Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 6 7 8 9
Resultat 81 till 84 av 84

Ämne: Samekonst, Statyer. Snidade trägubbar..

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Nog kan väl denna platsa här med samen(?) som tittar ut från kåtan,
    tavlan heter "lyss efter vargtjut" av någon Boberg, inte någon av de
    kända skulle jag tro.
    Lite lattjo att Ferdinand Boberg gjort denna teckning..........
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Två Bo Berg! Grattis!
    Stadshuset i Kiruna har inte flyttats utan det har byggts ett nytt. Man får väl tro att man flyttat med skulpturen om samisk kultur, tradition och vardag av Lars Levi Sunna (1976) gjord i björk och horn. Bilden är från ett vykort av Börje Rönnberg.

Jag passar på att visa en fjällgås(?) i björk av Suups Konst & Design (14 cm hög).Rolf Suup (1944-1998) grundade Dränglängan i Svanstein och hans syskon driver vidare.

Jag vill också visa en båtskål - 22 x 13 cm och 9 cm hög - i masur (fjällmasur?) och den har en signatur som jag inte kan tyda - ES eller VT eller.......?

Question Vilken snidare?

Hej! För några år sedan köpte jag detta udda par på en loppis....tycker de är riktigt roliga
    De är ca 13 cm höga o tyvärr lite skamfilade.
    Nu undrar jag om nån har koll på vem träsnidaren är? Tror det står H. Wall eller A. Wall under men svårt att tyda. Sen undrar jag om det ska föreställa ett samepar eller bara ett par i nån slags folkdräkt? Tacksam för svar

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Citat Ursprungligen postat av hobbe27 Visa inlägg
    Hej! För några år sedan köpte jag detta udda par på en loppis....tycker de är riktigt roliga
    De är ca 13 cm höga o tyvärr lite skamfilade.
    Nu undrar jag om nån har koll på vem träsnidaren är? Tror det står H. Wall eller A. Wall under men svårt att tyda. Sen undrar jag om det ska föreställa ett samepar eller bara ett par i nån slags folkdräkt? Tacksam för svar
    Ja, vilken snidare?
    En anonym välgjord och välmålad same men tyvärr ingen signatur. Någon som vet eller tror? 14 cm hög.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •