Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 87

Ämne: Samekonst, Statyer. Snidade trägubbar..

Jag får gratulera Mr Tompa för den snidade Nils Nilsson Skum figuren,jag var osäker på denna men tyckte i mina ögon att den liknade skum men torskade ur så jag får skylla mig själv för inköpspriset gick ju inte att klaga på.Man kan inte ha kunskap i allt och samekonsten är intressant men ganska bred så det gäller att ligga före då går det att fynda.

Seniormedlem MrTompas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Tack TN. Ja det var ett fynd. Av det större slaget. Men köpte den inte för förtjänsten. Bara för att den känns som kronan på verket lite. Gör sig väldigt bra i min samnling.

Sedan vad det samekonsten anbellangar. Så ja. Det är ett brett område. Själv har jag under lång tid dokumenterat knivmakare o träsnidare. För att få ett grepp på alla som finns. Men det är just trägubbarna jag gillar. Sedan gillar jag äldre bruksföremål. Som faktiskt använts. O inte bara gjorda för turister. Sedan finns det ju många saker som är gjorda för turister. Men som ändå fångar mitt hjärta stort.

Måste få visa en kaffeburk i näver. Sydd med näver. Spikad med spik gjord av ben. Titta på den otroligt häftiga vridna formen. Ja.. den är ren kärlek o titta på.

Namn:  100_2575.jpg
Visningar: 1455
Storlek:  79,5 KBNamn:  100_2578.jpg
Visningar: 1351
Storlek:  71,7 KBNamn:  100_2585.jpg
Visningar: 1310
Storlek:  71,2 KBNamn:  100_2589.jpg
Visningar: 1228
Storlek:  71,5 KBNamn:  Namnlös.jpg
Visningar: 1243
Storlek:  20,3 KB

Seniormedlem Surmasens avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Härlig!
    Den var full med vill ha!

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Hittade idag en riktigt trevlig skål med två handtag och gjord med stor skicklighet. Antar att den är gjord av en vril från en masurbjörk. Dekorerad med "löpande hund" och även ett par renar. Tyvärr osignerad, men kan man ändå bestämma härkomst och ålder på denna, ni som kan?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Reg.datum
    okt 2010
    Omöjligt o säga vem som gjort den utan signatur. Men otroligt vacker är den. Tunn. Ett riktigt mästerjobb. Skulle tippa på att den är från 50talet.

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Citat Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
    Omöjligt o säga vem som gjort den utan signatur. Men otroligt vacker är den. Tunn. Ett riktigt mästerjobb. Skulle tippa på att den är från 50talet.
    Trodde nästan det. Den är riktigt tunn och som du säger, väldigt skickligt utförd. Tackar!

Reg.datum
    okt 2010
    ja. den här föreställer iaf samer. 22cm hög. Signerad Rosberg. Jag gillar den. Riktigt vacker.

Namn:  100_2595.jpg
Visningar: 1252
Storlek:  82,4 KBNamn:  100_2610.jpg
Visningar: 1153
Storlek:  87,4 KB
    Namn:  100_2609.jpg
Visningar: 1181
Storlek:  99,7 KB

Reg.datum
    okt 2010
    Här kommer det en samekniv. Jag aktade den högt då den är gjord som bruksredskap pch inte turistsouvenir. Den har gammalt samiskt mönster på sig.
    För några veckor sedan dök jag på en väldigt kul nötknäppare. Med detta mönster. Kan inte tänka mig annat än att en samekonstnär har gjort den. Vacker är den med. Kniven är 23cm lång. Med handsmidd egg.

Namn:  100_2613.jpg
Visningar: 1327
Storlek:  115,1 KB
    Namn:  100_2621.jpg
Visningar: 1408
Storlek:  108,7 KB

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hej
    Jag söker bilder på sniderier signerade GG eller Gunnar Grufman Säter

Reg.datum
    okt 2010
    Citat Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
    Hej
    Jag söker bilder på sniderier signerade GG eller Gunnar Grufman Säter
    Tyvär Nobe har jag inget att erbjuda där. Men har ju lite kontakter. Vad har han snidat? Lever han? Död? När levde han? Vart levde han? Säter? Är ju inte många med det efternamnet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •