Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Samekonst, Statyer. Snidade trägubbar..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Samekonst, Statyer. Snidade trägubbar..

    Jag samlar ju på snidade träfigurer av eller med samer. Dom är i mina ögon både konst o otroligt vacka
    2st av dom sticker ut lite. Har otrolig karaktär Snidade i trä. När samekonsten är som aldra vackrast. Det är då i mina ögon sett. För en del bara snidade trägubbar.
    Dom jag har och visa är av först Nils Nilsson Skum (1872-1951) och den andra av Arthur Jillker (1909-2003). Dessa herrar räknas som stilbildande för samekonst av idag. Se och njut!!

    Den första av dom jag vill visa är en gubbe av Nils Nilsson Skum (1872-1951). Ett självporträtt. Där han snidat sig själv. Tämligen ung så den är ganska tidig. Den är 26cm hög inklusive sockel. Det är den enda statyn av honom jag sett. Där han avbildar sig själv.
    Click image for larger version

Name:	nns1.JPG
Views:	1
Size:	81,3 KB
ID:	649756 Click image for larger version

Name:	nns4.JPG
Views:	1
Size:	69,6 KB
ID:	649759 Click image for larger version

Name:	nns3.JPG
Views:	1
Size:	75,7 KB
ID:	649758 Click image for larger version

Name:	nns2.JPG
Views:	1
Size:	74,1 KB
ID:	649757
    Click image for larger version

Name:	nns5.JPG
Views:	1
Size:	82,4 KB
ID:	649760


    Den andra gubben är av Arthur Jillker (1909-2003), Den gubben är från 30 talet någon gång. Blott 10,5cm hög. Oxså otroligt vacker..
    Click image for larger version

Name:	aj1.JPG
Views:	1
Size:	79,2 KB
ID:	649761Click image for larger version

Name:	aj4.JPG
Views:	1
Size:	72,5 KB
ID:	649764Click image for larger version

Name:	aj3.JPG
Views:	1
Size:	74,7 KB
ID:	649763Click image for larger version

Name:	aj2.JPG
Views:	1
Size:	73,6 KB
ID:	649762Click image for larger version

Name:	aj5.JPG
Views:	1
Size:	77,3 KB
ID:	649765

  • #2
    Hallå Mr,
    Det är alltid roligt att kolla in samlingar och dina gubbar tycker jag är väldigt spännande.
    Ligger inte långt efter döderhultaren, i mitt tycke. Speciellt Jillkers gubbe, snidad i ett stycke,
    fint bemålad och kroppsspråket/hållningen... ock...ock...ock. De höga kindknotorna, näsan,
    allt är på pricken.
    Visa gärna flera fler gubbar. Får man fråga vad en sådan där gubbe är värd, utrop på en bättre auktion.

    Grattis och so long...
    Last edited by Kim von Platen; 2012-06-05, 15:36.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Mr,
      Det är alltid roligt att kolla in samlingar och dina gubbar tycker jag är väldigt spännande.
      Ligger inte långt efter döderhultaren, i mitt tycke. Speciellt Jillkers gubbe, snidad i ett stycke,
      fint bemålad och kroppsspråket/hållningen... ock...ock...ock. De höga kindknotorna, näsan,
      allt är på pricken.
      Visa gärna flera fler gubbar. Får man fråga vad en sådan där gubbe är värd, utrop på en bättre auktion.

      Grattis och so long...
      Hej Kim!

      Tack! Skum gubben borde hamna på någonstans mellan 10 och 15000kr. Såldes en ren gjord av honom på bukowskis i början av maj. Lite större än denna. Den gick på 9000kr. Då denna är ett självporträtt. Eller avbildning om man så vill. Och mycket tidigare än renen. Bör denna ligga bra mkt högre.
      Vad det Jillker gubben anbelangar. Så har jag inget pris på den. Finns inga sålda. Och denna jag har är den enda jag sett av honom och jag har sett många gubbar. Följer den priset på hans knivar. Så bör den hamna på runt 10000kr. Eller mer.
      Skall lägga upp några fler gubbar ikväll. När jag har tid. Som ligger mig varmt om hjärtat med.

      Mr

      Comment


      • #4
        Så.. Här kommer lite fler bilder.. Först ut är två renar gjorda av Erik Norberg (1913-2001). Han gick under smeknamnet norrlands döderhultare. Och det kan jag förstå. Även om han inte håller Jillkers eller skums kvalitet. Hans gubbar finns i ganska stora upplagor. Men kostar iaf mellan 1000 - 4000kr. Första renen är från 1947. Hornen på den har varit trasiga. Och är inte riktigt gjorda. Men den är vacker iaf. Blott 9,5cm hög. Den andra är från 1963 och är 23cm hög.

        Click image for larger version

Name:	enrw1.JPG
Views:	1
Size:	78,2 KB
ID:	535622Click image for larger version

Name:	enrw2.JPG
Views:	1
Size:	74,6 KB
ID:	535623Click image for larger version

Name:	enrw3.JPG
Views:	1
Size:	71,1 KB
ID:	535624Click image for larger version

Name:	enrw4.JPG
Views:	1
Size:	68,9 KB
ID:	535625Click image for larger version

Name:	enrw5.JPG
Views:	1
Size:	75,1 KB
ID:	535626

        Click image for larger version

Name:	enr1.JPG
Views:	1
Size:	98,7 KB
ID:	535627Click image for larger version

Name:	enr2.JPG
Views:	1
Size:	106,6 KB
ID:	535628Click image for larger version

Name:	enr3.JPG
Views:	1
Size:	66,9 KB
ID:	535629Click image for larger version

Name:	enr4.JPG
Views:	1
Size:	85,3 KB
ID:	535630

        Comment


        • #5
          Hallå Mr,
          Tio papp för en lapp. Jo, jag förstår varför. Renarna är jämförelsevis trista, men väldigt skickligt skurna. Men det roliga är väl att samekonsten speglar
          en sida av vår kultur som väldigt få fått uppleva. Jag har haft turen att känna lukten. So long...

          Comment


          • #6
            Nu kommer lite Bengt Fransson(1919-1988) från lycksele. Den stora är totalt 16,5cm hög. O dom små är blott 6,5cm höga. Han var en av dom skickligaste snidarna. Som väldigt lätt går o känna igen.

            Click image for larger version

Name:	bf1.JPG
Views:	1
Size:	104,0 KB
ID:	535762Click image for larger version

Name:	bf2.JPG
Views:	1
Size:	101,9 KB
ID:	535763Click image for larger version

Name:	bf4.JPG
Views:	1
Size:	99,2 KB
ID:	535764Click image for larger version

Name:	bf41.JPG
Views:	1
Size:	121,1 KB
ID:	535765Click image for larger version

Name:	bf42.JPG
Views:	1
Size:	85,5 KB
ID:	535766Click image for larger version

Name:	bf43.JPG
Views:	1
Size:	84,9 KB
ID:	535767Click image for larger version

Name:	bf5.jpg
Views:	1
Size:	71,6 KB
ID:	535768

            Comment


            • #7
              Härliga gubbar du visar MrT!
              Har ett par Erik Norbergfigurer,haft många men tyvärr gjort mig av med dem. både horn och av trä
              Arthur Jillker har jag haft förmånen att träffa i hans hem i Gäddede i slutet av 80-talet.
              Han har bland annat gjort kniv till kungen.
              Han hade även en bror boende utanför Järpen som gjorde rätt ok knivar innan hans syn blev alltför dålig.
              Tyvärr fortsatte han tillverkningen länge efter kvaliteten sjunkit och det var först då jag hörde talas om honom och då var hans alster inget att ha tyckte jag.

              Comment


              • #8
                Här kommer 1 stående och 1 liggande ren så tidiga som -47
                Hade tydligen inga fler kvar...
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
                  Här kommer 1 stående och 1 liggande ren så tidiga som -47
                  Hade tydligen inga fler kvar...
                  Otroligt vacker är dom. Samma år som min lilla ren. Härligt och se. Jag kommer och lägga upp mer här när tid ges.

                  Comment


                  • #10
                    Semester. 12 grader varm. O hällregnar.. Då kommer det lite till här.
                    Lars Enarsson (1888-1963) från Raftälven i Jämtland. Ligger mellan Strömsund och Östersund. Här ser man tydligt att han avbildar sydsamiska gubbar. Då rocken är mer ett kläde än en rock. Hans gubbar är väldigt populära med.

                    Click image for larger version

Name:	100_2528.JPG
Views:	1
Size:	66,2 KB
ID:	537856Click image for larger version

Name:	100_2531.JPG
Views:	1
Size:	66,5 KB
ID:	537857Click image for larger version

Name:	100_2532.JPG
Views:	1
Size:	65,6 KB
ID:	537858Click image for larger version

Name:	100_2536.JPG
Views:	1
Size:	65,6 KB
ID:	537860Click image for larger version

Name:	100_2535.JPG
Views:	1
Size:	68,2 KB
ID:	537859

                    Comment


                    • #11
                      Jag får gratulera Mr Tompa för den snidade Nils Nilsson Skum figuren,jag var osäker på denna men tyckte i mina ögon att den liknade skum men torskade ur så jag får skylla mig själv för inköpspriset gick ju inte att klaga på.Man kan inte ha kunskap i allt och samekonsten är intressant men ganska bred så det gäller att ligga före då går det att fynda.

                      Comment


                      • #12
                        Tack TN. Ja det var ett fynd. Av det större slaget. Men köpte den inte för förtjänsten. Bara för att den känns som kronan på verket lite. Gör sig väldigt bra i min samnling.

                        Sedan vad det samekonsten anbellangar. Så ja. Det är ett brett område. Själv har jag under lång tid dokumenterat knivmakare o träsnidare. För att få ett grepp på alla som finns. Men det är just trägubbarna jag gillar. Sedan gillar jag äldre bruksföremål. Som faktiskt använts. O inte bara gjorda för turister. Sedan finns det ju många saker som är gjorda för turister. Men som ändå fångar mitt hjärta stort.

                        Måste få visa en kaffeburk i näver. Sydd med näver. Spikad med spik gjord av ben. Titta på den otroligt häftiga vridna formen. Ja.. den är ren kärlek o titta på.

                        Click image for larger version

Name:	100_2575.jpg
Views:	1
Size:	79,5 KB
ID:	537899Click image for larger version

Name:	100_2578.jpg
Views:	1
Size:	71,7 KB
ID:	537900Click image for larger version

Name:	100_2585.jpg
Views:	1
Size:	71,2 KB
ID:	537901Click image for larger version

Name:	100_2589.jpg
Views:	1
Size:	71,5 KB
ID:	537902Click image for larger version

Name:	Namnlös.jpg
Views:	1
Size:	20,3 KB
ID:	537903

                        Comment


                        • #13
                          Härlig!
                          Den var full med vill ha!

                          Comment


                          • #14
                            Hittade idag en riktigt trevlig skål med två handtag och gjord med stor skicklighet. Antar att den är gjord av en vril från en masurbjörk. Dekorerad med "löpande hund" och även ett par renar. Tyvärr osignerad, men kan man ändå bestämma härkomst och ålder på denna, ni som kan?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Omöjligt o säga vem som gjort den utan signatur. Men otroligt vacker är den. Tunn. Ett riktigt mästerjobb. Skulle tippa på att den är från 50talet.

                              Comment

                              Working...
                              X