Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4
Resultat 31 till 39 av 39

Ämne: Samekonst, Statyer. Snidade trägubbar..

Seniormedlem MrTompas avatar
    Reg.datum
    okt 2010

Georg Jonsson omålad

Måste bara få visa upp dessa. Georg Jonsson som ovan. Av alla o det är många jag har sett av honom. Är dessa dom aldra första jag sett som är omålade.
    Alltid kul med sådant som sticker ut.

Namn:  100_2769.jpg
Visningar: 268
Storlek:  43,6 KBNamn:  100_2773.jpg
Visningar: 260
Storlek:  46,8 KB

Reg.datum
    okt 2010

Hängsmycke

Detta är en vanlig typ av sovenir/konst. Visar upp en som är lite sliten men har charm. Gjord i renhorn.

Namn:  100_2784.jpg
Visningar: 250
Storlek:  45,4 KBNamn:  100_2786.jpg
Visningar: 249
Storlek:  26,4 KB

Reg.datum
    okt 2010

Sydon

Detta är en raritet för mig. Köptes billigt på tradera. O vart riktigt överraskad. Visade sig att den har provinece som låg i sydonet. Den har betydande ålder. Tror på 1800 talet. Riktigt kul. Vacker o charmig!

Namn:  100_2791.jpg
Visningar: 246
Storlek:  31,8 KBNamn:  100_2797.jpg
Visningar: 251
Storlek:  28,4 KBNamn:  100_2798.jpg
Visningar: 245
Storlek:  26,4 KB

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Lapp på lapp men ingen...

Hallo Mr,
    Kul att följa din tråd som speglar en kultur vi inte vet så mycket om. Har en känsla av att intresset svalnade
    i takt med souvenirförsäljningen, därför bra med en ledtråd i villervallan. Den där båten var fin... so long...

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Här två figurer föreställande samer. Den förste är välgjord och i något plastmaterial. Omärkt.
    Den andre är kanske lite mer sliten och av keramik. Östersund och några signaturer kan jag utläsa.
    Båda ca 10 cm höga.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Reg.datum
    okt 2010
    Dom var trevliga att se. Specielt den i keramik. Den har jag inte sett förut. Riktigt trevlig är den!!! Måste forska lite vem som kan ha gjort den!

Citat Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
    Visar lite av den störste kvinliga snidaren i vårt land. Toreborg Lindberg-Carlsson 1908-1980. Från Storbäck i Dorotea, Västerbotten. Torborg föddes i Röttanberg i Vilhelmina.Torborg och 2 systrar fann sin hemvist i storbäck, Doroteakommun. Hennes skapande resulterade främst i en produktion av mindre statyeter med anknytning till samekulturen.Den upmarksamhet hon rönte ledde också till kyrkliga utsmyckningar i b.l.a Ormsjö, Höglands kapell samt Risbäck kyrka.
    Från början täljde hon i asp men efter en tid övergick hon till Al som var det material hon främs använde, virket köpte Hon hem och lät det torka, hon hade virke för flera år liggande på tork. Hon använde en vass större kniv att börja snidandet med, därefter blev knivarna mindre och mindre. Hon hade oftast ett antal figurer som var under produktion där hon växlade mellan figurerna, på brickan där figurerna stod som oftast på köksbordet där prouktionen skede.Därefter målades figurerna med akvarell färg i dom sydsamiska färgerna.
    I genomsnit snidade hon 2-3 gubbar pr dag som såldes till olika kunder, försäljningan var dock störs till Hemslöjden där hon sedan fått hedersbetygelser för sitt arbete.

Kvinnan är 11cm hög. O mannen är 12cm hög

Bifogad fil 121250Bifogad fil 121251Bifogad fil 121252Bifogad fil 121253
    Jag fann denna same 13,2 cm idag. Fler bilder kommer imorgon när det förhoppningsvis är lite ljusare.

Namn:  Toreborg Lindberg-Carlsson 1908-1980 res.jpg
Visningar: 199
Storlek:  45,7 KB

Reg.datum
    okt 2010
    Citat Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Jag fann denna same 13,2 cm idag. Fler bilder kommer imorgon när det förhoppningsvis är lite ljusare.

Namn:  Toreborg Lindberg-Carlsson 1908-1980 res.jpg
Visningar: 199
Storlek:  45,7 KB
    Ja det det var en stilig man av Toreborg. Kul o se i förhållandevis gott skick.Tack kaptenen!!

Reg.datum
    okt 2010

Martin Stenström

Martin Stenström (1912-2001)
    Han var en stor träsnidare med öga för små detaljer. Hans skulpturer som ofta berättade om sameliv och renar finns representerade i flera av landets museer, likväl som i privata samlingar.

Martin Stenström var en erkänd träsnidare lika mycket som vildmarksbohem och skogskarl.

Han växte upp i Nenäsvaara, några kilometer söder om Dundret, varifrån han hade att gå genom skogen och över Gällivarefjället för att ta sig in till samhället. Efter några års luffande runt i södra Sverige, både till cykel och till fots, återvände Martin Stenström till de norrländska skogarna. Det var genom skogsarbete åt olika bolag som han jobbade sig uppåt i landet och till slut hamnade i Jutsavaara - mellan Gällivare och Porjus - där han slog sig ned. I en enkel stuga utan el eller några som helst bekvämligheter, valde han att där leva sitt liv som han själv ville ha det.

Han är mest känd för sina miniatyrer. Dom är otroligt välgjorda och har ett helt eget uttryck. Jag har en stor älg (26cm hög) av honom som är väldigt vacker. Den har han använt som betalningsmedel med den lokale handlaren i gällivare. För att köpa mat. Se o njut!!

Namn:  131114883_1.jpg
Visningar: 69
Storlek:  39,9 KBNamn:  ms1.jpg
Visningar: 71
Storlek:  125,4 KBNamn:  ms2.jpg
Visningar: 64
Storlek:  76,8 KB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •