Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Skapligt lock!

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005

Skapligt lock!

Köpte en rolig post som jag tänkte visa upp. Tre saker som jag tycker var riktigt trevliga. Börjar med detta lock till en pokal. Knackat, med fin spiral i knoppen, helt OK gravyr och mumsig massa.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Reg.datum
    sep 2005
    Locket är alltså köpt med pokalen. Nu kommer tiotusenkronorsfrågan, kan de höra ihop? Färgtonen i glaset är samma trevliga, diametern passar fint, men sedan tar ju likheterna slut, nästan. Åldersmässigt är de nog samtida. Men stilkrocken är väl ändå för stor. Det borde väl varit färgslinga i benet på pokalen också, knoppen borde väl också varit slipad.... Att locket är graverat är väl ingen omöjlighet även om pokalen inte är det. Men....nej de är nog ett senare äktenskap, eller hur.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Jag tror inte locket hör dit, precis som du säger.
    Locket verkar ju vara av lite enklare snitt än vad pokalen är. Trots detta tilltalar locket mig mer än vad pokalen gör.

Men jag tycker nog att det har en given plats på pokalen ändå. Äktenskapet kan ju trots allt ha några år på nacken eller kanske inte, det vet man ju inte. I vilket fall ger de en praktfull pjäs zusammen:-)

Reg.datum
    sep 2005
    Citat Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
    Jag tror inte locket hör dit, precis som du säger.
    Locket verkar ju vara av lite enklare snitt än vad pokalen är. Trots detta tilltalar locket mig mer än vad pokalen gör.

Men jag tycker nog att det har en given plats på pokalen ändå. Äktenskapet kan ju trots allt ha några år på nacken eller kanske inte, det vet man ju inte. I vilket fall ger de en praktfull pjäs zusammen:-)
    Är böjd att hålla med, det är något extra med det enkla. De får väl hänga ihop tills jag hittar en pokal som passar till locket. Undrar var jag ska leta......

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Mariestad kanske, närmare bestämt Lockerud.

Recycling

Snart avspark.........
    Grattis till ett läckert lock EB!
    Visar ett betydligt enklare som nu kamperar ihop med en lite äldre och naggad lergodsskål. Båda ”efter jobbet fynd”.
    Av tillhörande pokal eller kanske skål i glas fanns förståss inte ett spår men nu trivs dom bra ihop, godis i skålen och locket på

glaslock_2.jpgglaslock_3.jpgglaslock_4.jpg

Jag besökte utställningen "Sällan skådad fägring" på Hovdala slott idag och bland glaset fanns denna lockpokal från Böhmen med gravyr Vivat Rex Suecia och den var daterad till 1750-tal. Förmodligen var den hemmahörande i Malmö muséers samlingar.

Lock pokal Vivat Rex Suecia Böhmen res.jpg137res.jpg

Jag vet inte vad som hände med skärpan.

Reg.datum
    sep 2005
    Tack Kaptenen! Då vet jag ju vad jag ska leta efter! Det fanns ingen locklös pokal med grön slinga????
    Mitten på 1700-talet låter bra och stämmer säkerligen. Vacker pokal trots att bilderna hade lite mer att önska....

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •