck, Doroteakommun. Hennes skapande resulterade främst i en produktion av mindre statyeter med anknytning till samekulturen.Den upmarksamhet hon rönte ledde också till kyrkliga utsmyckningar i b.l.a Ormsjö, Höglands kapell samt Risbäck kyrka.
                  Från början täljde hon i asp men efter en tid övergick hon till Al som var det material hon främs använde, virket köpte Hon hem och lät det torka, hon hade virke för flera år liggande på tork. Hon använde en vass större kniv att börja snidandet med, därefter blev knivarna mindre och mindre. Hon hade oftast ett antal figurer som var under produktion där hon växlade mellan figurerna, på brickan där figurerna stod som oftast på köksbordet där prouktionen skede.Därefter målades figurerna med akvarell färg i dom sydsamiska färgerna.
                  I genomsnit snidade hon 2-3 gubbar pr dag som såldes till olika kunder, försäljningan var dock störs till Hemslöjden där hon sedan fått hedersbetygelser för sitt arbete.

                  Kvinnan är 11cm hög. O mannen är 12cm hög

                  Click image for larger version

Name:	100_2628.jpg
Views:	1
Size:	72,5 KB
ID:	538235Click image for larger version

Name:	100_2631.jpg
Views:	1
Size:	72,0 KB
ID:	538236Click image for larger version

Name:	100_2633.jpg
Views:	1
Size:	69,6 KB
ID:	538237Click image for larger version

Name:	100_2635.jpg
Views:	1
Size:	72,0 KB
ID:	538238

                  Comment


                  • #24
                    Ville Evensen 1921-

                    Ville Evensen f1921
                    Också kallad Willey. Wilhelm. En slöjdare och konstnär och bor i Högstaby - som ligger efter Blå Vägen, bara några kilometer från norska gränsen. Och det ska snart visa sig att Ville har norskt påbrå! Vägen upp är inte plogad, huset ligger högt, med utsikt över Umasjö och långt in i Norge – Oxtinderne blånar i bakgrunden.
                    Han började slöjda när han gick i skolan, men då betraktades det som onyttigt.
                    - Man skulle arbeta istället. Så jag kom aldrig igång på riktigt förrän vi flyttade till Högstaby.
                    Men sedan har produktionen blivit desto större. Hans samlingar finns på flera ställen, bland annat på museet i Umeå, på Trolltrumman i Tärnaby, samt på fjällgården i Umbukta.
                    - Jag täljer inte för pengarna, säger han, utan för att det är roligt. Ett tidsfördriv.
                    Numera blir det heller inte lika många figurer som förr. Det är så mycket annat som ska göras ...

                    Denna båt är från 1950. Snidad i norsk asp. Lite trasig men otroligt vacker

                    Click image for larger version

Name:	we.jpg
Views:	1
Size:	36,9 KB
ID:	538241

                    Comment


                    • #25
                      Här en samekvinna, 13,5 cm hög inkl sockeln. Om stämpeln BFs står för Bengt Fransson vet jag inte men det hoppas jag få reda på nu.

                      Jag passar också på att visa en norsk träskulptur med texten Sør Varanger och signerad J.M. Coldwin (?). Priset var tydligen 8:20 en gång i tiden. 18 cm lång och 8 cm hög.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Hej Lars M. Visst är den vackra gumman gjord av Bengt Fransson. Dom gjorda med stämpeln är gjorda på slutet av han karriär. Han har heller inte lagt ner lika mycket tid på snideriet av dom med stämpel som dom med som är signerade. Men otroligt vacker är den iaf. O har alla han karakteristiska egenskaper.
                        Den norska var lite kul. Undrar vad det är meningen att det skall ligga i ackjan? Nötter kanske?

                        Kul o få se. Tack MrTompa

                        Comment


                        • #27
                          Tack MrTompa!
                          Inspirerad av Ditt svar letade jag fram en undanstoppad samegrupp.
                          På en vitmålad spånskiva (30 x 20 cm) och med grön filt under står fyra samer, varav två med skidor, och en hund som drar en kälke med ved. Figurerna är ca 14 cm höga.
                          Det är nog inte komplett för det finns ett borrat hål för t ex ett träd och ett "jack" som jag inte vet till vad nytta.
                          N. Rune. N. 1977 Karlstad står det undertill.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Dessa gör mig glad o se. Grupper är alltid något specielt. Känner igen figurerna. Men aldrig sett dom som samer. Så därför har jag ingen aning om vem denne rune i karlstad är. Men vackra o gör mig glad!!!
                            Tack igen

                            Comment


                            • #29
                              Georg Jonsson

                              Georg Jonsson från Överklinten en by utanför Nordmaling i Västerbotten. Linnea Jonsson f1910 d1999, Georgs hustru, Finslipade och målade figurerna i akvarell.

                              Click image for larger version

Name:	100_2643.jpg
Views:	1
Size:	77,8 KB
ID:	538416 Click image for larger version

Name:	100_2646.jpg
Views:	1
Size:	68,7 KB
ID:	538419 Click image for larger version

Name:	100_2645.jpg
Views:	1
Size:	67,8 KB
ID:	538418 Click image for larger version

Name:	100_2644.jpg
Views:	1
Size:	69,2 KB
ID:	538417 Click image for larger version

Name:	100_2647.jpg
Views:	1
Size:	64,3 KB
ID:	538420

                              Comment


                              • #30
                                Siluettklippning

                                Lägger upp denna lilla tavla med. Tycker den hör hemma här.Click image for larger version

Name:	100_2649.jpg
Views:	2
Size:	40,9 KB
ID:	538496Click image for larger version

Name:	100_2654.jpg
Views:	2
Size:	74,2 KB
ID:	538497

                                Comment

                                Working...
                                X