Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: IKEA´s 1700-talskollektion

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Tack så mycket!

Det finns mer, men när jag fixat med alla bilderna försvann allt, så nu håller jag på att redigera inlägget.

Edit: Sådärja, då var alla bilder på plats. Det finns fler möbler i serien bl.a. ett fällbord, samt några andra möbler.
    De färger jag sett på serien när jag letat runt är vitgrå, brunsvart mörkrött och natur (obehandlad al?). Jag vet inte om det finns fler?
    Senast redigerat av simco den 2012-06-04 klockan 14:55.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Simco,
    Härligt. Tänk om det kommer att finnas en komplett källa till denna väldigt intressanta satsning
    av IKEA. Med några fler forskare blir det enkelt. Tack för grunden, man bygger ju nedifrån och upp.

Den därhttp://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=lars%20sj%C3%B6berg%20g%C3%A4vle& source=web&cd=8&ved=0CGQQFjAH&url=http%3A%2F%2Fsv. wikipedia.org%2Fwiki%2FLars_Sj%25C3%25B6berg&ei=5K vMT4-CMe-P4gTTho0Y&usg=AFQjCNET7JpMSMWIDXSXYrs3eDxVkLyOew äen intressant person.

Köpte dumt nog ingenting på IKEA då men kommer ihåg att kollektionen tyger var fantastiskt fin. För gamla textiler är det ont om.

Vi kör vidare och kanske vågar vi oss på en och annan tillbakablick då och då. Däremot Stockholm. Och glöm inte gamla Sirikit.
    So long...
    Senast redigerat av Kim von Platen den 2012-06-04 klockan 17:13.

Seniormedlem Fnusfrökens avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Nu så har jag hämtat mina kandelabrar
    De är tunga o maffiga men inte särskilt välgjorda skulle jag vilja påstå.De ligger i varsin originalkartong av papp med lite blått "sidentyg".
    Namn:  nr1.JPG
Visningar: 217
Storlek:  68,8 KBNamn:  nr2.jpg
Visningar: 220
Storlek:  97,0 KBNamn:  nr3.jpg
Visningar: 218
Storlek:  37,7 KBNamn:  nr4.JPG
Visningar: 221
Storlek:  81,2 KBNamn:  nr5.JPG
Visningar: 219
Storlek:  80,5 KB

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Fröken,
    Fina på lite håll. Vackrast som ljusstakar. Grattis. Men vad vet du om förebilden? Originalet? Finns info på kartongen?
    So long...
    PS. Är det Surehof där i spegelbilden....

Seniormedlem Fnusfrökens avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Nej tyvärr ingen info på kartongen.Kartongerna verkar vara numrerade men tyvärr inget nr på själva kandelabern.Ska forska vidare om dess förebild...
    Kristallkronan är en anonym halvgammal sak som trivs bra ovanför köksbordet

Seniormedlem Svärdsfallas avatar
    Reg.datum
    okt 2011

Ikea 1700

Intressant tråd. Var lite för ung 1993 så jag missade tyvärr IKEAs 1700-tals serie. Nu är det ganska så snart 20 år sen IKEA lanserade den så kanske ska de börja sälja vackra möbler nu igen efter två decennium av smaklöshet.

Det är nog svårt att idag få någon lönsamhet i den här typen av möbler. Eller svårt att tillverka dem billigt med andra ord. En byrå från 1700-talet var ju sällan tillverkad i spånskivor med konstfaner i plastfolie. Men människor idag börjar nog sakta men säkert att bli redo att betala lite mer för kvalitet. Folk överlag verkar vara ganska trötta på allt skräp som produceras idag till låga priser. Det är ju inga möbler som direkt går i arv till nästa generation. Kan ju vara en av anledningarna till intresset som finns för antikviteter och nutidshistoria. En flykt tillbaka till genuint hantverk.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •