Måste bara få visa upp dessa. Georg Jonsson som ovan. Av alla o det är många jag har sett av honom. Är dessa dom aldra första jag sett som är omålade.
Alltid kul med sådant som sticker ut.
![]()
Måste bara få visa upp dessa. Georg Jonsson som ovan. Av alla o det är många jag har sett av honom. Är dessa dom aldra första jag sett som är omålade.
Alltid kul med sådant som sticker ut.
![]()
Detta är en vanlig typ av sovenir/konst. Visar upp en som är lite sliten men har charm. Gjord i renhorn.
![]()
Detta är en raritet för mig. Köptes billigt på tradera. O vart riktigt överraskad. Visade sig att den har provinece som låg i sydonet. Den har betydande ålder. Tror på 1800 talet. Riktigt kul. Vacker o charmig!
![]()
Hallo Mr,
Kul att följa din tråd som speglar en kultur vi inte vet så mycket om. Har en känsla av att intresset svalnade
i takt med souvenirförsäljningen, därför bra med en ledtråd i villervallan. Den där båten var fin... so long...
Här två figurer föreställande samer. Den förste är välgjord och i något plastmaterial. Omärkt.
Den andre är kanske lite mer sliten och av keramik. Östersund och några signaturer kan jag utläsa.
Båda ca 10 cm höga.
Dom var trevliga att se. Specielt den i keramik. Den har jag inte sett förut. Riktigt trevlig är den!!! Måste forska lite vem som kan ha gjort den!
Martin Stenström (1912-2001)
Han var en stor träsnidare med öga för små detaljer. Hans skulpturer som ofta berättade om sameliv och renar finns representerade i flera av landets museer, likväl som i privata samlingar.
Martin Stenström var en erkänd träsnidare lika mycket som vildmarksbohem och skogskarl.
Han växte upp i Nenäsvaara, några kilometer söder om Dundret, varifrån han hade att gå genom skogen och över Gällivarefjället för att ta sig in till samhället. Efter några års luffande runt i södra Sverige, både till cykel och till fots, återvände Martin Stenström till de norrländska skogarna. Det var genom skogsarbete åt olika bolag som han jobbade sig uppåt i landet och till slut hamnade i Jutsavaara - mellan Gällivare och Porjus - där han slog sig ned. I en enkel stuga utan el eller några som helst bekvämligheter, valde han att där leva sitt liv som han själv ville ha det.
Han är mest känd för sina miniatyrer. Dom är otroligt välgjorda och har ett helt eget uttryck. Jag har en stor älg (26cm hög) av honom som är väldigt vacker. Den har han använt som betalningsmedel med den lokale handlaren i gällivare. För att köpa mat. Se o njut!!
![]()
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)