Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Tisdags- snart onsdagsgissning - Sweet Pea

Tisdags- snart onsdagsgissning - Sweet Pea

Objektet ifråga är förmodligen tillverkat under 1800-talets sista fjärdedel. Dekoren är för mig känd från föremål i lasten på det sjunkna skeppet Desaru, vars förlisning dateras runt 1845 och om dekoren "sweet pea blossoms on a ground of sweet pea foliage" har använts tidigare vet jag inte.

Jag fann föremålet på Tradera under rätt kategori, men med ett felaktig namn. Jag gissar att det som säljaren skrev att det var är det som man kanske först tänker på. För säljaren resulterade den felaktiga benämningen i att föremålet såldes en bra bit under ett eventuellt förväntat marknadsvärde om han/hon använt rätt benämning. Föremålstypen är nämligen inte alls så vanlig som det han/hon skrev. All heder åt säljaren som var mycket seriös.

Föremålet är drygt 24 cm lång, 19 cm brett och 4,5 cm högt. Det framgår inte riktig av bilden, att brämets inre kant går ut en 5 mm. Intressant att notera är att man har fäst små "kuddar" av lergods under fötterna för att lätt kunna lossa föremålet från ugnen efter glasyrbränningen.

Vad är den rätta termen på svenska för detta föremål!

Lycka till!

Namn:  fat 2 res.jpg
Visningar: 82
Storlek:  62,3 KBNamn:  Fat res.jpg
Visningar: 85
Storlek:  61,8 KBNamn:  Fat det res.jpg
Visningar: 69
Storlek:  59,5 KB

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå. Jag skulle säga ragufat, men jag är inte bergis. So long...

Ragufat är en mycket bra gissning på benämning som kanske hade inbringat några hundra kronor till om säljaren använt den, men den är inte rätt.

Det är dock fullt möjligt att ägaren har använt den till ragu. Det syns inga som helst tecken på några ragurester eller rester av det man skulle kunna förvänta sig om den hade använts för det den var avsedd för.

http://auktionsverket.se/auction/fin...ufat-med-lock/

Reg.datum
    okt 2009
    Hallå och god morgon,
    Det är en karott avsedd för varma grönsaker, morötter t ex, men jag tror inte att
    karott är det svar du är ute efter. So long...
    Senast redigerat av Kim von Platen den 2012-05-30 klockan 12:10.

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Verkligen fin och spännande sak! Grattis!

Men oj, vad svårt!
    Jag har sökt runt eftersom jag inte vet svaret.
    Först trodde jag att det var en "Spoon-tray", hur översätter man det till svenska? Skedbricka?
    Men den förefaller vara lite för stor för det. Min andra gissning får bli té-bricka, men rester av té som skvalpat ut kanske inte är det du eftersöker.
    Det ska bli spännande att få veta det rätta svaret.

Tack Kim och simco!

Jag mätte hur mycket som själva skålen rymde och det var exakt 5 dl. Karott för varma grönsaker; ett legymfat - karott är inte rätt. Men föremålet kan ju naturligtvis ha använts för det eller användas för det. Att använda det till andra ändamål än vad det var tänkt, utökar säsongen avsevärt.

Spoon-tray, ett fat att lägga uppläggningsbestick på, brukar kallas skedfat och är som du skriver mindre och saknar ofta eller alltid fötter. Tébricka är det inte.

Jag reserverar mig vad gäller dateringen och säger 1800-tal efter att jag funnit ett liknande med samma dekor på en kinesisk sajt daterad till Jiaqing (1796-1820).

Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Kapten,
    Ni sinar fatasin. Förmodligen har fatet ett namn som beskriver klackarna och det var ju vanligt
    att hämta uttryck från djurvärlden. Någonting med katter, hundar eller tassar eller varför inte drakar?
    So long....
    Tillägg 1: Vi hade bordsuppsatser på tassar som min Far kallade plateauer... eller platå på svenska.
    Tillägg 2: Eller är det helt enkelt en sköljare för kladdiga tassar?
    Senast redigerat av Kim von Platen den 2012-05-30 klockan 12:12.

Du är inne på rätt spår, när du tänker på platåer om något som man sätter mitt på´bordet. Det är också befogat att fundera över varför man inte har dekorerat "spegeln" dvs skålbottnen. Det finns förstås de med samma användningsområde som är överdådigt dekorerade.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ragufat ska väl ha ett lock, jag gissar något för väldoft och ögonfröjd. Ett vattenbad för väldoftande blomblad, rosor, jasmine etc..........

Nu bränns det! Det föremålet är avsett för har en doft, somliga liknar den vid katturin andra tycker att den doftar gott. Man är i vilket fall inte oberörd av den och säsongen är kort.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •