Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Samekonst, Statyer. Snidade trägubbar..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Hej Vad vill du ha för bilden? och kan du kolla portot så swichar jag

    Comment


    • #77
      Ett tips - sådana uppgifter kan med fördel skickas på "privata meddelanden" - uppe till vänster!

      Comment


      • #78
        Hej L Gustafsson och Lars M

        Jag har försökt skicka ett meddelande till
        L Gustafsson....

        Tack Lars M för tipset.

        Hälsar

        Staffan

        Comment


        • #79
          Hej Staffan

          Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
          Hej L Gustafsson och Lars M

          Jag har försökt skicka ett meddelande till
          L Gustafsson....

          Tack Lars M för tipset.

          Hälsar

          Staffan
          Jag har skickat till din yuhoo mailadress kan du kolla den/ Lena

          Comment


          • #80
            Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
            Hej

            Jag har tittat igenom den här tråden flera gånger nu och
            vill gärna visa en trärelief med motiv, en "kaffekokande same".
            Den är signerad K.S. + något....från 1952, tror jag.

            Jag har sett flera reliefer av samma konstnär på Internet.

            Skulle denna relief mer representera konst, influerad av samekonst
            än "genuin"? Var och kan man "dra" skiljelinjer?
            Jag tänker att motivvalet är väl "typiskt" eller "romantiskt"?

            Jag är helt amatör på samekonst.

            Undrar
            Staffan
            Nog kan väl denna platsa här med samen(?) som tittar ut från kåtan,
            tavlan heter "lyss efter vargtjut" av någon Boberg, inte någon av de
            kända skulle jag tro.
            Bifogade filer

            Comment


            • #81
              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Nog kan väl denna platsa här med samen(?) som tittar ut från kåtan,
              tavlan heter "lyss efter vargtjut" av någon Boberg, inte någon av de
              kända skulle jag tro.
              Lite lattjo att Ferdinand Boberg gjort denna teckning..........
              Bifogade filer

              Comment


              • #82
                Två Bo Berg! Grattis!
                Stadshuset i Kiruna har inte flyttats utan det har byggts ett nytt. Man får väl tro att man flyttat med skulpturen om samisk kultur, tradition och vardag av Lars Levi Sunna (1976) gjord i björk och horn. Bilden är från ett vykort av Börje Rönnberg.

                Jag passar på att visa en fjällgås(?) i björk av Suups Konst & Design (14 cm hög).Rolf Suup (1944-1998) grundade Dränglängan i Svanstein och hans syskon driver vidare.

                Jag vill också visa en båtskål - 22 x 13 cm och 9 cm hög - i masur (fjällmasur?) och den har en signatur som jag inte kan tyda - ES eller VT eller.......?
                Bifogade filer

                Comment


                • #83
                  Vilken snidare?

                  Hej! För några år sedan köpte jag detta udda par på en loppis....tycker de är riktigt roliga
                  De är ca 13 cm höga o tyvärr lite skamfilade.
                  Nu undrar jag om nån har koll på vem träsnidaren är? Tror det står H. Wall eller A. Wall under men svårt att tyda. Sen undrar jag om det ska föreställa ett samepar eller bara ett par i nån slags folkdräkt? Tacksam för svar
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #84
                    Ursprungligen postat av hobbe27 Visa inlägg
                    Hej! För några år sedan köpte jag detta udda par på en loppis....tycker de är riktigt roliga
                    De är ca 13 cm höga o tyvärr lite skamfilade.
                    Nu undrar jag om nån har koll på vem träsnidaren är? Tror det står H. Wall eller A. Wall under men svårt att tyda. Sen undrar jag om det ska föreställa ett samepar eller bara ett par i nån slags folkdräkt? Tacksam för svar
                    Ja, vilken snidare?
                    En anonym välgjord och välmålad same men tyvärr ingen signatur. Någon som vet eller tror? 14 cm hög.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #85
                      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      Ja, vilken snidare?
                      En anonym välgjord och välmålad same men tyvärr ingen signatur. Någon som vet eller tror? 14 cm hög.

                      Hej Lars.
                      Missade detta inlägg. Går inte o säga vem som gjort det den. Men skogssamisk dräkt. Denna typ av souvenirer har tillverkats sedan det kom turister upp till fjällvärlden. En del snidare hade sådan skicklighet att det vart konst av deras verk. Sålda från sälen till treriksröset. Med mellanlandning hos Gunnarsson på Drottninggatan i Stockholm. Tippar på 1950-60 tal.

                      Mvh MrTompa

                      Comment


                      • #86
                        Tack MrTompa!
                        Jag kvitterar med en känga!
                        Det är en näbbkänga i läder med flätningar och vävnad i flera färger samt invändigt fodrad med rött tyg. 10 cm lång och 5,5 cm hög. Betalade en struntpeng för mycket arbete men från vilket område och från vilken tid?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #87
                          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Tack MrTompa!
                          Jag kvitterar med en känga!
                          Det är en näbbkänga i läder med flätningar och vävnad i flera färger samt invändigt fodrad med rött tyg. 10 cm lång och 5,5 cm hög. Betalade en struntpeng för mycket arbete men från vilket område och från vilken tid?

                          Säger som Baloo. Kul liten pryl. Hemslöjdsarbete och såld som souvenir. Härjedalen eller Jämtland 1960-70 talet

                          Comment


                          • #88
                            Hej,
                            Jag köpte en fin liten same figur härom dagen, men förstår mig inte på signaturen.
                            Som jag förstått kan de här små gubbarna ha lite värde så jag skulle vilja veta mer om just den här gubben om det går. Jag samlar inte själv, men har förstått att det finns ett stort intresse för dem. Dock så har kepsens skärm råkat ut för en olycka någon gång i tiden och är således skadad. Jag vet ju hur det är med samlar saker och skador överlag. Och det är säkert lika hårda bud när det kommer till sameslöjd.

                            Hur som! Någon som kan tyda signaturen på bilden och i så fall berätta lite om hur gammal figurinen kan tänkas vara?


                            Click image for larger version

Name:	IMG_20191215_190116.jpg
Views:	1
Size:	150,3 KB
ID:	572527
                            Click image for larger version

Name:	IMG_20191215_190226.jpg
Views:	1
Size:	151,1 KB
ID:	572528
                            Click image for larger version

Name:	IMG_20191215_190253.jpg
Views:	1
Size:	139,4 KB
ID:	572529


                            Mvh
                            Mattias

                            Comment


                            • #89
                              Ursprungligen postat av MatriasG Visa inlägg
                              Hej,
                              Jag köpte en fin liten same figur härom dagen, men förstår mig inte på signaturen.
                              Som jag förstått kan de här små gubbarna ha lite värde så jag skulle vilja veta mer om just den här gubben om det går. Jag samlar inte själv, men har förstått att det finns ett stort intresse för dem. Dock så har kepsens skärm råkat ut för en olycka någon gång i tiden och är således skadad. Jag vet ju hur det är med samlar saker och skador överlag. Och det är säkert lika hårda bud när det kommer till sameslöjd.

                              Hur som! Någon som kan tyda signaturen på bilden och i så fall berätta lite om hur gammal figurinen kan tänkas vara?


                              [ATTACH]180349[/ATTACH]
                              [ATTACH]180350[/ATTACH]
                              [ATTACH]180351[/ATTACH]


                              Mvh
                              Mattias

                              Hej.

                              Den där är jätte fin. Gjord av Bengt Fransson från Lycksele.

                              Finns mer på post 11 i länken här nedan
                              http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post216163


                              Mvh MrTompa

                              Comment


                              • #90
                                Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
                                Hej.

                                Den där är jätte fin. Gjord av Bengt Fransson från Lycksele.

                                Finns mer på post 11 i länken här nedan
                                http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post216163


                                Mvh MrTompa
                                Alright. Tack för det snabba svaret.
                                Han åker nog upp på tradera eller någon annanstans. Han har genom åren letat sig ner till Skåne. Och jag tror inte riktigt han trivs här nere.

                                Comment

                                Working...
                                X